Hej! På vår övervåning ligger det ett plankgolv som enligt förra ägaren är lutat och såpat. Det är smutsigt och väldigt känsligt för vatten. Vad är enklast lösning för att få det fräscht? Ska man skura det med borste med någon typ av såpa osv?

• Lutat och såpat plankgolv på en övervåning med synliga smutsmärken och slitage.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Claes Sörmland
Testa att skrubba med kallt vatten med lite linoljesåpa i.

• Gilla
Maria Lörne
  • Laddar…
För att få det riktigt fräscht tror jag att du behöver slipa om golvet. Men du kan ju alltid prova att gnugga med den grova sidan av en disksvamp för att se hur mycket som går bort.

• Gilla
Maria Lörne
  • Laddar…
Redigerat:
  • Gilla
Maria Lörne
  • Laddar…
hscn hscn skrev:
Det ser ingrott ut. Dansk brunsåpa är väldigt effektivt för att få rent ordentligt. Skadar inte golvet.
Handskar anbefalles vid användning annars löser det huden också.
[länk]g
Edit:
Skurlevang av denna typ med styv borst är enklast att använda.
[länk]
Tack! Ska testa det.

Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
För att få det riktigt fräscht tror jag att du behöver slipa om golvet. Men du kan ju alltid prova att gnugga med den grova sidan av en disksvamp för att se hur mycket som går bort.
Tack! Ska prova mig fram. Så klurigt med känsliga golv. Vad man ska göra och inte göra. :)

Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Testa att skrubba med kallt vatten med lite linoljesåpa i.
Tack snälla! Ska prova mig fram. :)

hscn hscn skrev:
Det ser ingrott ut. Dansk brunsåpa är väldigt effektivt för att få rent ordentligt. Skadar inte golvet.
Handskar anbefalles vid användning annars löser det huden också.
[länk]g
Edit:
Skurlevang av denna typ med styv borst är enklast att använda.
[länk]
Vill bara säga att golvet blev superfint med denna metod! Brunsåpa och skurlevang! Som nytt!

• Nyskurat trägolv med mopp och hink, en öppen dörr till ett rum med sänghimmel i bakgrunden.
    Skapa konto
  • Gilla
hscn
  • Laddar…
Lägger in bättre bild också :) Här ser man den smått magiska effekten av att rengöra ingrott skurgolv med brunsåpa.

• Renoverat trägolv rengjort med brunsåpa i en hall med vit trappa och väggdekoration.
    Skapa konto
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.