Hej!

Har hantverkare hemma. Vi ska lägga fiskbensparkett i vardagsrum/matsal. Nuvarande golv är holländsk parkett, detta är lagt rakt på golvreglarna utan undergolv. Tanken är att lägga fiskben över befintlig parkett. På ett ställe mellan två sovrum så gnisslade golvet rejält och man bröt därför upp det för att göra nytt undergolv lokalt där.

Hantverkarna har spikat fast dubbla osb-skivor om totalt 22mm, sen ska det jämnas till och läggas ny parkett ovanpå. Se bifogad bild. Gnisslet är visserligen borta, men jag tycker att det sviktar lite grann och är orolig för att detta kommer skapa problem.

Tankar och funderingar? Hur skall detta lösas?

Tack för hjälpen!

• Nyinstallerade osb-skivor på golvreglar med synligt undergolvsarbete och verktyg i ett rum under renovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
sunnis
De där är ju fel. Ska vara 22mm golvspånskivor som hakas i varandra.

Det fungerar ju förvisso men misstänker att OSB skivorna om de inte är ordentligt ihoplimmade inte blir lika vridstyva som en 22mm spånskiva som man normalt sätt har och ska skruvlimmas mot bjälklaget. Dessutom om det är två skivor som ligger på varandra så finns alltid risken för att det gnirkar och för oväsen.

Jag skulle bett snickarna att göra om, de använder fel material på fel ställe.

Angående svikten, vad gjordes åt bjälkarna i golvet?

• Gilla
Stefan N och 1 till
  • Laddar…
Tack!

Misstänkte det också. Tror att det egentligen var den gamla parketten som knarrade eftersom knarret är borta nu när skivorna är ditplacerade. Vad finns det för risker med denna lösning som gjorts? antar att fiskbensparketten kan börja spricka i fogarna?

Om man lägger 22mm spånskiva, kan man slipa den så den hamnar i nivår med orginalparkettgolvet som skivorna övergår till nedåt i bild?

sunnis
Risken är nog att det kan knarrar och gnirka eftersom det är två skivor som kommer nötas mot varandra.

Det sista förstod jag inte riktigt. Blir golvet för högt om det ligger 22mm spån, och parkett på golvbjälkarna?

Det man kan göra är att lägga undergolvet med råspont som limmas dit på samma sätt, finns i alla möjliga dimensioner från 11mm, 15mm, 17mm, 20mm, 22mm beroende på var man köper den. Det kan vara ett sätt att fixa nivån. Slipa är sådär, jag har testat och det är massa jobb och blir vågigt.

Redigerat:
Det som görs är att vi har brutit upp golvet lokalt, ca 2kvm för att lösa knarret endast där. I anslutning till skivorna tar orginalparketten vid och tanken är att fiskbensparkett skall läggas ovanpå allt.

sunnis
Hur många millimeter är det från golvbjälklag till färdig golvyta om nivån ska bli rätt?

och höjden på orginalparkett och skivor kanske inte blir identiska.

runt 20mm

på den tiden när jag la stavparkett brukade vi lägga flytande golvspån och sedan limmade och skruvade vi osb ovan, tips se till att dom båda limmar och spikar första raden på staven (mitten raden) samt kolla så dom inte slarvar med den, 1mm fel på första raden kommer bli skit fult vid kanterna. Om ni ska olja detta se till att dom inte slänger trasorna lite var stans, dom självantänder titt som tätt. (händer oftare än man kan tro) något annat som kan vara bra att veta, när dom planat golvet så är det många som slavar och hoppar över att köra med slipnät för att få bort slipränderna från valsslipen, det lyser och är inte snyggt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.