Har tyvärr råkat ut för en riktig pajas till golvslipare, han har slipat om golven vid två tillfällen på grund av flammigt resultat och vita ränder av rollern i samband med vitbetsnig. Han har lackat golven med vitt - minst tio omgångar. Han hittar på olika ursäkter till varför det gång på gång blir fel. Jag har nu inget förtroende för honom alls! Han uppger att det blir ränder i golven för att det är för varmt - men det borde han ju veta som ”proffesionell” INNAN man börjar lacka!

Nu ringer han idag och övertalar min man att han ska ” dutta” klarlack med svamp för att få bort de sista ränderna, fastän min man säger att vi nog får stoppa här! Han övertalar honom och när jag kommer hem ser jag det hemska resultatet :( Han har varit och pillat på ett annat ställe där vi inte ens anmärkt på ränder! Han uppger att det uppstod nya ränder där som han ville få bort innan vi hittade dem och klagade där med. Resultatet är alldeles flammigt, han försöker övertala mig att det försvinner om man lägger ytterligare ett lager klarlack över hela golvet! Vad tror ni? Kan det bli värre om han lägger ett lack över hela?

Jag är så less, han har dessutom orsakat svarta ränder på mina nymålade väggar samt blaskat med lack upp på samtliga golvlister, Och jag har fått sova i en resesäng i mitt kök under en månads tid på grund av alla hans försök att rätta till golven. Vad anser ni? Kan man bestrida fakturan eller kräva ersättning?

De sista två bilderna är ränder efter rollern! De första två är när han nu skulle ” dutta” med svamp!
 
  • Flammigt och ojämnt vitbetsat parkettgolv med synliga vita ränder och oregelbunden yta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Parkettgolv med ojämn vitbetsning och synliga ränder nära lister.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Flammigt trägolv med ojämn vitbetsning och synliga vita ränder nära väggen och en elementrör.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Fiskbensparkett med ojämn vitbetsning och synliga ränder efter slipning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Normalt brukar man ju borsta ut lacken och inte rulla ut den.
 
Bykof Bykof skrev:
Normalt brukar man ju borsta ut lacken och inte rulla ut den.

Okej, hur menar du? Borsta ut vitpigmentet/oljan eller klarlack? Tror du att det försvinner om han lägger ett lager klarlack över hela golvet? Hsn påstår det iaf!
 
Har han oljat eller lackat golvet?
 
  • Gilla
The mink
  • Laddar…
Bykof Bykof skrev:
Har han oljat eller lackat golvet?
Lackat tror jag
 
Ett lager klarlack borde nog vara vägen fram.
Påpeka att du vill att han borsta ut lacken brukar bli bäst.
 
Bykof Bykof skrev:
Ett lager klarlack borde nog vara vägen fram.
Påpeka att du vill att han borsta ut lacken brukar bli bäst.
Okej, ja det ska jag göra , tror du det flammiga/fattiga försvinner om han lägger över hela golvet? Det blir inte förstärkt/mer framhävt av ytterligare lack?
 
Varför kommer ni inte överens om att avsluta samarbetet, betala för det arbete som hittills har utförts och sen anlita någon annan?

Kommer nog ge er minst huvudvärk.
 
S Emmaheier skrev:
...minst tio omgångar.
Efter ca fem gånger borde man kanske inse att man inte är rätt man för jobbet?
 
Usch vilka klåpare det finns.
Finns det ingen tråd här där man ger tips om bra hantverkare? Skulle vara guld värt!
Gått mycket på Reco tidigare. Två gånger varit kaos, en gång helt okej, och då är det firmor som fått toppbetyg.
 
Att lacka med vitpigmenterad lack är svårt. Samma som med lasyr. Måste målas vått i vått. Och man får INTA gå tillbaka och "bättra på". Då blir det mer pigment just där. Med roller blir det just så, dvs ränder mellan "våderna". Jag tror inte roller är lämpligt verktyg vid vitpigmenterad lack. Skall spridas ut med lack borste, eller åtminstone efterstrykas med borste.
 
Oavsett skall ni ha prisavdrag då de slipat tre gånger och på så sätt antagligen sänkt livstidstiden väsentligt på golvet. Hur tjockt är det?
 
Det är för varmt... lacken hinner torka till innan man rullar nästa våd

Vissa lacker kan man späda med vatten, det tipsade en golvlack försäljare om på en utbildning.

Skulle jag göra ett sånt jobb nu när det är 25-30 grader så är nog det enda att späda så mycket det går och göra jobbet tidig morgon typ 04-05 tiden.

Sen brukar man lägga minst 2 lager vit lack och ett lager topp eller 3 lager vit utan topplack

Jag antar att han inte slipat om golvet helt utan kört med nån typ av finare slipning?
 
Kultypjämt kapten_krok skrev:
Usch vilka klåpare det finns.
Finns det ingen tråd här där man ger tips om bra hantverkare? Skulle vara guld värt!
Gått mycket på Reco tidigare. Två gånger varit kaos, en gång helt okej, och då är det firmor som fått toppbetyg.
Vad man bör känna till är att Reco med flera siter till häften har inlägg från företagens vänner. Så det är svårt hitta där omdömen är sanna eller bluff...

Det är svårt på forum där folk inte visar sin riktiga identitet att värdera om en rekommendation är rätt eller inte....
 
  • Gilla
Henri och 1 till
  • Laddar…
elpaco elpaco skrev:
Oavsett skall ni ha prisavdrag då de slipat tre gånger och på så sätt antagligen sänkt livstidstiden väsentligt på golvet. Hur tjockt är det?

Vet inte exakt, men det var tunt. Vi hade annan firma som lämnade offert som sa att det förmodligen inte gick att slipa. Så detta var en vild chansning och själva slipningen blev bra, dock inte inmålningen. Får se hur mycket tyngd det klarar när möbler väl kommer på plats.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.