Jag har upptäckt en vattenskada under golvet i köket i samband med att jag började riva väggen bakom vårt kök (vi håller på att bygga till huset). Exakt hur de har gått till är okänt med läckan måste ha pågått under en lång tid. Min teori är att vattenlåset har läckt lite lite vattnet har runnit ner på golvet (köket är från före den tiden då man satte in skydd mot läcka i skåpet), vattnet har sen runnit ner mot väggen och ner i trossbotten i glipan mellan klinkersgolvet och väggen, detta har förmodligen pågått under ca 10 års tid sen dess vi satte in köket (Kök och vvs är inget vi gjort själva utan de var fackmän som gjorde jobbet)

Jag har genom att bryta loss klinkersskivor(några sitter ganska löst pga att fukten har letat sig upp genom golvspån, flytspackel och fix) mäta fukten där under, mäta fukt taket i källaren under (pannrummet är rakt under köket) och fukten i bjälklaget(och spånet) under diskbänksskåpet och har då konstaterat att epicentrum för läckan är mest troligt under diskhon. Läckan har spritit sig i en ca 1,2 m bred (längs med 3 av bjälkarna) och 3m lång kanal in under golvet.

Jag har snackat med försäkringsbolaget och med en besiktningsman som ska komma ut och kolla, men eftersom det är Coronatider så kan de dröja ett tag innan de kommer och kollar och jag är en nojig (av förklarliga skäl). Så jag vill få reda på lite om hur man gör för att åtgärda en sån här grej?

Det är som sagt källare under, det är golvspånskivor med vattenburen golvvärme, flytspackel och sen klinkers. Måste man riva upp golvet och golvärmen mm eller kan man gå in under ifrån? Utifrån det lilla jag har sett av bjälkarna verkar de ha klarat sig, golvspånskivorna verkar oxå vara hyfsat intakt.

Edit: Sen har vi ju den "Lilla" grejen med möglet :(
Edit2: det rör sig om rätt höga mängder fukt > 30%

Redigerat:
Nu har besiktningsmannen varit här och jag har eg fått svar på mina frågor. Tänkte bara uppdatera tråden med svaren, i fall någon annan har liknande frågor.

Vad man gör i sådant här fall beror lite på vad som är enklast, i vårt fall så kommer man riva upp klinkers och golv för att komma åt. Det är helt enkelt för mycket grejer i taket i pannrummet för att gå den vägen.

Men han kunde inte hitta någon direkt orsak till vattenskadan (men det var ingen tvekan om att källan var inne i huset). Vilket i sig är ett stort problem, ingen hittad läcka => ingen ersättning från försäkringsbolaget. Så det blir en helg av oro i väntan på att fylla på med spårvätska i golvvärmesystemet och att riva ut mer under diskbänken för att säkra orsaken.

De två misstänkta orsakerna är:
1. Läcka i värmegolvet.
2. Rörmokaren som installerade avloppet har precis vid genomgången i golvet använt en felvänd muff med "honan" är upptill och hanen är nertill. Man ser inte det direkt när man ser på anslutningen eftersom "honan" var nertyckt ända ner mot golvet så vid en första anblick så ser man inte det (dessutom var det bakfall på en del av rören under hon, det var förmodligen inte orsaken men ändå ett tecken på slarv). Det var så väl dolt att jag upptäckte det själv efter det att besiktningsmannen åkt.

Men det jobbiga kvarstår, vad händer om de inte kan hitta läckan? Det är så pass mycket fukt att man borde hitta den, men om de inte gör det? Det är många veckors extra jobb och många 10000 tals kr att fixa det här själv,

Är det någon här som haft vattenskador där man inte har kunnat fastställa orsak? Hur har era försäkringsbolag hanterat det?

En felvänd muff är normalt lika tät som en rättvänd, om det är rätt gjort.. Men du skriver att den är nedkörd ända till golvet. Den kanske borde körts ned längre, så att packningen inte tätar nu?

Finns det någon möjlighet att se det röret nedifrån källare? OM kopplingen läcker så borde mycket av vattnet följa rörets utsida.

• Gilla
noone70
  • Laddar…
H hempularen skrev:
En felvänd muff är normalt lika tät som en rättvänd, om det är rätt gjort.. Men du skriver att den är nedkörd ända till golvet. Den kanske borde körts ned längre, så att packningen inte tätar nu?

