Hej! Jag undrar om det är värt att slipa ett sånt här parkettgolv? Det ser ut som det blivit vattenskadat och lyft någon millimeter på några ställen. Kan man slipa och fylla igen sprickorna eller kommer det att lyfta ändå? Har kollat tjockleken på det. Parketten är inte massiv, men den slipbara delen är tre millimeter. Har tänkt försöka mig på att hyra maskiner och göra det själv i så fall. Vad tror ni, är det möjligt?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det där är räddningsbart
Slipa med lite grövre, typ korn 36 först för att få bort lack och jämna till.
Slipa sen med korn 60, det spånet blandas med Bona Mix&Fill som spacklad ut över golvet för att fylla sprickor.
Slipa med 80 därefter 100 eller 120 och lacka
Risken är stavsläpp men det kan man aldrig veta på förhand...
Det är när en eller flera stavar släpper.
Släpper några så kan man limma tillbaka, blir det för mycket så...
Slipa med lite grövre, typ korn 36 först för att få bort lack och jämna till.
Slipa sen med korn 60, det spånet blandas med Bona Mix&Fill som spacklad ut över golvet för att fylla sprickor.
Slipa med 80 därefter 100 eller 120 och lacka
Risken är stavsläpp men det kan man aldrig veta på förhand...
Det är när en eller flera stavar släpper.
Släpper några så kan man limma tillbaka, blir det för mycket så...
Om det inte är flera hundra kvadratmeter stort skulle jag skippa att hyra golvslip och istället köpa en bra handhållen excenterslip (samt ett par knäskydd, för det frestar på att krypa omkring). Om du bor i hus eller har fler renoveringar på gång är en sådan värd vartenda öre, man använder den mer än man tror. Själv har jag snöat in på Bosch och kan rekommendera deras PEX-serie — bra kvalitet, lätt att hitta slippapper och delar — men det finns förstås andra.
Fördelen med en sådan är att du kan finslipa på ett mycket noggrannare sätt än med golvslipen, och verkligen få ett fint resultat.
Du kan också behöva komplettera med någon liten trekantsslip för hörnen.
Använd andningsskydd och täck över det som inte ska slipas för det dammar så inibomben, även med uppsamlare.
Fördelen med en sådan är att du kan finslipa på ett mycket noggrannare sätt än med golvslipen, och verkligen få ett fint resultat.
Du kan också behöva komplettera med någon liten trekantsslip för hörnen.
Använd andningsskydd och täck över det som inte ska slipas för det dammar så inibomben, även med uppsamlare.
Produkter som diskuteras: "andningsskydd"
Andningsskydd
Andningsskydd är viktiga för att skydda dig från skadliga partiklar, gaser och ångor när du utför olika arbeten. Vårt utbud inkluderar engångsandningsskydd, halvmasker och helmasker, samt filtrerande halvmasker med ventiler, alla utformade
Läs mer
tack! Låter som det är möjligt då!nino skrev:
Det där är räddningsbart
Slipa med lite grövre, typ korn 36 först för att få bort lack och jämna till.
Slipa sen med korn 60, det spånet blandas med Bona Mix&Fill som spacklad ut över golvet för att fylla sprickor.
Slipa med 80 därefter 100 eller 120 och lacka
Risken är stavsläpp men det kan man aldrig veta på förhand...
Det är när en eller flera stavar släpper.
Släpper några så kan man limma tillbaka, blir det för mycket så...
der rör sig om ca 40 kvm. Ett vardagsrum, köksdel och hall. Har funderat på att en stor maskin är klumpig i hallen, men är inte risken att det blir väldigt ojämnt med en mindre slip? (Och såklart jobbigare att krypa runt?).ricebridge skrev:
Om det inte är flera hundra kvadratmeter stort skulle jag skippa att hyra golvslip och istället köpa en bra handhållen excenterslip (samt ett par knäskydd, för det frestar på att krypa omkring). Om du bor i hus eller har fler renoveringar på gång är en sådan värd vartenda öre, man använder den mer än man tror. Själv har jag snöat in på Bosch och kan rekommendera deras PEX-serie — bra kvalitet, lätt att hitta slippapper och delar — men det finns förstås andra.
Fördelen med en sådan är att du kan finslipa på ett mycket noggrannare sätt än med golvslipen, och verkligen få ett fint resultat.
Du kan också behöva komplettera med någon liten trekantsslip för hörnen.
Använd andningsskydd och täck över det som inte ska slipas för det dammar så inibomben, även med uppsamlare.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden