Asbest under ekgolvet?

1k läst  28 svar

1. N
    Medlem Nivå 4
    Hej allihopa
    Jag håller precis på att kapar upp ett ekgolv för att lägga klinkers i hallen, under ekparketten låg en svart underlagsfoam men under den verkar det ligga en skiva mot betongen med svart under.
    Kan ni kanske se vad det kan vara?
    Bifogar bilder
    Tackar på förhand

2. ricebridge
    Husägare · Nivå 11
    Asbest är inte svart, och ser inte ut så.

3. F
    Självbyggare · Nivå 8
    Svartlim?

4. F
    Självbyggare · Nivå 8
    Om man är osäker så kan man skicka på analys har jag hört.. Vet dock inte vad sånt kan kosta eller hur lång tid det tar.

5. N
    Medlem Nivå 4
    Kan det vara någon typ av asfaltslim/tjärlim under?
    Lägenheten är byggd 1964

6. A
    Medlem · Nivå 13
    Kan vara tjärpapp.

7. N
    Medlem Nivå 4
    Ok det ser ganska tjockt ut. Ser ut som nylagd asfalt ungefär. Men väldigt bräckligt när man river av pappen.

8. 13th Marine
    Renoverare · Nivå 14
    Vill du vara säker så skicka på analys, billigaste jag hittade för 1.5år sedan var evema. Tyckte de var snabba och trevliga också.

9. N
    Medlem Nivå 4
    Jag tog några småbitar och eldade på det började bubbla om småbitarna och dom blev små runda bollar istället.
    Kan det ge något riktmärke tro?

10. BigR
    Husägare · Nivå 7
    Ser ut som asfalt-/tjärstrykning. Svartlimmet brukar se mer kompakt ut och utstruket, som lim. Jag rev just ut ett 50-tals badrum med asfalt/tjära som tätskikt. Syntes väldigt svart och lite glansigt. Kan du bryta ut allt eller måste du köra slip/fräs? Skicka på analys om du är orolig. Själv brukar jag förutsätta att det är skadligt och skydda med P3-mask, inplastning, undertrycksventilation etc. Ungefär som sanerare gör.

11. N
    Medlem Nivå 4
    Jag skickar detta på analys, stort tack för alla svar.
    Jag återkommer med svar i tråden.

Redigerat 10 jul 20:45
  12. T
    Medlem · Nivå 13
    Det är vanlig tjära!

13. N
    Medlem Nivå 4
    Ok, när jag luktade på det så luktar det bara tjära. Men ville vara säker så jag skickade in det på prov i morse. Om det är vanlig tjära är det bara att köra flat
    sidan på kobenet och skrapa bort? Ellet ska man använda varmt vatten för att få bort allt. Ska lägga värmegolv o klinkers på det sedan.

Redigerat
  14. T
    Medlem · Nivå 13
    Ibland sitter det lätt så man kan skrapa bort det men i andra fall så kan det sitta som fan så att man får nyttja en tapetångare och ånga väck, tar en jäkla tid iofs. Fick hyra en HTC-slip en gång för att ta bort skiten, tog typ två dagar att slipa 80 kvm:crysmile:

newkidintown gillar
  15. Staffan2000
    Medlem · Nivå 11
    tank77 och newkidintown gillar

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: