Byggahus.se
Hej, är i görningen att måla mitt garagegolv och har lite frågor trots många bra trådar i ämnet. Hur gör man vid garageporten. Kan man måla ytan utanför (utomhus) garageporten eller avslutar man vid tätningslist? (Takskjutport som sitter jäms insida vägg) tänkt köra hagmans garagesystem med hjulspår och ev köra sand på ytan utanför porten+hjulspår. Men är det en dålig idé. Vad målar man med där?
Mitt golv är behandlat med en membranhärdare efter gjutning. Dels för att slippa att betongen torkar för snabbt med sprickbildning osv och för dammbindning och att det gav en stark slät och bra yta. Men det är rätt flammigt och mörkt. Vill måla det ljust grått med en epoxyfärg.
Behöver jag göra något mer än möjligtvis matta ner ytan något och göra rent innan epoxymålning. Tar tacksamt emot tips från er som kan detta mvh

Betonghuden skall bort, antingen med slipning eller betning med syra.

Det går bra att måla hela vägen ut men epoxy tål inte uv ljus så bra så den kan gulna med tiden. Hagmans har en 1k färg som funkar. Tror även polyuretan färg funkar bra på utedelen.
Det värsta som händer är att man får göra om lite ;)

Ok, men ytan efter membranhärdaren ser nästan ut som ett epoxygolv. Blank och slät, tål dubbdäck skapligt. Tyvärr finns inte plåt- dunken kvar så.jag vet inte vad den heter. Men tror att den var övermålningsbar.
Behöver den alltså slipas bort ändå. Anser att den sitter som berget men epoxyn kanske inte fäster så bra på en blank yta? Kanske ska testa en liten fläck först och utvärdera :)

Jaha ja men då kör man väl epoxy ända ut mot kanten på plattan utanför port. Tänkte mest om det bara blir knas och det släpper där ute. Men som du säger så går det ju att göra om just där senare om det blir så.
Tack för svar!! Mvh

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.