1 978 läst ·
3 svar
2k läst
3 svar
Oisolerade golv
Hej jag har hittat ett gammalt hus jag är intresserad av att köpa. Mitt första hus och utan någon vidare kunskap. Det jag vet är att golven är sådär i halva huset och oisolerade. Hur kallt är det om fötterna? Måste man isolera, hur gör man? Vad kostar det? Är det dåligt med oisolerade golv? Är det större risk med fuktskador? Berätta gärna vad ni vet.
Hur är golvet uppbyggt? Vad är det under (krypgrund eller annat)? Tänker du ändå riva ut golven och lägga nya?
Jag hade nog definitivt tittat på att isolera under. Riva upp golv, lägga blindbotten, isolera och sen på med nytt golv är inte knepigt i sig, men mycket beror ju på detaljerna kring hur det är idag.
Jag hade nog definitivt tittat på att isolera under. Riva upp golv, lägga blindbotten, isolera och sen på med nytt golv är inte knepigt i sig, men mycket beror ju på detaljerna kring hur det är idag.
Om det ska vara året runt bostad är isolerade golv ett måste!
Är det mullbänk dvs att golvbrädorna ligger direkt mot marken eller är det en torpargrund? Om det är torpargrund är du säker på att det inte finns sågspån eller dyl i facken?
Ett tabu med oisolerat golv är plastmatta, det kan få det mest tätvuxna virke att murkna i rask takt.
Är det mullbänk dvs att golvbrädorna ligger direkt mot marken eller är det en torpargrund? Om det är torpargrund är du säker på att det inte finns sågspån eller dyl i facken?
Ett tabu med oisolerat golv är plastmatta, det kan få det mest tätvuxna virke att murkna i rask takt.
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 292 inlägg
Det är hemskt med oisolerade golv. Matta och tofflor blir ett måste. Så isolera bör man göra om det skall vara uppvärmt. Hur man isolerar beror på hur det är byggt
Klicka här för att svara