Ska hjälpa en kompis lägga golv i deras fritidshus i helgen. Det ligger en plastmatta där för närvarande (som inte kommer plockas bort) så jag bad hen kolla så att underlaget var något jämnt innan vi sätter igång då plastmattor sällan bryr sig om sånt. Precis som jag misstänkte så säger hen att ytan är rätt så ojämn, upp till 5mm på något ställe. Nu har jag ju inte sett detta själv så går enbart på beskrivning jag själv fått, men min spontana reaktion är ju att flytspackla golvet. Det betyder ju dock att det inte blir någon golvläggning denna helgen. Har någon annan ett bra tips på vad man kan göra?

BirgitS
Om ni ska flytspackla måste plastmattan bort och det rekommenderas i alla fall för att ta bort risken att den eller dess lim börjar lukta.

Beroende på storleken på dessa ojämnheter kan man använda tunna masonitskivor och lumppapp för att jämna ut.

BirgitS BirgitS skrev:
Om ni ska flytspackla måste plastmattan bort och det rekommenderas i alla fall för att ta bort risken att den eller dess lim börjar lukta.

Beroende på storleken på dessa ojämnheter kan man använda tunna masonitskivor och lumppapp för att jämna ut.
Anledningen att vi vill låta mattan vara är för att huset är från en period då det är rätt stor risk för asbest, något vi gärna undviker att hantera. Jag har fått uppfattningen att så länge mattan sitter ordentligt och är hel så är det helt ok att prima och flyta direkt på.

Nu har jag själv varit på plats och kollat läget dock och det var inte riktigt så illa som vi trodde så vi har lagt ca 70% av rummet just nu utan någon åtgärd och än så länge har det inte varit några märkbara skillnader. Vet dock att mot just sista väggen är det en ordentlig svacka, ett drop på nästan 1cm på bara en halvmeter. Så den återstår att se hur vi hanterar.

Lägg golvet direkt och använd dubbla lager lumppapp de det behövs bara.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.