G
Först och främst, lite osäker på vilket håll sliprullen ska snurra på, från mig eller mot mig?
Och på vilket håll slipar jag golvet, trestavs ekparkett?

• Gammal golvslipmaskin med påritade pilar som indikerar riktningen på sliprulles rotation och slipriktning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Rullen snurrar så att den drar maskinen framåt. När du håller i handtaget måste du hålla emot för att inte maskinen skall rulla ifrån dig. Om det är ett plant golv vilket jag antar då det är parkett så slipar du i möjligaste mån längs fibrerna. Om det är stora ojämnheter som skall slipas ner kan man börja med att slipa på diagonalen. Men på ett parkettgolv har du inte så mycket att ta av även om det skulle vara ojämnt.

Och stanna aldrig med rullen nere, då gräver du ett hål i golvet, utan håll dig i rörelse. När du närmar dig en vägg lyfter du rullen i farten, börjar backa och släpper då ner rullen igen. Kanterna slipas sen med en kantslip.

G
Ok, tack!
Kan ni även på nåt enkelt sätt förklara hur man byter pappret? Får liksom inte till det.

• Slipmaskin med utslitet slippapper inuti, behöver byte av papper.
    Skapa konto
Det ska bara träs på valsen

G
Hur sträcker man/spänner åt pappret? Har två fyrkantiga muttrar på sidorna, men det händer inget direkt när jag snurrar på dom mer än att två små minivalsar inuti den stora snurrar. Känns som att det är med dom man skulle sträcka till pappret med.

Kan du ta en bild från sidan?

G
Andreas_kalmar Andreas_kalmar skrev:
Kan du ta en bild från sidan?

• Nedsövd cirkelsåg framför en träplank som sågas, med sågspån på ett dammigt golv.
    Skapa konto
Dom jag har använt låser när det börjar snurra

G
Andreas_kalmar Andreas_kalmar skrev:
Dom jag har använt låser när det börjar snurra
Ok, gör kanske denna också. Har tyvärr inget helt papper, så därför lite svårt att testa. Ska köpa imorgon.
Tackar för hjälp så länge.

G
Nån som vet var man kan beställa papper på nätet? Gör ju inget om det är bra kvalité på pappret.
Ska även gå att beställa som privatperson, många sidor är riktade till företag.

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.