Vi skall slipa av vårt golv på 20kvm i vår 30-tals villa Trägolv med synliga springor och slitage, omgivet av en stol och ett golvbord, med leksak i hörnet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vet inte om det gran eller furu, någon som vet?
Helst skulle vi velat ha ett skurgolv, men vi har det i ett annat rum och vi hinner/orkar inte med att skura så ofta man borde. Så vi vill ha en annan lösning som kräver mindre underhåll.

Har börjat läsa en del om Osmo dekorvax snö och hårdvaxolja. Men igår snubblade jag in på byggfabriken sida. https://www.byggfabriken.com/renoveringshjalpen/vitolja-furugolv/
Där rekommenderar det luta golvet och vitolja det med faxe’s produkter. Häromdagen var jag helt inne på osmos lösning, Men nu svängde det om och jag tänker Faxe faxe faxe. Någon som har erfarenheter?

Vi vill ha ett ljust golv som inte gulnar och är tåligt. Men det skall se naturligt ut. Här finns två barn och hund.

Springor finns i olika storlekar, hur är det med risk för självantändnig och springor?

Redigerat:
Är det någon som använt faxe lut och vit golvplattor?

P Pannkaksparty skrev:
Är det någon som använt faxe lut och vit golvolja.

Det är furu.
Faxe är bra produkter följ instruktionerna och blanda ordentligt. Har många proffs som gillar den.

Ok, bra. Skall läsa på lite mer om både Osmo och faxe.

Jag körde faxe vitlut och olja för sådär tio år sedan. Det blir väldigt vitt samtidigt som det behåller den naturliga träkaraktären. Helt omöjligt känsligt med bar olja dock och det är bra om man regelbundet håller efter det med olja. Jag gjorde inte det pga det var en liten lägenhet och golvet blev väldigt torrt efter ett tag. Det blev också mycket slitet, vilket förvisso hade sin charm.

Jag hade inte valt den lösningen igen pga det känns opraktiskt. Har dock för mig att jag läste i en träd här på byggahus att man även kan vaxa den lutade ytan. Det skulle eventuellt kunna vara ett bättre alternativ.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.