hej jag håller på och sätter golvlister och konstaterar att på ett ställe är väggen lite ojämn
när jag testar att tvinga in listen mot väggen så spricker den , så jag skulle vilja "mjuka" upp den lite men vet inte om/hur man kan göra.
det är en homogen eklist 15x45
när jag testar att tvinga in listen mot väggen så spricker den , så jag skulle vilja "mjuka" upp den lite men vet inte om/hur man kan göra.
det är en homogen eklist 15x45
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är svårt. Man måste ångvärma och sätta i form. Ju hårdare trädslag desto mer arbetsinsats krävs det. Jag har väggar på mitt lantställe där väggarna är allt annat än raka. Jag har helt fullt upp bakom där det krävts. Ser inte optimalt ut men det gör inte lister som är bågnade heller.
Hej!
Ett trick som jag använt i vårat hus, från 1926, där inget är rakt eller i vinkel, är att skåra listerna på baksidan med gersågen med några mm mellanrum. Dvs vinkelrätt mot listen. Hur mycket man behöver gå ner är beroende på trä och tjocklek, men jag har kört 1/3 av tjockleken på listen i furu, för mindre böjradier. Spåren har jag lagt med några mm mellanrum. Lägger man listens ovansida mot anhållet kan man undvika att man sågar i listens överkant.
(Kör man vita lister så kan man ju alltid fixa till små hack med fogmassa.) Lycka till!
Ett trick som jag använt i vårat hus, från 1926, där inget är rakt eller i vinkel, är att skåra listerna på baksidan med gersågen med några mm mellanrum. Dvs vinkelrätt mot listen. Hur mycket man behöver gå ner är beroende på trä och tjocklek, men jag har kört 1/3 av tjockleken på listen i furu, för mindre böjradier. Spåren har jag lagt med några mm mellanrum. Lägger man listens ovansida mot anhållet kan man undvika att man sågar i listens överkant.
(Kör man vita lister så kan man ju alltid fixa till små hack med fogmassa.) Lycka till!
en uppföljning, jag gjorde så att jag tog en kastrull med vatten och kokade upp det och lade listen som skulle böjas lite över den och täckte det lite med ett lock och lät det koka lite svagt i ca en timme och sedan funkade det utmärkt att böja in listen och skjuta fast den .
Toppen! Lite hemma basning DIY alltså. Kul att det gick bra, måste pröva den tekniken ngn gång. Står på min To Do lista, ska bara prokrastinera färdigt först! 
Klicka här för att svara