Finns det någon möjlighet att se det röret nedifrån källare? OM kopplingen läcker så borde mycket av vattnet följa rörets utsida.
Önskar att de vore så enkelt, det är massor av gammalt spån, fyllning och pu skum (han verkar ha tömt en halv tub ner i hålet runt röret) i mellan som sugit upp vattnet. (Besiktningsmannen som var här mätte upp över 50% fukt i trät vid avloppsnergången) dessutom tror jag det inte har läckt speciellt mycket, utan bara lite lite

Men man ser rätt tydligt runt där avloppsröret går ner i källaren var fukten har gått igenom

• Fuktfläckar runt avloppsrör i källare med synliga spår av gammalt spån och PU-skum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Är det bruna i taket av äldretyp eller, klart som korvspad att något kommit uppifrån. Som sägs, kanske inte muff och rör är ihop ordentligt , Går bra att vända rör/muff / så det är en liten spalt mot gummit som det kan läcka vid, det kommer inte många droppar där men kommer droppar, när var röris där och jobbade, det kan ta lång tid innan en sådan läcka upptäcks och då hinner det bli en skada , beroende på om det är inbyggt så kan skadan bli stor innan det syns.

• Gilla
noone70
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Är det bruna i taket av äldretyp eller, klart som korvspad att något kommit uppifrån. Som sägs, kanske inte muff och rör är ihop ordentligt , Går bra att vända rör/muff / så det är en liten spalt mot gummit som det kan läcka vid, det kommer inte många droppar där men kommer droppar, när var röris där och jobbade, det kan ta lång tid innan en sådan läcka upptäcks och då hinner det bli en skada , beroende på om det är inbyggt så kan skadan bli stor innan det syns.
Jobbet gjordes för knappt 10 år sedan så många droppar kan de ha blivit

Men det bruna i taket då, allt i plast plus övriga rörelser i huset kan rendera i att rören kan gå isär lite ( sjunker i uppgången ) och är dom då inte 100 % ihop, blir det kanske läck. Muffarna kan röra sig ca 3 - 5 cm utan läck, den upphängningen som syns är mycket rörlig, inte tajt och stumt. Det syns inga rinningar på röret som är normalt vid sådana läckor, det kan bero på allt skum som tätar till på översidan. Inte mycket att göra mer än att riva upp, koppla isär och se hur det ser ut

• Gilla
noone70
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Men det bruna i taket då, allt i plast plus övriga rörelser i huset kan rendera i att rören kan gå isär lite ( sjunker i uppgången ) och är dom då inte 100 % ihop, blir det kanske läck. Muffarna kan röra sig ca 3 - 5 cm utan läck, den upphängningen som syns är mycket rörlig, inte tajt och stumt. Det syns inga rinningar på röret som är normalt vid sådana läckor, det kan bero på allt skum som tätar till på översidan. Inte mycket att göra mer än att riva upp, koppla isär och se hur det ser ut
Inga rinningar men skummet var rejält fuktigt när jag rev ut. Tyvärr har ju det hunnit torka en del
Nästa steg är att de ska komma hit och riva, då får vi se

Golvspackel med tecken på fukt och vattendroppar, synligt under en lyft klinkerplatta.
Skapa konto
Fuktig betongplatta och klinkers med synliga vattendroppar och pölar som indikerar läckage.
Skapa konto
Fukt och små vattensamlingar syns på betong och under klinkerplattor efter läcka i golvvärme.
Skapa konto
Fukt och vattendroppar synliga på undersidan av en upplyft klinkerplatta, indikerar möjlig vattenskada i golvet.
Skapa konto

Hej igen

Nu när jag funderat lite så tror jag inte det är avloppet. Det är alldeles för stor skada och det verkar vara mycket fukt långt upp (även om fukten ”vandrar” så borde det vara mer skada i i taket i pannrummet annat än vid just avloppet) .

När jag uppräckte vattenskadan stängde jag av golvvärmeslingan som går i det berörda området. Då torkade det snabbt upp under plattan på de bifogade bilderna visar.
(Den ligger 3 m från avloppet)
För ca 24 tim så slog jag på den igen och redan nu är det mycket fukt under den plattan
Första bilden är från i går kväll, de övriga är från nu på morgonen. Det är tom synliga små pölar av vatten.
Det kan ifs vara kondenserat vatten från de kallare klinkersplattan, men det måste vara bra mycket fukt i golvspacklet för att så mycket kondens ska bildas.
Även om avloppet skulle ha haft en liten smygande läcka så skulle det väl knappast ha spridit sig så långt bort och att det är så mycket fukt så högt upp.

