Vi bor i en lägenhet från 80 där man placerade fuktspärr samt 70mm cellplast ovanpå plattan och därefter la man tex 19mm spånskiva och plastmatta I sovrummen och kök medan vardagsrummet fick ett 14mm parkettgolv direkt på cellplasten.

Vi flyttade köket och gjorde om planlösningen lite och tog därmed bort all befintligt golv och la ett 14mm nytt parkettgolv ovanpå cellplasten I hela lägenheten.
Redan då var jag orolig om golvet skulle knarra eller svikta mycket när vi la det direkt på cellplasten(hade grålumppapp emellan bara).

Nu har jag några problem.
Nu när det gått från juli då vi la det till september och det har det blivit att låsningen på kortändarna börjat glipa runt 1mm på några ställen. Har säkert hittat 10 ställen och det finns nog fler som jag inte sett ännu dock är golvet totalt på 3 rum ca 65kvm.
Om detta beror på underlaget dvs mjuk cellplast eller temperaturskiftningarna vet jag inte.

Det går inte att slå ihop dessa springor utan då måste jag plocka upp hela golvet och lägga om det.

Nu sitter jag och fundera hur jag ska gå vidare.
Redan när vi skulle lägga golvet var jag inne på att lägga tex 16mm eller 22mm golvspånskivor ovanpå cellplasten och sedan parketten ovanpå det.
Men å andra sidan hade de när lägenheten byggdes lagt parkett direkt på cellplasten, dock tycker jag den parketten var av stadigare kvalité trots att de var lika tjocka 14mm.

Jag behöver nu lite hjälp, vad jag har för alternativ.

Mats-S
ajaj ... skulle aldrig lägga ett parkettgolv direkt på cellplast ...

Men att lägga 16/22mm golvspån på cellplasten är overkill. Det fungerar utmärkt med en tjockare masonit, den stabiliserar allt. Lägg den kors parketten, inga småbitar och inga generalskarvar (inga frigolitskarvar får sammanfalla med masoniten). Detta förutsätter att betonggolvet är jämnt och att frigoliten ligger i princip stabilt.
Men visst, ligger frigoliten och "gungar" behövs det nog golvspån.

Har själv på sommarstället lagt 16mm hård fasadboard (på oisolerat trägolv) som golvisolering, på den tjock masonit, och sedan laminat av bra kvalitet. Har hållt i minst 20 år nu.

Om det inte går att bryta upp parketten utan att förstöra den ("snäpplåsning") så är det nog kört ... leva med springorna eller "göra om, göra rätt" ...

Var det gamla golvet kanske limmat?

/M

• Gilla
Oguz
  • Laddar…
M mgranbom skrev:
Var det gamla golvet kanske limmat?

/M
Det gamla golvet tror jag var limmat men det var enkelt att ta ut och sära på parkett plankorna så kanske inte.

Men man kände när man bar ut planen att de var mycket styvare. Och jämför man med parkett golvet vi la in så kändes det som att det skulle knäckas om man bar en själv på mitten.
Intressant nog var båda golven från kärsh då monteringsanvsningen på gamla golvet kom fram när vi rev ut det.

På denna bild la vi nya golvet.
Betonggolvet är jämnt. Det är bara ojämt där vi tagit bort en tidigare vägg och det märker vi nu för där sviktar och knarrar golvet.

Så lösningen är alltså masonit emellan. Ska det vara någon speciell tjocklek på masointen?

• Installation av nytt parkettgolv med masonitskivor på betongunderlag och arbetsverktyg synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nyinstallerat parkettgolv med synlig skarv och nyckelknippa på ytan som indikation på ett hemprojekt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.