2 478 läst ·
4 svar
2k läst
4 svar
Jämna till små ojämnheter i golvet.
Tjena,
Har tidigare lagt ett laminatgolv från wicanders som i efterhand inte ligger så bra som jag önskat. Är lite för ojämnt under för att skarvarna ska sitta ihop på alla ställen. Rummet diffar som mest 1.5cm över ca 3m men det är en väldigt jämn lutning. Golvet angränsar till ett gammalt golv som jag ogärna har en nivåskillnad på 1.5cm till.
I hallen flytspacklade jag några små fläckar för att försöka jämna ut det och det blev helt klart bättre men fortfarande inte 100a.
Det jag skulle vilja åstadkomma är att lyckas jämna ut golvet fast fortfarande ha diffen på 1.5cm. Dvs inte ta bort fallet på golvet. Är detta något som ens är möjligt? Har någon nått annat tips på vad man kan göra?
Har tidigare lagt ett laminatgolv från wicanders som i efterhand inte ligger så bra som jag önskat. Är lite för ojämnt under för att skarvarna ska sitta ihop på alla ställen. Rummet diffar som mest 1.5cm över ca 3m men det är en väldigt jämn lutning. Golvet angränsar till ett gammalt golv som jag ogärna har en nivåskillnad på 1.5cm till.
I hallen flytspacklade jag några små fläckar för att försöka jämna ut det och det blev helt klart bättre men fortfarande inte 100a.
Det jag skulle vilja åstadkomma är att lyckas jämna ut golvet fast fortfarande ha diffen på 1.5cm. Dvs inte ta bort fallet på golvet. Är detta något som ens är möjligt? Har någon nått annat tips på vad man kan göra?
Medlem
· Stockholm
· 1 025 inlägg
Vad har du för underlag? Vi har trä bjälklag och hade 3 cm skillnad på högsta och lägsta punkt över ca 80m2 golv. Vi fick höja underlaget och fila bort lite på andra ställen. Nu har vi ett jämt golv överallt.
Medlem
· Stockholm
· 1 025 inlägg
Du kan fortfarande höjja golvet genom att lägga distanser på betonggolvet. Då kanske du höjer tex 4 cm på ena sidan och 2 på andra. Men då reducerar du takhöjden vilket suger. Men har du över 2.5m i tak så Märks det knappt. Vi hade 2.35 och det sög att förlora takhöjd. Särskilt när vi fått sänka taket från 2.4. Och jag kom ifrån 3.6m i takhöjd (sekelskifteslägenhet)
men allt beror på vad som är viktigt. Plattgolv eller takhöjd.
Ja ne det är tyvärr inte ett alternativ på grund av golvet som det nya golvet ansluter till. Vill inte ha en tröskel mellan kök och vardagsrum.V mutalisken skrev:Du kan fortfarande höjja golvet genom att lägga distanser på betonggolvet. Då kanske du höjer tex 4 cm på ena sidan och 2 på andra. Men då reducerar du takhöjden vilket suger. Men har du över 2.5m i tak så Märks det knappt. Vi hade 2.35 och det sög att förlora takhöjd. Särskilt när vi fått sänka taket från 2.4. Och jag kom ifrån 3.6m i takhöjd (sekelskifteslägenhet)
Klicka här för att svara