Har ganska nyligen flyttat in i ett hus från ~1990.
trappan är en furutrappa med brun nålfiltsmatta som jag nu vill ha vit med grå nålfiltsmatta.
har tagit Multiverktyget med skrapa på och får ganska enkelt bort ~98% av gamla mattan och limmet.
behöver jag skrapa av det sista eller kan jag bara limma rätt på? Ytan är inte klibbig och väldigt jämn! Någon som vet/gjort samma?
tack på förhand.
trappan är en furutrappa med brun nålfiltsmatta som jag nu vill ha vit med grå nålfiltsmatta.
har tagit Multiverktyget med skrapa på och får ganska enkelt bort ~98% av gamla mattan och limmet.
behöver jag skrapa av det sista eller kan jag bara limma rätt på? Ytan är inte klibbig och väldigt jämn! Någon som vet/gjort samma?
tack på förhand.
Förutsatt att underlaget är helt jämnt och resterande rester av den gamla nålfiltsmattan sitter som berget, så skulle jag inte göra någon grej av det, utan bara limma rätt på. Du har inte ut något av att göra totalt trärent, förutsatt att underlaget som sagt är helt jämnt.Chrillls skrev:
Har ganska nyligen flyttat in i ett hus från ~1990.
tack på förhand.
Är det inte jämnt, så kommer du att få bulor på den nya mattan förmodligen, om du bara limmar rätt på.
Produkter som diskuteras: "trärent"
Trä-Rent Jape
Rengöring av trä utomhus
49 kr inkl moms
Läs mer
Lite där jag är i tanken med och det är verkligen jämnt när man drar med finger ovanpå. Byter jag blad på multin till trä fräser man bara bort toppen och ytan blir bulig. Så blir nog så att jag limmar rätt på. Tack för input.tompax skrev:
Förutsatt att underlaget är helt jämnt och resterande rester av den gamla nålfiltsmattan sitter som berget, så skulle jag inte göra någon grej av det, utan bara limma rätt på. Du har inte ut något av att totalt göra trärent, förutsatt att underlaget som sagt är helt jämnt.
Är det inte jämnt, så kommer du att få bulor på den nya mattan förmodligen, om du bara limmar rätt på.
Bästa svaret
Prova med ett trappsteg först. Välj det som ser "värst" ut, vänta till det har torkat. Blir det bra, kör samma på resten. Och bespara på så vis en massa arbete med att göra helt trärentChrillls skrev:
Man skall inte överarbeta om resultatet ändå blir detsamma.
Hoppas detta blir ditt bästa svar
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden