Hej!
Vi har byggt på en våning på huset och har nu kommit till att lägga golv. På bjälklaget har vi lagt Uponors Tignum golvvärmespånskiva, värmefördelningsplåtar och slang. Vi har även köpt ett 15mm ekparkettgolv från Kährs.

Förslag på konstruktion på denna sida:
https://www.uponor.se/vvs/produkter/golvvarme/tignum-golvvarmespanskiva nämner inget om krav på läggningsriktning på parketgolvet.

Fråga är nu om parkettgolvet måste ligga tvärs spåren i golvspånskivorna eller om det går bra att lägga det längst med?
Någon som har en uppfattning om det? Behöver jag lägga ett tunt spånskivelager eller board ovanpå för att jämna ut spåren?

.

Det spelar ingen roll då dina spånskivor är bärande. De däremot ska ligga tvärs bjälkarna.

Ok tack för svar!
Jag oroar mig för att en längstgående skarv i parketten hamnar direkt ovanför ett rör/försänkning i golvspånskivan och att det med tiden uppstår missljud. Men det är nog kanske ingen risk då.

Det går bra att lägga parketten längs med spåren. Dock så hade jag varit noga med att förskjuta skarven så den hamnar i mitten av två spår. Jag gissar att din parkett är 20cm bred? Det är samma avstånd som mellan spåren i skivorna. Det gör det enkelt att undvika skarvar över spåren.

Missljud kommer du troligen tyvärr få ändå då slangarna i Uponors golvvärme "system" låser väldigt dåligt i spåren och plåtarna. Det gör att slangen ligger och "gnisslar" mot plåten. Det blir värre om spånen inte ligger helt plant men även om den gör det så kommer det troligen låta på några ställen.
Ett tips är att gå runt och trampa på slangen innan du lägger parketten. Där det gnisslar så skär du en remsa åldersbeständig plast och lägger mellan plåten och spånskivan, så att den viks med ner i spåret. Detta gör att slangen låser sig mycket bättre.

Jag har har själv uponor golvvärme i spån med kärsh golv.

Perfekt, det var det svaret jag ville få :-)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.