Byggahus.se

Vinylgolv reser sig?!

2k läst  24 svar

1. A
    Medlem Nivå 3
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    BD378EDD-C17A-40A0-903A-506B4237EB31.jpeg

Som ni ser så har golvet börjat resa sig och det är endast där solen ligger på. Någon som vet vad detta kan bero på? Golvet ligger både under köksön och köket mot väggen.

2. Scouten
    Byggveteran · Nivå 7
    Min gissning är att det ligger för tight, så när det blir varm och expanderar, så reser det sig. Fast jag har aldrig lagt vinyl, så jag vet inte hur det reagerar.

3. S
    Medlem · Nivå 7
    Det är vanligt att vinylgolv reser sig i solen. När solen går ner lägger sig golvet igen! Ingen aning varför det är så men jag frågade i butiken och hon i kassan sa att det var vanligt att kunder hörde av sig om problemen.

4. I
    Medlem · Nivå 8
    1 Kolla muffen till avloppet, konstanta droppar letar sig långt i under golv.
    2 Våttorkning med för mycket vatten?
    3 Kontakta tillverkaren

5. A
    Medlem Nivå 3
  6. A
    Medlem Nivå 3
    Hmm okej! Får se ifall det lägger sig till kvällen. Men känns ju inte som att det kommer lägga sig ifall man får flera soliga dagar i rad i sommar

7. J
    Medlem Nivå 4
    Tror också det ligger för tight.
    Vet inte vad din tillverkare av golvet säger men dom flesta ska läggas flytande med rörelsemån alltså inte under fasta installationer såsom kök o köksö.

8. A
    Medlem Nivå 3
    Okej, tack för svar! Ska höra av mig till dom och se vad dom säger, blir väl att skära ut under köksbänkarna.

9. M
    Medlem Nivå 1
    Nu har det gått ett år. Hur har det gått med golvet? Vi har exakt samma problem.

10. A
    Medlem Nivå 3
    Har faktiskt inte gjort något åt att, men det blir inte lika mycket som sist. Får nog fräsa ur på golvet där köksmöblerna står

11. S
    Medlem · Nivå 7
    Fungerar det inte att lägga en ljus matta där bara?

12. E
    Medlem Nivå 7
    Tänkte tillägga lite här. Vi har precis lagt in ett mörkt klickvinylgolv och mycket riktigt får vi samma problem som trådskaparen. Golvet ligger inte för tight för det har fortfarande expansionsmån mot väggarna (har inte satt dit alla lister ännu så jag ser att det är långt från väggen.)
    När golvet blir uppvärmt (sol direkt på) blir det lite plufsigt och släpper lite från underlaget så att det glappar lite mot undergolvet. Inte så kul, men verkar lägga sig när det svalnar.. Vi får nog, som Stadsfikalen ovan säger, lägga en matta uppepå.
    Det är ju väldigt synd att man behöver ta till massa åtgärder för att golvet inte ska resa sig. Det är ju liksom inga billiga golv det här utan i den högre prisklassen..

13. Hojte
    Nybyggare · Nivå 7
    Vad för golv har ni? Pergo vet jag skriver i sin instruktion att man ska ha deras solmatta under golvet om det är fönster i solläge

14. E
    Medlem Nivå 7
    BerryAlloc här.. Aldrig hört talas om någon solmatta tyvärr. Vi la dock Pergos golvfoam under då den kändes lite bättre.

15. M
    Medlem Nivå 1

Det står inget sånt till det golv jag köpte. Vi har iofs inte så jättesoligt och golvet ser iaf förjäkligt ut, t.om där ingen sol alls når golvet.

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: