Golv
mlkjhr: Jag skulle absolut lägga något där det inte är gammal matta så att det kommer i samma nivå. Nån kasserad matta eller annat i ungefärligen samma tjocklek.
Vendo: [citat] Det får nog bli så. Klyvsåg kan jag låna.
Fulkemisten: Ja. Jag säger också kör. Sedan undrar jag hur mycket de krymper. Inte lika mycket som tryckt virke som ju kan vara direkt surt på brädgården. Om de ska vattenbegjutas så kanske de behöver kunna vidgas också. Kör någon av de klassiska tumstocksbredden eller dyckertbredden så har du sväll och krympmån säger jag. I värsta fall får man en oacceptabel glipa och då kan man som sagt
Kultypjämt: Tack för svar! Vi kommer köra på vanliga socklar. Hittat fina massiva på Hornbach.
Hammarfall: Slipning är då inte aktuellt. Idag blev jag mindre imponerad när jag kompenserade för takhöjden. Sen bygger det ytterligare efter klinker. Att flyta skillnaden blir då mindre attraktivt och förmodligen rätt dyrt, om jag behöver, förmodligen, dyrare spackel (tack jeppando) Där jag har bilat för avlopp har det iofs varit gjutet i omgångar. Om jag kan få bort första lagret så borde
PatrickD: Jag har en gjuten inomhuspool i mitt hus som aldrig tagits i bruk. Den används idag som förråd och det finns en dörr uppskuren i en sidan. Nu skulle jag vilja fräscha upp den en aning. Golvet i ”poolen” är ojämt cementgolv och därför nästan omöjligt att städa på ett vettigt sätt. Det lutar ca 20-25 Cm från grundaste delen till djupaste. Jag tänker att antingen: 1) spackla det
lilwill: Jag glömde tillägga att jag sökt på forumet och hittar några trådar som behandlar ämnet men inte hur jag ska göra med avståndet till väggen för den första och sista reglern: https://www.byggahus.se/forum/threads/regelavstand-foer-golvspanskiva.146503/ och https://www.byggahus.se/forum/threads/jaemna-till-gammalt-bjaelklag.164101/
yonna: Vi byggde en jättelång skrivbordsbänk av gamla parkettstavar. Det blev jättesnyggt och behagligt att sitta och jobba vid. Dessutom förfärdigades det trevliga vägghängda sängbord. Spara stavarna.
Joohans: Ok ja har sett nu att ja måste byta allt i hallen under brädorna va dåliga så mycket av cementen å sågspånet hade ramlat ner. Ja funderade på en botten av masonit sen stenulls isolering och en markduk på marken i grunden
Ulf Johnsson: Hej! Håller på att byta golv i mitt hus från 1957. Betong, distanser (asfaltspapp mellan?), reglar med glasull mellan. Funderar på hur man bäst isolerar igen? Funderar på att göra ett eget ”nivell-golv”. Eftersom golvet redan är flytande, reglarna ligger alltså inte direkt mot plattan utan står på distanser så är det ju konceptuellt som ett nivell-golv, och är inte supersugen
Tanax: [citat] Ah okej! Då var det bara jag som var dum då! Tack för klargöringen.
xl15: Det blir nog 14 mm parkett. Vi håller tummarna.
hempularen: Njaa. Då får man torka damm de närmaste 5 åren, även längst in i garderoben på andra våningen. Det finns betongslip att hyra med utsug. Det är i princip en vinkelslip med en slipskiva, och kåpa som kopplas till en dammsugare. Det blir en del damm ändå. Med en sådan skulle jag tro att du kan fräsa ned en platta på ett par minuter.
Aeroabuser: Typ sånt golv ? https://verktygsboden.se/garagegolv/garagegolv-durk-svart-38x38-cm-2-m?vat=1&gclid=EAIaIQobChMI5qevnrKP3AIVhNCyCh1HrANJEAQYASABEgKOs_D_BwE
BirgitS: Du får nog höra med kundtjänsten om vilken vikt som kan gå bra. I instruktionerna brukar det varnas för att ställa köksöar på parkettgolv men hur mycket en bokhylla kan väga jämfört med en köksö med mycket prylar och en tung bänkskiva vet jag inte, men det är nog rätt normalt att ställa bokhyllor på lamellparkett.
Niklas777: hej, planerar att slipa och därefter vit-luta + hårdvaxolja med vitt pigment. Grangolv. Till fog tänker jag mig en vit alternativt en väldigt ljus grå (har dock inte hittat någon ljus, ljus grå, tips mottages gärna). Har någon erfarenhet av vit fog? Gulnar den? Tips på märken mottages gärna.
milimani: [citat] Jo, det lutar helt klart åt det. Lurar bara på om det blir OK att ha enstavig i anslutning till den befintliga trestaviga. (Är helt ny på sånt här så jag vet inte om jag bryter mot några byggnadsregler...).
Johan Gunverth: Du får tillsätta mattering själv i vanlig epoxifärg. https://international-yachtpaint.com/sv/se/batfarg/lackfarg/polyurethane-matting-additive
emifog: Valde Flex betongslip och diamatskiva för hårt material. Funkade utmärkt. Åtminstone i 5 minuter tills provisoriska ihoptejpningen av Flex och stoftavskiljaren sprack. Det är dock inte ett olösligt problem så nu kan jag tryggt rekommendera alla med limrester på betonggolv att använda betongslip. Allt annat i stil med skrapor, limtvätt, slippapper etc är bara att glömma.
arneri68: Om golvet mot förmodan är mer skadat än vad vi ser på bilderna och tanken att byta delar av golvet ses som ett alternativ, tror jag att det är relativt enkelt med detta golv. Jag tror att golvet består av relativt tunna lister (typ 5 mm) fästa på små sektioner kvadratiskt nät, typ som mosaikkakel brukar levereras. Kvadraterna är limmade i ett undergolv. Om det är ett sådant golv
Niklas777: Hej, tänkte spara lite tid genom att förbereda springorna i ett golv inför slipning och nånting. Vad använder jag för verktyg för att få bort gamla lackrester och nåtrester. Hur går jag tillväga? Bifoga gärna en länk/bild.
Mattias_Jo1: Hej Skall lägga klinker på källargolvet och måste då slipa detta. Dock är det en kant vid väggen. Funderar om jag skall bila bort den då den gör så jag inte får plattan närmast väggen. Borde ju inte bara nått problem?!
hempularen: Vad är det för typ av sten, storlek på plattor osv? Du skriver att det skall flytspacklas. Men vad mer ingår? Rivning av bef. golv? Underarbete med förstärkning av golvet? Golvvärme? Det kan vara rätt stor skillnad i arbetstid om du köper natursten i "okalibrerad" tjocklek, eller med lägre kvalitet, där tjockleken kan variera mycket. Stora plattor innebär också mer tid.
Metafor: [citat] Trist att höra, men bra att han erkänner fel och tar sitt ansvar. Kanske någon annan ska göra det istället? En tröst kanske att man sällan ser golven lika noga när det är möblerat igen.
pacman42: Laminatgolven i mitt hus rör på sig så mycket att det inte ens går att tejpa plastmattor på dem utan de måste limmas mot underlaget. Då är laminatgolvens skarvar limmade, men utan en limning av hela ytan på mattan mot golvet så blir mattan full av bubblor. Min gissning är att golven krymper ett par centimeter per riktning under våren när luften blir torrare. Nu byter jag ut dessa