3 834 läst ·
4 svar
4k läst
4 svar
Trägolv. Fräsa spår på undersidan
Jag håller på att ordnar med lite golv och tak plank. Mellan 30 å 50 bred och 35 till 40 tjocka. Funderar på att fräsa ur spår, men hur många eller hur långt i mellan variga spår det ska vara per planka, och djupet å bredden på spåren för att det ska göra någon nytta det vet jag inte. Någon som har en aning om det?
Pratar vi mm här eller något annat? Dina plank är ju nästan kvadratiska?
Stämmer det, bredden 30 till 50 cm och tjockleken 35 till 40 mm. Det är nya plankor som har luggigt på vinden nu i ca.10 månader, sen var dom inte nysågad när jag köpte dom. Ligger på vinden i spänn med spännband så att dom inta ska slå sig. Ohyvlad och inte sågade sidor, så det ska bli ett kilsågat golv. Sen ska jag köpa reglar 45x295 som jag hyvlar ner till 40x295.
När man köper massiva trägolv har dom frästa spår på undersidan så att dom inte ska slå sig så mycket. Och bredare plankor slår sig ju mer än smala, och det är nog därför det är svårt att hitta färdiga golvplank i den bredden, och slår dom sig för mycket kan dom också spricka.
Har också sett att det kan vara ett bredare spår i mitten som säkert är 10cm. Så vad kan fungera bäst?
När man köper massiva trägolv har dom frästa spår på undersidan så att dom inte ska slå sig så mycket. Och bredare plankor slår sig ju mer än smala, och det är nog därför det är svårt att hitta färdiga golvplank i den bredden, och slår dom sig för mycket kan dom också spricka.
Har också sett att det kan vara ett bredare spår i mitten som säkert är 10cm. Så vad kan fungera bäst?
Produkter som diskuteras: "spännband"
Spännband & remmar
Upptäck vårt sortiment av spännband och remmar, perfekt för att säkra last och utrustning under transport eller lagring. Vårt sortiment omfattar allt från lätta spännband för enklare uppgifter till tunga lastremmar för tyngre jobb.
Läs mer
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden