J
jannesspånodamm: Man sneddar den från dörren och upp, så den blir kilformad....
3 svar · 6,0k läst
·
F
Fastighetsskötarn: Fuktgubben surrade om ventilerade golv men hittade max 10% fukt i reglarna och tyckte det luktade fuktigt men inte mögel. Det var några få reglar med mörkare färg som skulle kunna vara behandlade med pentaklorfenol. Vi tog bort dem och på med ny iso, spån och golv, blev jättefint och lukten försvann med reglarna. Han ska skicka papper på fuktmätningen, bra att ha den dag man säljer
5 svar · 3,0k läst
·
K
KjellTimell: Foga med någon övermålningsbart, typ MS-polymer eller liknande. Traditionell silikon är inte övermålningsbar. Du har en ganska stor springa att fylla, ta något klarar det spaltmåttet och är högelastiskt. Typ denna eller likvärdig från annan leverantör; https://www.essve.com/sv/produkter/lim-fog-och-brandtatning/fog-och-tatning/akrylfog/akryl-flex-25---hogelastisk-universal-malarfog/
2 svar · 3,0k läst
·
Stefan N
Stefan N: Vanligt golvspackel. Ser risken för asbest som obefintlig.
1 svar · 6,5k läst
·
sergeant
sergeant: Tack Jag löste det genom att klyva en 30mm avstängningslist i tre delar. Då fick jag en 10mm spalt runt om. Blev bra. mvh //Henrik
2 svar · 3,3k läst
·
j.erkers
j.erkers: Snyggt! Men bidde det inga fiskben på skithuset?
38 svar · 10,8k läst
·
F
Fatouosh: [citat] Vi har aldrig gjort det själv och vi vill inte riskera Taket med läckage när vi är inne i höst med regn eller snö med mera
4 svar · 840 läst
N
Nygge72: Hej, skall lägga nytt golv. Klickgolv, liggandes på 2mm korkunderlag. Men funderar då på vad jag ev måste göra för förarbete innan jag kan börja lägga golvet Huset är från -72, så det ligger en typ av plastmatta i rummen idag som är limmade på golvspånskivor. 1. Hur får jag enklast bort den limmade mattan? 2. När mattan är borta. Vad måste jag göra då, innan jag kan lägga
0 svar · 452 läst
tensiden
tensiden: Hålen kan gå djupt genom hela virket. Vi har också gamla golv och har valt att slipa och behålla dom som dom är. Där skadorna var som värst fyllde vi i med "trä på burk", men i övrigt ser vi skadorna som en del av husets historia.
1 svar · 1,2k läst
N
Nyfiknast: Tjena I pannanrummet i källaren har det sedan många år tillbaka förvarats ved på en yta av ca 120x350cm. Det lustiga är att den ytan är ca 7cm lägre än övriga golvet. Och det är bitar som lossnar ibland och det finns hål 2-3cm diameter som går rakt ner i marken. Iallafall så blir veden som ligger mot golvet möglig och luktar unket. Skulle vilja höja golvet och har räknat på ett
0 svar · 1,1k läst
H
hellohello: Lyfter denna tråd igen: Jag läser på bygghemma om Pergos parkettgolv: "Precis som sina lackade syskon har Pergos oljade trägolv behandling i kortändarna som skyddar mot att vätskor eller smuts tränger in och missfärgar träet." (https://www.bygghemma.se/golv-och-vagg/golv/tragolv/parkettgolv/tragolv-pergo-northern-light-oak-3-strip/p-1143988) Det här borde väl alla golv ha? Eller är
7 svar · 11,9k läst
·
S
Spiral Architect: Tack för alla era svar! Jag kommer testa något cementbaserat spackel/bruk som är lämpligt för 6-7mm skikt!
16 svar · 6,4k läst
·
S
Stefan1972: Är golvet slipbart så är väl värsta tänkbara att du åker på att slipa och sen lacka om. Att göra just den där skadan osynlig på nåt vis tror jag blir väldigt svårt.........Även om man nu mot förmodan kan bleka bort det så kommer det ju synas att man gjort nåt där.
9 svar · 8,3k läst
·
jonmo
jonmo: Bra svar! Det blir skruv helt klart.
3 svar · 2,9k läst
D
Anonymiserad 52827: *Asbest. Ingen kan säga säkert. Skicka prov på analys eller iaktta de vanliga försiktighetsåtgärderna.
