21 758 läst ·
21 svar
22k läst
21 svar
Plastmatta trappa. Asbest?
Hej, jag har också läst mig till det, men tänkte om någon har erfarenhet från en liknande trappa från samma årtal. Enligt grannar ska inga dåliga ämnen finnas i dessa radhus, men med småbarn hemma så är man alltid lite extra försiktig.Silver78 skrev:
Saken är den att att asbets utgör inga fara så länge man inte håller på och bryter i den. Vill du byta ut mattan i trappan så är det en sak. Men om du skall byta mattan för att den kan ha varit limmad med svartlim så är din rädsla obefogad. Asbets frigörs inte utan mekanisk påverkan. Det enda sättet att veta är att skicka in ett prov på analys.
Okej, tack för info. Vi får se hur vi går vidareSilver78 skrev:
Saken är den att att asbets utgör inga fara så länge man inte håller på och bryter i den. Vill du byta ut mattan i trappan så är det en sak. Men om du skall byta mattan för att den kan ha varit limmad med svartlim så är din rädsla obefogad. Asbets frigörs inte utan mekanisk påverkan. Det enda sättet att veta är att skicka in ett prov på analys.
Det tjuvrökte jag på tidigt sjuttiotal. Reklamen konstaterade att: -"Känt folk röker Kent". Dåså, tänkte vi!hscn skrev:
Försiktighet är en dygd. Men den blir kontraproduktiv ifall man lägger ner stor möda/pengar för att skydda sig mot en mycket osannolik fara, men struntar i andra, betydligt större faror. Asbestnojan är ett sådant exempel.
Staffan
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Asbest i plastmatta 60-tals hus
Gifter, farliga byggmaterial & skadedjur -
Kan detta vara asbest? Plastmatta och mörkt lim
Gifter, farliga byggmaterial & skadedjur -
Råd om eventuell asbest i plastmatta
Golv -
Plastmatta i trappa, asbest?