Hej
Vi bor i ett hus från -66 med betongbjälklag.
Ett av rummen är dock ett tidigare garage med oisolerad platta på mark.
På den plattan har det ställts reglar och byggts trägolv i höjd med resten av huset.
Konstruktionen är betong, träreglar (icke tryckimpregnerade), spåntat trägolv, masonit, stegljudsisolering, laminatgolv. Så det blir lite som ett betongtråg med träreglar i. Ingen ventilation under golvet.
Vi har känt en "grunddoft" i rummet, inte mögel, men den där typiska krypgrundsdoften. I samma rum finns även en lucka till krypgrunden (i en garderob). Har blivit en del "spring" i krypgrunden sen vi köpte huset för ett halvår sedan, i samband med besiktning, kabeldragning m.m. och vi har tänkt att lukten beror på det.
Men nu när vi bröt upp det gamla laminatgolvet tyckte vi att även det golvet luktade grund. Det var väldigt tydligt att doften satt i stegljudsisoleringen (foam).
Så jag tänker att det kommit lukt även från betongplattan. Eller rättare sagt träreglarna som står på betongen.
Tilläggas bör kanske att det är ett rum på 15 m² och det är inte någon stark lukt, men när man kör näsan mot golvet känns det lite. Rummet har inte haft någon tilluft heller.
Satte upp ett tilluftsdon igår och tätade även krypgrundsluckan helt med latex.
Så man får väl avvakta och se till att börja med.
Men slutgiltiga frågan är väl om man borde riva bort allt och göra konstruktionen annorlunda?
Borde det varit plast på betongen under reglarna?
Borde det varit ventilation under golvet ut i friska luften?
På bilden ser man där riktiga huskonstruktionen tar slut och där det uppreglade börjar.
Vi bor i ett hus från -66 med betongbjälklag.
Ett av rummen är dock ett tidigare garage med oisolerad platta på mark.
På den plattan har det ställts reglar och byggts trägolv i höjd med resten av huset.
Konstruktionen är betong, träreglar (icke tryckimpregnerade), spåntat trägolv, masonit, stegljudsisolering, laminatgolv. Så det blir lite som ett betongtråg med träreglar i. Ingen ventilation under golvet.
Vi har känt en "grunddoft" i rummet, inte mögel, men den där typiska krypgrundsdoften. I samma rum finns även en lucka till krypgrunden (i en garderob). Har blivit en del "spring" i krypgrunden sen vi köpte huset för ett halvår sedan, i samband med besiktning, kabeldragning m.m. och vi har tänkt att lukten beror på det.
Men nu när vi bröt upp det gamla laminatgolvet tyckte vi att även det golvet luktade grund. Det var väldigt tydligt att doften satt i stegljudsisoleringen (foam).
Så jag tänker att det kommit lukt även från betongplattan. Eller rättare sagt träreglarna som står på betongen.
Tilläggas bör kanske att det är ett rum på 15 m² och det är inte någon stark lukt, men när man kör näsan mot golvet känns det lite. Rummet har inte haft någon tilluft heller.
Satte upp ett tilluftsdon igår och tätade även krypgrundsluckan helt med latex.
Så man får väl avvakta och se till att börja med.
Men slutgiltiga frågan är väl om man borde riva bort allt och göra konstruktionen annorlunda?
Borde det varit plast på betongen under reglarna?
Borde det varit ventilation under golvet ut i friska luften?
På bilden ser man där riktiga huskonstruktionen tar slut och där det uppreglade börjar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Produkter som diskuteras: "mögel-fri"
Mögel-Fri Inne Jape
Tvätta bort mögel inomhus
86 kr inkl moms
Läs mer
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Du ska ha ett flytande golv ovanpå cellplasten antar jag? Den gamla konstruktionen ät en riskkonstruktion. Att den klarat sig så bra som den gjort beror säkert på den höga materialkvalitén. Man ser ju tydligt att den exponerade golvregeln av fur till stor del består av kärnved. Släng inte bort det virket när du tagit upp det utan använd det till något nyttigt. T.ex. utsatta utomhusdetaljer.
Ja, flytande golv.
Det jag funderar på nu är om man kan ha 150 mm vanlig cellplast och 50 mm xps-cellplast.
Det är 200 mm jag ska fylla upp.
Och om man behöver någon träskiva innan låt säga 14 mm parkett för att det inte ska bli svajigt.
Eller något mellan xps och parkett för att det inte ska gnissla eller något.
Det jag funderar på nu är om man kan ha 150 mm vanlig cellplast och 50 mm xps-cellplast.
Det är 200 mm jag ska fylla upp.
Och om man behöver någon träskiva innan låt säga 14 mm parkett för att det inte ska bli svajigt.
Eller något mellan xps och parkett för att det inte ska gnissla eller något.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
xps har bättre egenskaper när det gäller fukt och tryckhållfasthet och kan även slipas för jämnhet, så det bästa är nog 200 mm xps, men det kanske blir för dyrt? Om rummet inte kommer att innehålla något som kan ge upphov till större punktlaster räcker säkert vanlig cellplast mht tryckhållfastheten. Du kan också använda markskiva av stenull. Den tål mycket.
En träskiva under parketten är lämpligt. Enklast är falsad golvspånskiva som limmas i skarvarna.
En träskiva under parketten är lämpligt. Enklast är falsad golvspånskiva som limmas i skarvarna.
Ja, det var med tanke på kostnaden jag funderade på vanlig s80 EPS. XPS är 3ggr dyrare.
I pengar handlar det om 2300:- för 150 mm s80 och 50 mm XPS.
4500:- för 200 mm XPS.
Rummet kommer vara kontor/lekrum. Inga piano eller tunga bokhyllor
I pengar handlar det om 2300:- för 150 mm s80 och 50 mm XPS.
4500:- för 200 mm XPS.
Rummet kommer vara kontor/lekrum. Inga piano eller tunga bokhyllor
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Kolla priset på markskiva också. 200 mm cellplast blir en enorm brandbelastning när den ligger så öppet.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Svårt att svara på detta utan att ha varit på plats. Xpsen bör ha tillräcklig tryckhållfasthet. Är allt slätt och jämntjockt?
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Jag gissar att ljudet kommer från xpsen. Det är nog inte mycket att göra på det här stadiet. Tyvärr. Det är dock knappast ett funktionsproblem.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
När du lagt nästa lager med golvbrädor kommer nog ljudet att avta..
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden