4 616 läst ·
3 svar
5k läst
3 svar
Jämna ut betonggolv
Hej!
Vill jämna ut fallet på golvet i källaren. Oisolerad betonggolv i källaren, tvättstuga. Fallet är som mest 7 cm på 170 cm. (170x360cm) medan resten av tvättstutan har betydligt mindre fall.
Hur åtgärdar jag det på bästa sätt? Att slipa ner känns för jobbigt.
Jag har funderat på bila upp delen och gjuta på nytt, Flytspackla upp skillnaden eller bara lägga på en ny betongkaka över. Takhöjden är helt ok vid den högsta punkten även om den inte är optimal.
Hur hade ni gjort?
Vill jämna ut fallet på golvet i källaren. Oisolerad betonggolv i källaren, tvättstuga. Fallet är som mest 7 cm på 170 cm. (170x360cm) medan resten av tvättstutan har betydligt mindre fall.
Hur åtgärdar jag det på bästa sätt? Att slipa ner känns för jobbigt.
Jag har funderat på bila upp delen och gjuta på nytt, Flytspackla upp skillnaden eller bara lägga på en ny betongkaka över. Takhöjden är helt ok vid den högsta punkten även om den inte är optimal.
Hur hade ni gjort?
Tänk däremot på att vara försiktig med att använda flytspackel i källare. Då flytspackel innehållet protein vilket kan medföra problem med hållbarhet/lukt. Finns flytspackel ämnade för just utomhus/källare
Slipning är då inte aktuellt. Idag blev jag mindre imponerad när jag kompenserade för takhöjden. Sen bygger det ytterligare efter klinker. Att flyta skillnaden blir då mindre attraktivt och förmodligen rätt dyrt, om jag behöver, förmodligen, dyrare spackel (tack jeppando)
Där jag har bilat för avlopp har det iofs varit gjutet i omgångar. Om jag kan få bort första lagret så borde jag kunna spara en del takhöjd, och betong. Hållbarheten lär ju minska, men frågan är om det märks i en tvättstuga med klinker. Det blir en kaka på 6m2 av totalt 17m2. Låter som att jag borde prova en liten bit först.
Där jag har bilat för avlopp har det iofs varit gjutet i omgångar. Om jag kan få bort första lagret så borde jag kunna spara en del takhöjd, och betong. Hållbarheten lär ju minska, men frågan är om det märks i en tvättstuga med klinker. Det blir en kaka på 6m2 av totalt 17m2. Låter som att jag borde prova en liten bit först.
Klicka här för att svara