BirgitS
BirgitS: Skulle kunna vara en färg som är tät och inte släpper igenom den fukt som kommer vandrande i plattan. Silikatfärg brukar rekommenderas i källare. Sen är klinkers (mindre storlek med lite tjockare fog) bra i källare också.
1 svar · 1,8k läst
·
Krille-72
Krille-72: [citat] Helt enligt läggningsanvisningarna. Sen visar första bilden att dom inte riktigt fått ihop kilen. Det finns knep att få det snyggare. Ett knep som du kan utföra i efterhand är att köpa en passande fog och lägga i. Vill man vara superseriös finns olika vaxer som man smälter ner. Nu syns givetvis skarvarna tydligt på en närbild. När radiatorn sitter på plats och rummet hat
4 svar · 1,8k läst
·
J
jesper_t: Hej! Grovöversättning i garaget flagnar mycket. en tanke är att slipa bort färg och polera betongen. Är det en bra idé?
0 svar · 1,3k läst
B
Bibbiparis: Ok, tack snälla för ditt svar! Ska göra så!
2 svar · 2,7k läst
·
Meno
Meno: Tack allihopa för era input och engagemang. Uppskattar det
9 svar · 4,8k läst
·
B
Bibbiparis: Hej! Jag flyttade en gammal garderob i hallen då jag ville ha fritt där, och såg att förre ägaren inte målat under garderoben. Hur fixar jag detta bäst/lättast? Behöver jag betsa om hela hallen eller kan man få till ett fint resultat genom att endast måla den lilla biten? Vad tycker ni?
0 svar · 1,0k läst
·
D
DaDolly: [citat] Nu gällde ju frågan egentligen golvlisterna och inte tröskeln som ändå följde med på bild . Men har man ett ljust trägolv och en mörk ektröskel så räcker det gott nog som markering. Jag har fyra barn som jagar varandra genom huset rätt så ofta och skulle det vara så att en tå slår i för att farten är för hög så är det en bra läropenning i slutändan
9 svar · 6,3k läst
·
M
mister555: Har ett garage som ska få få EPS ca 15cm, golvvärmeslinga samt 6 cm flytspackel på det. Tror det kommer bli ca 4cm flytspackel ovanför golvvärmeslingorna. Min fråga är hur djupt behöver man skruva fast syllen för vägguppbyggnad så man inte riskerar att skruva ner i golvslingorna? Eller finns det något annat sätt att fästa den på?
0 svar · 2,0k läst
·
J
JoggiB: [citat] Sopro fog. Tror det var df grå men inte helt 100
12 svar · 3,5k läst
·
KnockOnWood
KnockOnWood: [citat] OK, vi behöver inte diskutera. Men du kan väl bara informera vad takhöjden är, tack!
17 svar · 3,4k läst
N
Nyll1: Tack. Blir till att skicka ett prov! :)
4 svar · 2,1k läst
·
S
Stravinskij: Hej! Jag flyttar in i en lägenhet byggd 1895 om två veckor och har beslutat att låta golvet (som jag tror är original) slipas och behandlas då tidigare ägare före de vi köpt av har mörkbetsat (eller annan typ av behandling, lite oklart att avgöra) alla golven i hela lägenheten. Mitt önskemål på slutresultat är, om möjligt, något åt detta hållet: [bild] d.v.s ett lätt ljusare
0 svar · 1,9k läst
·
D
dgh: Jag trodde först att det var limmet som luktade men mattan stank den med. Jag löste detta genom att riva ut golvet och skrapa bort all limm. Sedan målade jag hela golvet med Beckers non drop samt en 30 cm upp mot väggarna eftersom det lukten hade satt sig på väggen nära golvet. Sedan luftade jag utrymmet och på med ny matta. Luktfritt nu i flera veckor.
3 svar · 3,2k läst
·
B
Beaam: [citat] Thank you so much! It could be a solution! ;)
12 svar · 1,5k läst
·
H
hemmafuskare: Hej jag har lagt klinkers i källaren tvättstuga använde bostic flexfix en del överblivna klumpar som legat en vecka har jag spolat vatten på och tycker att det går alldeles för lätt att lösa upp dem jag har blandat fixet noga med betongvisp det står på jem o fix hemsida att det är för våtrum inne och ute men på säcken står det inomhus tacksam om någon som kan det här med fix
0 svar · 720 läst
S
Snoffi: Tack för tips, ska testas! Vad slipar jag golvet med om det behöver snyggas till, utan slipa om hela med masking? Mattlackerat Kährs ek.