3 svar · 3,5k läst
·
H
hellohello: Intresserad av hur det gick!? Jag har samma problem och lade in samma golv fast den som benämns standard hos Bauhaus. Det sviktar rätt mycket i ena hörnet av rummet, där man går mest. Har plastmatta och foam under. Intalar mig att både matta och foam blir lite för mjukt. Tänkte försöka åtgärda / undersöka i sommar för att se vad problemet är och hade varit intressant att se om du
4 svar · 11,6k läst
nino
nino: [citat] Ja ge dig inte in på det själv om det inte är flera rum. Går väl iof att lägga armering om du gör avslut, lägg i den blöta eps och låt det sticka ut. Så har jag gjort på nåt ställe. Har för mig att jag räknade runt 10min/säck, men då var det "ställtid inräknad och på ca 20 säck. Då får nog räkna med iaf 2-3min / säck även om ni är flera, så 5timmar minst
5 svar · 5,2k läst
K
kanonkula: [citat] Laminatgolv är generellt kallare än parkett
1 svar · 2,0k läst
G
gone_fishing: Slipade vårt köksgolv på ca 15m2 med 125mm exenterslip för några år sedan. Plankgolv vitoljat i ganska bra skick. Tog en stund men blev bra.
5 svar · 2,2k läst
F
famHatt: Hej! Gamla garaget (LB-hus från '62) har en liten klen betongsyll runtom, men inget golv. Tanken är att gräva bort jorden till syllens underkant, markisolera (skivor el. EPS?) och så mycket betong som behövs för att sen kunna lägga trägolv ovanpå. Hur tjock bör betongen resp. isoleringen vara (vi bor i Blekinge), och är det något särskilt att se upp med när man har den gamla syllen
0 svar · 1,1k läst
M
M@ZE: Halloj ! vi har en ask trappa (15år gammal) som är fin som den är men vi hade tänkt att slipa ask golven och pigmentera dom vita och sen hårdvax. Då måste tydligen trappan slipas och vitpigmenteras också :worried:. Ni som har slipat själva, är det svårt .. tar det tid ? sen har jag förvisso inte rätt maskiner till detta. Jag har en grön bosch PMF multimaskin, och den lär väl inte
0 svar · 3,2k läst
·
M
Muuuuurtin: Hej, Hanterar ett försäkringsärende åt mina släktingar. Det är ett rum på 6kvm på första våning (platta på mark) där det ligger en plastmatta. En länge pågående mindre vattenläcka har fått två väggar att mögla några decimeter upp på väggen samt även undersida av mattan. Har nu fått ett prisförslag av entreprenören som jag tycker är väldigt I överkant, vill nu höra
0 svar · 1,3k läst
T
tmarkr: hej, @Jesper12 vilken väg valde du till slut och blir resultatet? Försöker själv att välja mellan följande (2 förslag från olika byggfirmor): alt 1: EPS-betong (ca.40mm) + golvvärmeslingor + flytspackel + klinkers. alt 2: dubbla byggplast + cellplast isolering + golvvärmeslingor + flytspackel + klinkers //Mark
3 svar · 5,5k läst
V
volvo51: ???
1 svar · 1,3k läst
V
1 svar · 1,3k läst
GoC
GoC: Arbetsbeskrivningen för produkten i fråga säger följande vid läggning på lättbetong. ”20-50 mmarmeras med armeringsnät N4150 eller motsvarande.” Därom råder ingen tvivel. Men troligen inte orsaken till sprickorna. Enda som kan ske med ett bjälklag är ju att det eventuellt böjs nedåt pga av ökad last och i så fall med sprickor över de bärande väggarna i våningen under.
16 svar · 3,1k läst
A
Autodidak1: [citat] Jag la totalt 35 mm (för bra täckning av slingorna). Ingen armering, entreprenören tyckte det var o ödigt med mina förutsättningar.
8 svar · 1,3k läst
S
sawdustmaker: Lägger parkettgolv med Kährs tuplex under och detta ligger på betong med golvvärme. Nu möter detta golv ett gammalt golv som består av plastmatta på masonit (ev också spånskiva) och träbjälklag (dvs gammalt golv utan golvvärme). Frågan är nu: hur ska golven möta varandra? Jag tänker att det gamla golvet ska bort och bli parkett någon gång i framtiden, men det hjälper mig inte
0 svar · 1,5k läst
·
U
Ulf Aronsson: Jag skulle lagt som alt.2,man ser inte skarvarna så klart då dessutom så ser hallen längre ut./ Uffe
1 svar · 928 läst
·
Peter2400
Peter2400: [citat] Jag använde vanliga spånskiveskruvar. Jag hade nog turen att det bara knarrade mot reglarna.
17 svar · 3,8k läst
·
S
SnickareHobb: Kan meddela att det fungerade perfekt med tigersågen och ett långt flexibelt metallblad (Bosch köpt på Jula).
11 svar · 4,3k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.