Hej!

Har hittat ny lägenhet och ska antagligen lägga om alla golven innan inflytt.
I och med det tänkte jag försöka hitta en smidig lösning för kabeldragningen och har då hittat ett antal golvlister med inbyggd dold kabeldragning.

Exempelvis denna: https://konsument.tarkett.se/sv_SE/...-t-profillister-trappnoslister-socklar-mm-434 "clipstar".

Det jag undrar är, hur fasen får man ur kabeln på det ställe man vill ha ut den? Exempelvis högtalarkabeln ska ju mellan högtalaren och förstärkaren...? Hur får man ens IN kabeln bakom listen? Listen är ju tänkt att den ska täcka hela rummet kontinuerligt, det finns ju inga glapp eller öppningar liksom?

Eller är jag bara helt dum i huvudet och har missat hur man gör detta? :D
Tack på förhand!

R
Normalt är det socklar av plast som ledningarna läggs i , en bottendel eller snäppfästen för kablar och locket snäpps fast

Det finns socklar iaf i fanerad mdf som består av två delar, en list och ett lock som passar i ovanpå.

R rävlyan skrev:
Normalt är det socklar av plast som ledningarna läggs i , en bottendel eller snäppfästen för kablar och locket snäpps fast
Den jag länkade till är av fanerat trä och verkar enbart ha två delar; listen och snäppfästena. Kablarna lägger man bakom listen ser det ut som.

Ser dock inget sätt att leda "ut"/"in" kablarna ur listen så jag förstår inte riktigt vilka kablar som man skulle vilja ha där bakom?

13th Marine 13th Marine skrev:
Det finns socklar iaf i fanerad mdf som består av två delar, en list och ett lock som passar i ovanpå.
Vilka är det? :)
Är gärna ute efter någon med allmoge-stil eller någon roligare form än dom traditionella raka.

R
T Tanax skrev:
Ser dock inget sätt att leda "ut"/"in" kablarna ur listen
Såga spår i listen gäller nog och en täcklist upp till objektet

• Gilla
Tanax
  • Laddar…
Pass, har gått förbi dem på Hornbach bara.

• Gilla
Tanax
  • Laddar…
R rävlyan skrev:
Såga spår i listen gäller nog och en täcklist upp till objektet
Ah okej! Då var det bara jag som var dum då! Tack för klargöringen.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.