863 läst ·
3 svar
863 läst
3 svar
Flytspackla el inte flytspackla. Det är frågan...
Hej!
Har en balkong på ca 10 kvm på en villa som är belagd med klinker vilken har börjat lossna och spricka upp på sina ställen. Tanken är att knacka bort allt löst och lägga nytt klinker ovanpå. Det är rätt fall i dagsläget. Måste man flytspackla innan eller går det att fylla upp håligheter med typ cementfix och sedan bara lägga klinker ovanpå? Kan fästmassan i sig räcka för att täcka övriga ojämnheter?
Anledningen till att jag letar andra alternativ till flytspackling är att; jag har dålig koll, risk att få sämre fall, meckigt att avgränsa flytmassan.
Jättetacksam för svar!
/Daniel
Har en balkong på ca 10 kvm på en villa som är belagd med klinker vilken har börjat lossna och spricka upp på sina ställen. Tanken är att knacka bort allt löst och lägga nytt klinker ovanpå. Det är rätt fall i dagsläget. Måste man flytspackla innan eller går det att fylla upp håligheter med typ cementfix och sedan bara lägga klinker ovanpå? Kan fästmassan i sig räcka för att täcka övriga ojämnheter?
Anledningen till att jag letar andra alternativ till flytspackling är att; jag har dålig koll, risk att få sämre fall, meckigt att avgränsa flytmassan.
Jättetacksam för svar!
/Daniel
Om det som är kvar sitter bra alltså inte bom någonstans kan det vara kvar och du kan spackla ojämheterna med fix eller spec spackel beroende på yta/höjd på lagningen. Ett tips för att öka livslängden på balkongen (antar att den är i betong?) är att måla på tätskikt innan du lägger ny klinker tex Keramix A+X från kiiltoNilsaxel skrev:
Hej!
Har en balkong på ca 10 kvm på en villa som är belagd med klinker vilken har börjat lossna och spricka upp på sina ställen. Tanken är att knacka bort allt löst och lägga nytt klinker ovanpå. Det är rätt fall i dagsläget. Måste man flytspackla innan eller går det att fylla upp håligheter med typ cementfix och sedan bara lägga klinker ovanpå? Kan fästmassan i sig räcka för att täcka övriga ojämnheter?
Anledningen till att jag letar andra alternativ till flytspackling är att; jag har dålig koll, risk att få sämre fall, meckigt att avgränsa flytmassan.
Jättetacksam för svar!
/Daniel
Tack för tipset! Så tätskikt ovanpå de gamla klinkerplattorna om man vill vara på säkra sidan?Casaloco skrev:
Om det som är kvar sitter bra alltså inte bom någonstans kan det vara kvar och du kan spackla ojämheterna med fix eller spec spackel beroende på yta/höjd på lagningen. Ett tips för att öka livslängden på balkongen (antar att den är i betong?) är att måla på tätskikt innan du lägger ny klinker tex Keramix A+X från kiilto
Klicka här för att svara