Har ganska nyligen flyttat in i ett hus från ~1990.

trappan är en furutrappa med brun nålfiltsmatta som jag nu vill ha vit med grå nålfiltsmatta.

har tagit Multiverktyget med skrapa på och får ganska enkelt bort ~98% av gamla mattan och limmet.

behöver jag skrapa av det sista eller kan jag bara limma rätt på? Ytan är inte klibbig och väldigt jämn! Någon som vet/gjort samma?

tack på förhand.

• En furutrappa med rester av brun nålfiltsmatta och lim efter att ha tagits bort, redo för ny beläggning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hand håller en bit brun nålfiltsmatta med slitna kanter framför en trappa med synlig gråmönstrad matta i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
tompax
Chrillls Chrillls skrev:
Har ganska nyligen flyttat in i ett hus från ~1990.

trappan är en furutrappa med brun nålfiltsmatta som jag nu vill ha vit med grå nålfiltsmatta.

har tagit Multiverktyget med skrapa på och får ganska enkelt bort ~98% av gamla mattan och limmet.

behöver jag skrapa av det sista eller kan jag bara limma rätt på? Ytan är inte klibbig och väldigt jämn! Någon som vet/gjort samma?

tack på förhand.
Förutsatt att underlaget är helt jämnt och resterande rester av den gamla nålfiltsmattan sitter som berget, så skulle jag inte göra någon grej av det, utan bara limma rätt på. Du har inte ut något av att göra totalt trärent, förutsatt att underlaget som sagt är helt jämnt.

Är det inte jämnt, så kommer du att få bulor på den nya mattan förmodligen, om du bara limmar rätt på.

tompax tompax skrev:
Förutsatt att underlaget är helt jämnt och resterande rester av den gamla nålfiltsmattan sitter som berget, så skulle jag inte göra någon grej av det, utan bara limma rätt på. Du har inte ut något av att totalt göra trärent, förutsatt att underlaget som sagt är helt jämnt.

Är det inte jämnt, så kommer du att få bulor på den nya mattan förmodligen, om du bara limmar rätt på.
Lite där jag är i tanken med och det är verkligen jämnt när man drar med finger ovanpå. Byter jag blad på multin till trä fräser man bara bort toppen och ytan blir bulig. Så blir nog så att jag limmar rätt på. Tack för input.

• Gilla
tompax
  • Laddar…

Bästa svaret

tompax
Chrillls Chrillls skrev:
Lite där jag är i tanken med och det är verkligen jämnt när man drar med finger ovanpå. Byter jag blad på multin till trä fräser man bara bort toppen och ytan blir bulig. Så blir nog så att jag limmar rätt på. Tack för input.
Prova med ett trappsteg först. Välj det som ser "värst" ut, vänta till det har torkat. Blir det bra, kör samma på resten. Och bespara på så vis en massa arbete med att göra helt trärent :)

Man skall inte överarbeta om resultatet ändå blir detsamma.

Hoppas detta blir ditt bästa svar :)

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.