Mac_attack
Hej!

Vi har tänkt beställa in en golvslipning av golvet i bifogad bild.
Det vi eftersöker är - ljust och naturligt (synlig trä-ådring etc.)
Har läst att vissa behandlingar kan gulna efter ett tag.

Vilket utförande bör man föreskriva för att golvet håller sig ljust och naturligt så länge som möjligt?

Om någon har tips på bra golvslipare i Göteborgstrakterna är det mycket välkommet!

Trägolv i behov av slipning med synlig ådring bredvid en trästol och trappsteg med gröna löpare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inredning med trägolv, fönster med utsikt över trädgård och solbelyst altan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tack på förhand!

BirgitS
Det de flesta gör för närvarande är att använda vitpigmenterad hårdvaxolja. Det kräver dock en del underhåll jämfört med lack, vilket nog är vad som användes.på golvet från början.

Mac_attack
BirgitS BirgitS skrev:
Det de flesta gör för närvarande är att använda vitpigmenterad hårdvaxolja. Det kräver dock en del underhåll jämfört med lack, vilket nog är vad som användes.på golvet från början.
Tack för ditt svar!
Ja det har jag märkt. De tre företag som lämnat offert har alla skrivit om vitpigmentering. Vad är anledningen bakom denna trend? En matt lack tycker jag spontant känns som ett bra val, men kanske är ute och cyklar.

Det blir mycket ljusare när du slipat av det, en matt eller ultramatt lack på det sen.

• Gilla
Mac_attack
  • Laddar…
BirgitS
Mac_attack Misacsson skrev:
De tre företag som lämnat offert har alla skrivit om vitpigmentering. Vad är anledningen bakom denna trend?
Jag har uppfattat det som att vitpigmentering är till för att man inte ska se det naturliga gulnandet.

För närvarande är det ett mode att man inte ska ha något som är gulaktigt, vare sig stockholmsvita väggar och snickerier eller naturligt gulnande golv. Det kommer säkert att ändra sig igen förr eller senare.

Mac_attack
BirgitS BirgitS skrev:
Jag har uppfattat det som att vitpigmentering är till för att man inte ska se det naturliga gulnandet.

För närvarande är det ett mode att man inte ska ha något som är gulaktigt, vare sig stockholmsvita väggar och snickerier eller naturligt gulnande golv. Det kommer säkert att ändra sig igen förr eller senare.
Jag undviker iofs gärna att det gulnar, då kanske en vitpigmentering är rätt väg att gå trots allt. Har även läst att lut-behandling ska minska gulnandet.

Skulle dock behöva se lite bilder eller exempel så att vitpigmenteringen inte är "för vit" och förstör intrycket av ett naturligt trägolv. Visst borde diverse golvbehandlingar gå att se någonstans i Göteborg? Var bör man kika efter det?

BirgitS
Lutbehandling är väl mer för massiva furugolv än för fin parkett som man ska vara rädd om eftersom det är ett originalgolv (i alla fall ser det ut som det kan vara det).

• Gilla
Mac_attack
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.