Vi ska lägga klinkers och har hittat plattor som vi båda gillar här hemma.
Plattorna är tyvärr inte blanka men går det lägga på något som gör att man får ett slätt fint golv i efterhand.

Kan ni inte lägga släta plattor direkt?

Skälet till att klinkerplattor inte är blanka är att de då blir livsfarliga att gå på. Vill ni ha ett blankt golv måste ni välja ett annat material.

J justusandersson skrev:
Skälet till att klinkerplattor inte är blanka är att de då blir livsfarliga att gå på. Vill ni ha ett blankt golv måste ni välja ett annat material.
Hänger inte med hur menar du skulle en polerad granit vara farligare än en matt klinker ?

Men om ni hittat en klinkerplatta som ni båda gillar, varför vill ni då förändra hur den är? Eller förstår jag bara inte er fråga?

Andreas_kalmar Andreas_kalmar skrev:
Hänger inte med hur menar du skulle en polerad granit vara farligare än en matt klinker ?
Det beror lite på vart du har vissa typer av plattor, skulle du tex ha en högblank klinker inne i en dusch hörna blir den BETYDLIGT halare än en platta som har lite struktur och inte blank till ytan

Ja en strukturerad platta eller en halkskyddad för storkök är mindre hal men ganska vanligt med högblank granitkeramik även i duschar (i privatmiljö)

• Gilla
Thyro89
  • Laddar…
Ja en strukturerad platta eller en halkskyddad för storkök är mindre hal men ganska vanligt med högblank granitkeramik även i duschar (i privatmiljö)
Vanligt i privatmiljö, ja, men frågar du mig tycker jag det är lite dumdristigt. Men det är klart smaken är som baken, delad det vill säga.

Men om vi återvänder till TS fråga, Hr vi något tips på hur man skulle kunna lösa det i efterhand? Att få en mer polerad eller slätare platta?

Svårt att svara på utan att veta vilken platta det är en matt platta går ju att behandla så den blir blankare men en strukturerad kommer ju aldrig bli slät

skulle en polerad granit vara farligare än en matt klinker
Det måste vara ett missförstånd. Jag har inte skrivit något om polerad granit. Polerad sten har betydligt bättre friktion än vad en blankglaserad klinkerplatta har. Om TS har hittat en klinkerplatta som de gillar men ändå vill förändra den har de inte hittat rätt.

• Gilla
Thyro89
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.