Har precis blivit med 20-talsvilla modell mindre och börjat riva ut diverse grejer på undervåningen.
Golven har alla typ av plast/vinyl-mattor limmade på golvspån som i sin tur är spikade direkt på undergolv av brädor. Jag började bända lite för att se hur spånet betedde sig med det sitter som berget och kommer bara bli flisor om jag försöker bryta upp det.
Hade ni bara rivit bort mattorna(med en massa filt/limrester som följd) och använt befintligt spån eller hade ni försökt bryta upp golvspånet med cirkelsåg eller liknande?
Golven har alla typ av plast/vinyl-mattor limmade på golvspån som i sin tur är spikade direkt på undergolv av brädor. Jag började bända lite för att se hur spånet betedde sig med det sitter som berget och kommer bara bli flisor om jag försöker bryta upp det.
Hade ni bara rivit bort mattorna(med en massa filt/limrester som följd) och använt befintligt spån eller hade ni försökt bryta upp golvspånet med cirkelsåg eller liknande?
Düsseldorff
Byggnadsvårdare
· Bromma
· 3 115 inlägg
Düsseldorff
Byggnadsvårdare
- Bromma
- 3 115 inlägg
Om befintligt spån ser fint ut hade jag använt det. Så har jag gjort på nedervåningen i min villa från 1905. Källare under.
Förutsatt att du inte vill ta fram undergolvet förstås. Eller om det är för högt i förhållande till trösklar etc. Då är det bara att bända upp skiten.
Förutsatt att du inte vill ta fram undergolvet förstås. Eller om det är för högt i förhållande till trösklar etc. Då är det bara att bända upp skiten.

Har kämpat ut mattorna idag. Golvspånet ser ju fräscht ut. Lite limrester finns ju samt lite "mattludd" på några ställen.
Inga planer på att ta fram undergolvet. Känns rent spontant som att befintligt golvspån är i skick att använda? Behöver man ens göra något med de små limrester som är kvar?
Inga ojämnheter alls skulle jag säga. I vardagsrummet blev det mer limrester kvar, dock så knarrar det ordentligt undertill där så där blir det till att bryta upp spånen hur som haver. I nuvarande köket då var det golvspån direkt på bjälklaget, i resterande rum var det spån på undergolv.Bergendorff skrev:
När det gäller golv så är jag själv extremt sugen på någon form av vitvaxat furugolv, sambon är inte lika säker och vill gärna ha något lite tåligare. Får argumentera vidare på den
Det ligger 30mm spånt som undergolv samt 12mm spånskivor på hela nedervåningen förutom där köket har varit. Där ligger det 22mm golvspån direkt på bjälklaget. Här behöver jag komma upp i samma höjdnivå som resten av nedervåningen.
Går det att skrapa bort så mycket limrester som möjligt och fortsätta bygga på med spån eller är det bara att riva bort befintligt och börja om från scratch?
Går det att skrapa bort så mycket limrester som möjligt och fortsätta bygga på med spån eller är det bara att riva bort befintligt och börja om från scratch?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Klicka här för att svara