2 svar · 4,0k läst
·
E.6745
E.6745: [citat] Tack! Ja, jag har aldrig varit i en liknande situation tidigare men jag skulle bäst beskriva det som att vi fick nog. Det spelade ingen roll om det så hade handlat om 1kr, Pergo ska bane mig följa samma lagstiftning som vi övriga. Och det var på ett så fullt och utstuderat sätt de agerade så vi blev helt enkelt heligt förbannade. Men det blev ett snabbt avslut på det då Pergo
24 svar · 39,9k läst
T
Tony M: Jag har slipat den delen som flagnade med ett 80 papper på en maskin då ytan verkade vara lackad eller nåt från början. Har lagt på ett nytt lager med samma färg som tidigare nu på morgonen. Få se hur det ser ut i morgon. Håller det inte så kanske jag får gå på ditt tips.
3 svar · 2,5k läst
M
Macadi: [citat] Vi har koll på det. Har haft ett företag här som dragit upp en del av golvet redan eftersom ett par syllar behövde bytas. Annars hade vi inte vågat ge oss på det själv. [citat] Ja vi tänkte också på det så det är redan gjort. Vi har haft hantverkare i huset som bytt syllar så det är de som börjat bryta upp golvet. [citat] [citat]
7 svar · 1,6k läst
·
S
StorBagaren: Då hoppar jag tanken :p får bli någon liten nivålist på det hela. Helikopterplattan. Tack för info (y):)
3 svar · 1,6k läst
O
Odla: [citat] Tack. Hade en firma inne som gjorde allt. Så räknar med att det inte var stora mängder.
4 svar · 1,4k läst
·
N
Nygge72: [citat] Låter sjukt bra, men för avancerat för mig tror jag
6 svar · 2,9k läst
L
Lena1978: Tack för tipset! Blev så mycket bättre
6 svar · 3,6k läst
·
E
Ekmemer: [citat] Okej, tack för svar!!
6 svar · 9,6k läst
·
M
mstierncreutz: Tack för svar! Läste nu att en liter linolja torde räcka till minst 25 kvm så lutar mot att göra precis som du säger och köpa 2 (eller 3) st dunkar à 5 liter och använda det som blir över senare. Vill dock gärna hinna skura igenom golvet rätt många gånger innan inflyttning då jag tänker att detta är relativt sett mycket mindre arbetsdrygt än då alla möbler och mattor är på
25 svar · 16,7k läst
·
M
mstierncreutz: Hej! Hoppas på att någon med erfarenhet av skurgolv kan dela med sig av erfarenhet av åtgång av linoljesåpa. Förstår att det skiljer sig beroende på golvet osv. men skulle vara till stor hjälp att hör era erfarenheter. Ska slipa upp vårt furugolv (ett undergolv) och sedan skura, och inför inköp av linoljesåpa försöker jag räkna på åtgång. Läste hos Gysinge (som jag planerar
0 svar · 3,1k läst
Matti_75
Matti_75: Bygg inte in nåt som luktar!! Gör det enda rätta och riv ut mattan. Visst det kanske luktar och du får slipa bort limmet men sen är du kvitt problemet för gott.
2 svar · 2,7k läst
A
Alko: [citat] Fånigaste jag hört, tegel har en mycket stark tradition i södra Europa och ännu längre bort än så. Isåfall är det löjligt att de här svenska tillverkarna plötsligt gör tegelgolv, ska det vara helsvensk tradition är det brädgolv som gäller och inget annat. I min mening är spanskt tegel mycket mer genuint, liksom portugisisk klinker etc. Vad tror du de svenska domkyrkorna
8 svar · 13,6k läst
E
egge80: Du girar änden som kommer mot fodret i 45 grader, så de livar (kommer kant i kant med varandra), har gjort så några gånger och får man det inmålat så blir det snyggt!
2 svar · 1,3k läst
A
Anna_M: [citat] Tyvärr så pvc plattor är superstarkt limmade med svart lim så det är både inte säker att göra det själv och kommer skada spånskivor :/
2 svar · 699 läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.