Sen så kom jag på en sak till, vi har ett ”öppet” system för vi har en vattenmantlad kamin så vi har ett expansionkärl uppe på vinden och när vi började elda i höstas så märkte jag att det var lite vatten i systemet eftersom det började skvala från kaminen. Jag tänkte att vattnet helt enkelt hade avdunstat, fyllde på och tänkte inte mer på det.
Det är väl rätt rimligt att tro att det är en slinga som läcker?
Hur ofta behöver man fylla på ett öppet system?

Redigerat:
Hej igen

är det någon av er som har en källa till att det är godkänt att använda en ”felvänd” muff?

Finns nog ingen riktig källa för det, men det har gjorts så alla tider, det som kan ställa till det är om någon inte har fasat av kanten på rört så det rivit ett litet spår i gummitätningen. Sen det med vätan, det blev torrt när du stängde av slingan, och väta kom vid öppning. Är köket ombyggt, vet du om det finns en skarv på GV där. Sen det med öppet kärl, lite långsökt, har du kollat så inte det läcker, rinner i vägg eller., överfyllningsröret ska mynna ut någonstans, var ?

J jonaserik skrev:
Finns nog ingen riktig källa för det, men det har gjorts så alla tider, det som kan ställa till det är om någon inte har fasat av kanten på rört så det rivit ett litet spår i gummitätningen. Sen det med vätan, det blev torrt när du stängde av slingan, och väta kom vid öppning. Är köket ombyggt, vet du om det finns en skarv på GV där. Sen det med öppet kärl, lite långsökt, har du kollat så inte det läcker, rinner i vägg eller., överfyllningsröret ska mynna ut någonstans, var ?
köket ombyggt 2010
De har beslutat att de var muffen som är orsaken, så värmegolvet behöver jag inte bry mig om.

Dock skapar det nästa potentiella problem, formuleringen ”felvänd”. Jag har rätt dåliga erfarenheter av försäkringsbolag och jag är rädd för att de kommer använda det för att skriva ner ersättningskraven. Därav skulle det vara bra att vara förberedd och ha en källa på att muffar är godkända för felvänt montage.

Det med felvänd kan du glömma och andra med, den sortens muffar tillverkas för just det ändamålet när man skarvar avloppsrör då det inte finns en muffdel på ena röret, har sett massor av det och själv gjort det. Det viktiga är då att det inte blir en skada på tätningen samt att muffen kommer i botten ordentlig, Har det tagits isär, så syns det tydligt hur montaget har varit, det kan vara så att dom satt ihop lite dåligt och i och med att det går genom bjälklaget kan det ha gått isär lite, men troligtvis skada på tätningen.

H
Har ni bott i huset sen det va renoverat för 10 år sedan?

tänkte om det är första gången du fyller vatten nu så kan det ju inte ha läckt för länge heller.

J jonaserik skrev:
Det med felvänd kan du glömma och andra med, den sortens muffar tillverkas för just det ändamålet när man skarvar avloppsrör då det inte finns en muffdel på ena röret, har sett massor av det och själv gjort det. Det viktiga är då att det inte blir en skada på tätningen samt att muffen kommer i botten ordentlig, Har det tagits isär, så syns det tydligt hur montaget har varit, det kan vara så att dom satt ihop lite dåligt och i och med att det går genom bjälklaget kan det ha gått isär lite, men troligtvis skada på tätningen.
Tvivlar inte en sekund på att du har rätt i att man använder det så, men en handläggare på ett försäkringsbolag tänker inte så, deras jobb (enligt min erfarenhet) är att se till att betala ut så lite ersättning som möjligt och det här kan ge dem möjlighet att göra det.
Nej, den är inte isärtagen. Besiktningskillen tog beslutet efter att ha tittat närmare på bilderna som togs. Jag har själv inte velat röra för jag trodde de skulle återkomma och titta närmare
Edit: ja jag vet att jag är en aning paranoid, men 2 år kämpande mot anticimex har satt sina spår

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.