Egentligen en löjlig fråga men jag skall lagga klinker i en hall som är 1.3 * 2.5 m. Skall lagga lite större plattor. Hade tänkt mig lägga omlott, dvs först två plattor, och så nästa varv en i mitten och kapa sidorna och så vidare. Nu var jag o kikade på klinker och då ar ju storlekarna 60*30, vilket innebär att det blir ett glapp på 10 cm.
Så nu undrar jag bara om det finns andra mönster man kan lägga (dock ej fyrkantigt), eller om skall upp en storlek i plattor?
Alla förslag mottages tacksamt.
Så nu undrar jag bara om det finns andra mönster man kan lägga (dock ej fyrkantigt), eller om skall upp en storlek i plattor?
Alla förslag mottages tacksamt.
Du kan väl förskjuta skarvarna 10 cm i varje varv? Då blir det som ett sicksackmönster.
Lite svårt att ge råd utan att se utrymmet och omkringliggande rum. Bilder?
Om du kan tänka dig olika storlekar finns massa kul mönster man kan göra med stora och små plattor. Måste du gå upp i storlek? Kan du inte gå ner? Eller köra sten i fallande längder?
Lite svårt att ge råd utan att se utrymmet och omkringliggande rum. Bilder?
Om du kan tänka dig olika storlekar finns massa kul mönster man kan göra med stora och små plattor. Måste du gå upp i storlek? Kan du inte gå ner? Eller köra sten i fallande längder?
Om du börjar på mitten och mäter , hur mycket blir det kvar , det ska ju vara lika på båda sidor för det estetiska . en syn för ögat . det går även att ha som tommib säger en sort som har halvplattor , men du får nog räkna mycket .
Det som kan ställa till det är anslutning mot annat golv , inget bra att ha en skuren platta där ,
blir då en vass kant
Det som kan ställa till det är anslutning mot annat golv , inget bra att ha en skuren platta där ,
blir då en vass kant
Sten i fallande längd är bitar som är lika "breda" men olika långa. Skarvarna hamnar då helt huller om buller. Vi kan ta mitt hallgolv som exempel
Snodde bilden från hantverkarens sida.... Han använder den som referensbild
Jag förstod det först som att du hade bestämt dig för en sorts klinkers men det kanske inte är så? Jag vet inte heller om klinkers finns i fallande längd (tror inte det).
Om du ska göra ett regelbundet mönster bör det vara symmetriskt precis som skutten11 skriver, annars kommer ögat snabbt att störa sig på det.
Hur ser anslutningen ut mot golv där du står och tar bilden? Ska du ha en list eller ska det anslutas utan skarv?
Snodde bilden från hantverkarens sida.... Han använder den som referensbild
Jag förstod det först som att du hade bestämt dig för en sorts klinkers men det kanske inte är så? Jag vet inte heller om klinkers finns i fallande längd (tror inte det).
Om du ska göra ett regelbundet mönster bör det vara symmetriskt precis som skutten11 skriver, annars kommer ögat snabbt att störa sig på det.
Hur ser anslutningen ut mot golv där du står och tar bilden? Ska du ha en list eller ska det anslutas utan skarv?
Vet inte , men ser ut att det kommer att ansluta mot något på hitsidan av fotot kan ha fel .
då behövs halvplattor du kan kolla här så ser du att det finns
Jag sökte på klinkers halvplattor , men det är diffust ,man måste in och kolla
Bara som exempel på en typ finns flera fabrikat
https://konradssons.com/sortiment/kakel-och-klinker/golvvagg/
då behövs halvplattor du kan kolla här så ser du att det finns
Jag sökte på klinkers halvplattor , men det är diffust ,man måste in och kolla
Bara som exempel på en typ finns flera fabrikat
https://konradssons.com/sortiment/kakel-och-klinker/golvvagg/
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 294 inlägg
Det är väl bara att såga plattorna på varje sida om läggningen?
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Många bra svar/frågor - tack. Golvet kommer att ansluta till ett trägolv med list där hallen ansluter. Tänkte lägga det därifrån och in mot dörren for att få hela bitar ”ytterst”. På längden vill jag helst inte lägga då jag inte vill ha en långa fogar i längdriktningen. Klinkerstorleken är inte bestämd, men jag hade tänkt att ha 30*60 då vi har det på ett annat ställe och det blev bra. Det ligger en 60*30 platta på golvet.
Hittade denna bild på nätet som ett alterntiv, Vill dock helst inte ha den markerade linjen.
Skulle det se dumt ut om man la det mer slumpmässigt. I så fall kunde man ju såga den första biten i t ex 40*30 och sen hela bitar, och så vidare.på nästa rad. Lite som när man lägger parkettgolv?
Edit: la till bilden
Hittade denna bild på nätet som ett alterntiv, Vill dock helst inte ha den markerade linjen.
Skulle det se dumt ut om man la det mer slumpmässigt. I så fall kunde man ju såga den första biten i t ex 40*30 och sen hela bitar, och så vidare.på nästa rad. Lite som när man lägger parkettgolv?
Edit: la till bilden
Redigerat:
Ovanstående är vad som brukar kallas "fallande längd". Dvs man planerar inte mönstret utan börjar bara med en platta och när varvet är slut så börjar du med det som blev över av sista plattan på nästa rad.
Vill du ha det slumpmässigt så får du lägga biten som blev över åt sidan (eller kapa av en bit extra). Eftersom både håll och plattor har konstant bredd kommer annars förskjutningen bli densamma.
Vill du ha det slumpmässigt så får du lägga biten som blev över åt sidan (eller kapa av en bit extra). Eftersom både håll och plattor har konstant bredd kommer annars förskjutningen bli densamma.
Medlem
· Blekinge
· 12 235 inlägg
Det är problematiskt och opassande med stora plattor på små ytor. Jag vet att det är högsta mode med stora plattor men ändå inte riktigt estetiskt.
Om du ändå ska vidhålla vid stora plattor då kan du göra så att du fyller en mittsträng med 60 cm plattot som i ena raden läggs 2 stycken bredvid odelade och i nästa rad delar du så att du får en hel i mitten och två lika halvor på båda sidor. Den remsa på 5 cm som uppstår på varje sida fyller du med en snygg fries.
Om du ändå ska vidhålla vid stora plattor då kan du göra så att du fyller en mittsträng med 60 cm plattot som i ena raden läggs 2 stycken bredvid odelade och i nästa rad delar du så att du får en hel i mitten och två lika halvor på båda sidor. Den remsa på 5 cm som uppstår på varje sida fyller du med en snygg fries.


