Har byggt ett torkrum brevid hallen för blöta kläder och skor i en fjällstuga. Ska ha elektronisk golvvärme i hall och torkrummet. Har satt en golvbrunn i torkrummet. Behöver jag ha tätskick i torkrummet eller är det bara spackla fall mot brunnen? I hallen behöva det inte vad jag har läst mig till.
 
Det är bara i rum som klassa som våtutrymmen som behöver tätskikt, har du nån form av vatten inkopplat i torkutrymmet?
Annars kan du nog skippa tätskikt.
Åandra sidan, hur mycket vatten tänker du att blöta kläder, eller lite snö på kläderna ska generera så du behöver brunn?
 
Har man ändå tagit höjd för en brunn så kan man ju tänka att det vore lika bra med tätskikt också.
 
  • Gilla
Revoman och 1 till
  • Laddar…
Stefan N Stefan N skrev:
Har man ändå tagit höjd för en brunn så kan man ju tänka att det vore lika bra med tätskikt också.

Vet av erfarenhet hur mycket snö det sitter på skor och overaller på 4 vuxna killar som varit ute och skoter en hel dag. Tror jag lägger på nån typ av tätskikt iom golvbrunnen man har satt dit. Nej det finns inget vatten men däremot en luftavfuktare med slang ner till brunnen.
 
Har du satt brunn bör du sätta tätskikt på golvet också med litet uppvik på vägg. Misstänker att du ska ha klinker i utrymmet och att det är en gjuten betongplatta?
 
  • Gilla
Stefan N
  • Laddar…
F falkn skrev:
Har du satt brunn bör du sätta tätskikt på golvet också med litet uppvik på vägg. Misstänker att du ska ha klinker i utrymmet och att det är en gjuten betongplatta?
golvspån på träbjälklag och sen blir det golvvärme i flytet. Klinkers på det. rummet är ca 1.8kvm
 
Jag skulle aldrig lagt tätskikt i ditt fall, inte ens i större rum än med ca 2 m2 golvyta.
 
R Revoman skrev:
golvspån på träbjälklag och sen blir det golvvärme i flytet. Klinkers på det. rummet är ca 1.8kvm
Är det spån under hade jag definitivt lagt tätskikt.
 
  • Gilla
Kromo och 2 till
  • Laddar…
Ja, rent dumsnålt att inte ha det.
 
  • Gilla
Revoman
  • Laddar…
Tack för hjälpen. Då kom jag fram till ett beslut. Det blir tätskikt på golvet.
 
  • Gilla
Stefan N
  • Laddar…
R Revoman skrev:
Vet av erfarenhet hur mycket snö det sitter på skor och overaller på 4 vuxna killar som varit ute och skoter en hel dag. Tror jag lägger på nån typ av tätskikt iom golvbrunnen man har satt dit. Nej det finns inget vatten men däremot en luftavfuktare med slang ner till brunnen.
Tja, jag har vintercampat i husvagn i ca 12år, med 2st snöskotrar och skidåkande, aldrig haft så mycket snö på oss så vi behövde brunn i husvagnen.....
Snön sparkade man av sig innan man gick in....;)
Ska du ha golvvärme så kommer det lilla vattnet som hamnar på golvet smälta fortare än du hinner skrapa ner det i brunn.
Men visst, kan väl också hålla med om att varför hålla igen och spara på tätskikt....
 
J Jörgen Ö skrev:
Tja, jag har vintercampat i husvagn i ca 12år, med 2st snöskotrar och skidåkande, aldrig haft så mycket snö på oss så vi behövde brunn i husvagnen.....
Snön sparkade man av sig innan man gick in....;)
Ska du ha golvvärme så kommer det lilla vattnet som hamnar på golvet smälta fortare än du hinner skrapa ner det i brunn.
Men visst, kan väl också hålla med om att varför hålla igen och spara på tätskikt....
När jag ändå byggde nytt så va det småpengar med golvbrunn. Sen är min tanke med luftavfuktare nog en bra ide som jag bollat här på forumet tidigare och den slangen har jag ner i golvbrunn så slipper man springa o tömma behållaren.
 
  • Gilla
Jörgen Ö
  • Laddar…
Det blir ju flytspackel på golvspånet! Snacka om dubbla kondomer med tätskikt! Snart ska man ha hjälm inomhus i badrum pga halkrisk oxå...
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.