Golv
Jiji: Ha lite tålamod så blir det nog bra. Det är ett väldigt vackert golv.
SpeedyG: [citat] Det är varken parkett eller laminat. Tarkett Viva är ett 8.5 mm fane'r-golv. Är byggt precis som ett laminatgolv fast ytan är inte laminat utan fane'r. Alltså inte slipbart. A. Berg
DeJi: Hej! Oj. Jag minns tyvärr inte vad det blev för kvalité på cellplasten. Jag tror det blev S150. Det blev ett lager med 70mm tjocklek. Byggplast mot betongen, cellplast, lumppapp, 14mm parkettgolv. Inget knarr. Dock skulle jag ha tagit in nån med bättre vana för flytspacklingen, för det blev inte helt perfekt. Jag trodde att det inte skulle märkas när man lägger dit cellplast och
mugatu: [citat] Pappen är till för att det inte ska bli knarr som kan uppstå med trä mot trä. När jag la brädgolv så vek jag pappremsor kring bjälkarna och häftade fast. Inget knarr.
MrJay: ”Stenlim PU” använder du till limning. Finns många olika fabrikat, till exempel så har XL-Bygg ett eget varumärke som jag tror ligger runt 200kr/flaska och som tillverkas av Dana Lim.
Danieln84: Vi har byggt till huset - nya grunden är platta på mark. Gamla huset är torpargrund. I skarven / öppningen mellan rummen så är det en skarv där den gamla syllen är blottad. Öppningen är ca 160cm lång och 20cm bred, 10-30mm djup ca. Tanken är att lägga parkett på plattan men hur ska jag "avjämna" skarven mellan tillbyggnad och ny huskropp? Den gamla syllen är inte plan utan ganska
Anna_M: Såhär ser golvet ut. Ljusare under övergångslisten och gulare i hela rummet.
BobbyU: Vi har en källare med uppreglat trägolv, det ligger plast under reglarna. Är det ok att lägga foam+laminatgolv direkt på detta eller finns det risk att ev fukt stannar kvar i undergolvet och orsakar problem?
Msarps: [citat] Resten tänkte jag överlåta till golvläggaren, tänker att det är bättre han jämnar av det som behövs så inte jag hamnar med ansvar för något jag inte behärskar fullt ut Yes det ska limmas. Ser fram emot slutresultatet nu! Tack för tipset!
nybyggarn3: [citat] Kul att det blev bra. Limmade ca 110 kvm i mitt hus och vet tillfredsställelsen.
pwnfish: [citat] Tanken är bara att lägga något rätt enkelt klickgolv. Rummet i sig är inte ett "viktigt" rum. Jag är väldigt okunnig generellt men golvet i detta rummet är i mycket sämre skick än det övriga på samma våning. Det står mot solen samt troligtvis har föregående ägare haft massa växter som vattnats flitigt i rummet.
KVC: Vi har ett äldre nivellsystem på vårt souterrängplan som vi inte har några papper på, då tidigare ägare lagt in det. Huset är från 1981 och badrummen original, på samma våningsplan finns även ett badrum. Vi håller just nu på att riva ut och renovera allt i huset, men nivellsystemet tänkte vi inte röra. Vi misstänker att systemet lagts in för väldigt länge sedan. Nu har jag
pokasd: Hej, undrar om det är en dålig idé att spackla rakt ett spångolv som lutar nedåt ut mot ytterväggen. Under spånet ligger det 50mm cellplast. Golvet sviktar inget och knarrar knappt, men det är som att yttersta raden spån sjunkit 2cm ytterst. Jag har läst att det kan bero på komprimerad cellplast eller att plattan under inte är jämn. Men det känns som kanske för mycket jobb att byta
skyisthelimit: [citat] ...så ca 20-30l som skall bort, men troligen 30-40 eftersom ni behöver lite marginal. Tror då inte alls på slipning utan mer som någon ovan skrev, ex. bilmaskin/borrhammare i kombination med en betongspårfräs där man fräser ut spår något djupare än det djup man vill ha och sedan mejslar man bort de höga kanter som blir kvar.
Silver78: Det blir märken oavsett golvtyp (betong och vissa klinkergolv borträknade) under köksön såvida du inte kan avlasta vikten över större yta under köksön. Istället för ben kan du använda en bred sockel undertill köksön. Vill du fortfarande ha ben på köksön så är det hårda material som gäller som golv.
Annmarka: Tack för återkopplingen. Jag håller med dig och jag vill också vara 100 % nöjd och att jag har förväntat mig att med ett så pass dyrt golv ska resultatet vara perfekt. Hos oss är det inte bara att det är flammigt utan även några andra missar. Hoppas i slutändan att det blir bra och att det löser sig.
Smulan2266: Tack för svaret! Ja, tänkte på det själv men funkar det på detta underlaget? Trodde det var mest till vägg men det går kanske bra...
TheGame: [citat] Byggmax universal spackel. Jag gjorde även som ovan skrev duggade med spackeln när jag hade lagt ut, man såg att det var små bubblor som piippade upp då. Ville inte riskera att få det poröst så jag duttade tills jag inte såg fler bubblor :)
Caponi: [citat] Tidigare hade dem någon matta som vi dragit ut. Finns inga kännedomar om fukt eller något som tyder på det. Det är alltså en renovering av ett hus som nyligen köptes
ehjert: Tack för svar alla. Ska tillägga att detta är på övervåning. Kanske inte samma bekymmer med fukt för eller vad tror ni?
Bjelkan: Det är ett massivt furugolv, ca 27 mm, hyvlat, från byggmax. Tack för infon! Då har jag lite mer kött på benen i frågan. Tar gärna emot tips/förslag/bilder på oljor och andra behandlingar som du har gjort eller sett. Har du använt hårdvaxolja på furugolv? Nöjd?
Dr Benz: Jag ringde dem som sålt golvet. Han sa direkt att nej det behövs inte. Då temperaturen är snarlik under som ovan golv så blir det inte tal om fuktvandring som är skadlig. Han menade också på att det har varit så här i 70 år utan problem…. så nej ingen ångspärr denna gången hos oss iaf. Med vänlig hälsning,
peroande: Groparna kan du spackla igen. Lutningen är svårare. Fundera på om du vill åtgärda den eller inte. Kan behöva lyfta upp spånskivorna och kolla under.
huggan: Det är för mycket, börja begära hälften av det.
Erik Salhammar: [citat] Lägg golvet efter att köksön är byggd. Tror det blir bättre. Men spara lite golvplank så senare ägare har material att lägga igen när modet skiftar
Krille-72: [citat] Hittade produkten. Den behöver inte vara fel i detta fall. Kan absolut vara mer rätt än ”plast” som idag används i tsk och väggar. Jag är i grunden emot plast. Men dagens täta hus kräver plast för annars ”läcker” fukten ut. Den här produkten verkar vara en hybrid mellan plast och vindpapp. Så varför inte? Men i trossbotten hade jag lagt den svarta lite tjärliknande
Hovskägg: [citat] Tack för svar! Kanska man kan köpa på sig några plattor extra när man ändå är igång då :)
L.t!: [citat] Innan var det nog endast lackat (vet ej säkert, golvföretaget sa att det antagligen var syralackat och det är det dom skyller på att det blivit som det blivit) men trät var ganska ljust gult. Det är originalgolv från början av 40-talet. Jag skulle inte vilja påstå att det varit utsatt för fukt eftersom det är i ett sovrum och ett kök(och det är runt kanterna i matsalsdelen