Har en fråga som jag tänkt på, har ett akvarium på 220 liter som står på lecablock, hur mkt belastning tål ett vanligt golv? Tänkte aldrig på det innan då vi bodde i lägenhet. Det är rakt och har varit hela tiden enligt vattenpasset och har stått snart i 2 år så jag antar att det är lugnt, det är ett hus med krypgrund. Vad säger ni som vet? 220 liters akvarium som vilar på en bas av lecablock i ett hemmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Golv ska tåla minst 200kg/kvm detta är väl dubbla men ändå inom rimlig skala. Att det stått stilla i 2år säger en hel del. Det går däremot inte ge ett exakt svar om man inte får reda på hela konstruktionen. Var balkar ligger, hur plintar och mark ser ut.

Vi flytt eller tömning hade jag däremot stapplat lecastenarna annorlunda. Det man vill är att fördela ut lasten och miniminera rörelser. Låt säga att en sten nu rör på sig då tappar akvariumet sitt stöd där. Hade man lagt stenarna lite förskjutet varje varv hade det blivit betydligt säkrare.

T
Har ett akvarium på 500l och det står bra.
Hade jag gått upp till 1000l eller mer hade jag nog börjat undersöka hur det ser ut under golvet.

Gjorde ett vedställ i betong som väger 250kg med måtten 60x60 i botten som står i jämte en kamin som förmodligen också väger en del.

Håller nog för rätt mycket mao.

• Gilla
camsod
  • Laddar…
J JKrister skrev:
Golv ska tåla minst 200kg/kvm detta är väl dubbla
Så kan du inte resonera, det här är en koncentrerad last. Byggnormens utbredda last du hänvisar till är en förenkling av verkligheten som oftast består av många laster utspridda över hela rummet med luft emellan.

540 liter (Ca 700 kg, 150x50 cm), hjärtvägg under vänstra "benen", resten över gillestugan, Myresjö från 1965.

Aquarium på 540 liter och 150x50 cm storlek med växter och reflektorlampor på en vit ställning med verktygslåda under.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
camsod
  • Laddar…
När det gäller punktlaster tål ett golv olika mycket beroende på var, i förhållande till golvbjälkarnas stöd, som lasten hamnar. Ju närmare ett stöd (t.ex. en vägg) man kommer desta mer last tål golvet. Ett exempel. En 3,5 m lång golvbjälke med dimensionen 45x220 mm som belastas med en punktlast om 500 kg på mitten kommer att böja ner ca 13 mm. 1 m från änden kommer samma last att orsaka en nerböjning på ca 8 mm.

• Gilla
camsod och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.