BirgitS
Laminat är tåligare, det är ju papp med ett plastskikt, medan trä är ömtåligare när det gäller hundklor och tappade leksaker. Men det är ju en helt annan känsla med trä än med plast.

Vad som är viktigast för dig är ju svårt för oss att veta.

• Gilla
Krille-72
  • Laddar…
Tack för svaret! Ja, barn kommer i Oktober lagom till inflytt, så det blir säkerligen en del runtkastande av leksaker skulle jag tro. Kanske är då laminat bättre rent praktiskt.

Vi har ett Ähus med fanergolv, det är mycket känsligare för skador än laminat, men mycket trevligare, känns som parkett. Hade inte valt laminat, trots att vi har småbarn. Men har du typ en schäfer som springer på runt är nog ett fanergolv inte ett alternativ, då är det nog laminat som gäller om man inte vill byta golv om ett år.

Sen är ju faneren inte helt värdelös, Tappade plastleksaker är ingen fara, det är väl mer när sonen släpper pappas skruvmejsel i golvet som det verkligen syns.

Det är också skillnad i utseende/känsla mellan billiga och dyrare laminatgolv.
Så "känslan" påverkas av vilken laminatgolv som husleverantören valt, eller kan välja?
Har haft fanergolv men de är borta nu pga att de blev snabbt slitna med barn och hund.

Hursom är det nog en plast man trampar på, ett fanergolv är lackat och det är någon sorts plast likväl som laminat är en plastyta.
Om man nu inte oljar faneret.

Protte

Jag skulle inte köpa ett fanérgolv. Om du vill ha trä skulle jag åtminstone välja ett lamellparkettgolv, som kan slipas ett par gånger innan det måste bytas ut. Men oavsett vilket tycker jag man ska välja ett golv av vettig kvalité. Att behöva byta golv ofta känns fel.

• Gilla
Nyfiknast
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.