K
K2020: Vi ska lägga golv tarkett starfloor Clive ultimate 55 De är 30*60cm I instruktionen som följer med står det att man kan återvända den bräda man kapar av om den är minst 30cm. Gäller det verkligen även för plattor som är 60cm. Det betyder ju att man aldrig kan återanvända resterna om det inte är exakt 30. Om det är mer än 30 så blir det ju mindre 30 kvar. På bilden syns det att
0 svar · 779 läst
V
Victor Magnusson: [citat] okej tack, åker tillbaks då och köper klarlack också. Blir ju inte sämre förhoppningsvis.
2 svar · 3,5k läst
Stefan N
Stefan N: Och hitta en bit golv som matchar blir nog det svåraste.
4 svar · 4,1k läst
·
J
Joe La: Hej, Jag har hittat några trådar i detta forum om att lägga klinker på trägolv och hur man gör men ville dubbelkolla då jag fortf har några frågor(är nybörjare) Så golvet är ett gammalt trä undergolv i en villa och det är bara vid ytterdörren som klinkers ska ligga, max 6kvm. Som jag förstått det så ska det gå att lägga golvgipsplattor på 13mm och sen lägga klinker på det
0 svar · 1,1k läst
S
salkin85: Ska lägga in platongolv i ett källarrum, som har tillskjutande fukt. Cirka 15 kvm, tänkte tejpa ett väggstos mot mattan och koppla på ett 100mm spiro + kanalfläkt, för att suga ut luften under matten, och ut genom fasaden. Kan man räkna med att en "vanlig" kanalfläkt gör jobbet, och att man får cirkulation under hela mattan, eller kommer den bara suga närmast hålet typ, fläkten och
0 svar · 762 läst
S
s_o_n_y: Hej ! Vi har köpt ett sutteränghus som är byggt 1981 och har enligt information ett flytande golv. Misstänker att det ligger golvspån och på detta så har vi en original "textil" matta som vill skulle vilja byta ut mot ett laminat eller trägolv. Skulle detta fungera ? Att endast riva av mattan och lägga golv, eller för enkelheten lägga golvet direkt på mattan. Mattan har ingen direkt
0 svar · 1,0k läst
S
Sofie.mattsson: Min entrétrappa har börjat se ut såhär. Är det något som går att få bort eller vad beror det på? Behöver man ta bort klinker för att få ordning på problemet? Flera fogar och plattor är lösa. Och om klinkern måste tas bort, vilka slags hantverkare kontaktar man för att få hjälp med att klä in med marmocit eller liknande istället? Blir inte klokare av egna eftersökningar
0 svar · 1,2k läst
·
foreman
foreman: [citat] Det jag menar med inte hållbart är att linet inte ständigt kommer ligga kvar i springorna eftersom golvträet alltid rör sig lite grann. Ni kommer att behöva peta med linet då och då när det lossnar. Enligt mitt synsätt är det bättre att ha springorna och golvet som det är. Men lin, oavsett om det är i form av kitt, snöre eller drev, är precis som du säger trots allt
7 svar · 7,0k läst
·
T
Tompafix: Lika bra o dra medan tid finns Älskar autokorrekt :rofl:
3 svar · 2,4k läst
A
Alexn72: De största problemet är att flyt nog lär brinna lite väl snabbt. Dessutom brukar flyt va glasfiberarmerad som gör att det inte är lika lätt att kamma ut.
7 svar · 2,1k läst
johannihleen
johannihleen: Hej, har ett källargolv som behöver jämnas ut. Vad tänker ni jag behöver göra innan jag kan rolla primer och flytspackla? Behöver man vila bort klinker och slipa färg eller räcker det med att bila?
0 svar · 1,1k läst
·
A
Anon2121: Hej, Jag vet att frågan är svårbesvarad då, som i liknelsen "hur långt är ett rep?", allt beror på vilken hantverkare man anlitar och vad för golv man väljer. Om vi dock bortser från materialkostnaden undrar jag vad som är en rimligt arbetskostnad för att omlägga laminatgolv i en lägenhet om 40-45 kvadratmeter. Ha gärna i åtanke att hantverkaren kommer att behöva riva upp gammalt
0 svar · 1,6k läst
M
Maggan-77: Hur blev det till slut? Funderar på samma sak.
3 svar · 2,6k läst
R
R.Jemt: Hej! Är det någon som har renoverat golv och bjälklag i äldre funkishus? Vad kan man göra för att få golvet i våg (rakt)? Finns det delar man måste byta ut och alternativt bygga nytt? Golvet lutar otroligt mycket inåt och jag har förhoppningen att det går att räta upp och samtidigt bespara den fina fiskbensparketten så man kan lägga tillbaka den när golvet är rakt.
0 svar · 1,1k läst
Anna_H
Anna_H: Det går att lägga direkt på paltsmatta som fungerar som foam.
1 svar · 1,2k läst
P
paralun: [citat] Här har du Kährs underhållshandbok för golv, sidan 9 och framåt handlar då om oljade golv. https://www.kahrsflooring.com/globalassets/kahrs/architect/documents/maintenance-instructions/se/kahrs-maintenance-guide-domestic-areas-se.pdf
2 svar · 1,3k läst
F
fribygg: Bästa tiden brukar vara februari, men du kanske kan lägga golvet löst första året eller skruva det i sponten och lägga om det om det torkar isär för mycket?
1 svar · 1,1k läst
L
lelleputt: [citat] Har inte haft bilen där sen i höstas. Har fått lov att belamra utrymmet med div grejor från renovering. Men när bilen ska tillbaka är det uu frågan hur betongen är i för skick. Huset är sen 60 talet
2 svar · 1,3k läst
B
Berntpeter: [citat] Försent att skicka på analys nu i sådana fall, men nej, det är inte asbest. Det syns på limränderna, sånt lim användes inte på den tiden.
6 svar · 4,4k läst
·
P
Pipnos28: Hej! Vi ska ha vattenburen värme under vårt massiva ekgolv. Byggarna vill ha plåten nere i bjälklaget istället för att lägga dem på bjälkarna som det är beräknat till… Någon som ser vitsen med det?? Är inte det spill av långes på plåt? De hävdar att det blir bättre för det massiva golvet eftersom slingan ligger 5-7 cm under golvet…Men varför ha plåt då? Någon som har en
0 svar · 1,2k läst
Düsseldorff
Düsseldorff: [citat] Börja med ättika och scotch brite. Om du har tur är det tillräckligt. Annars är det stålborste på borrmaskinen som gäller.
5 svar · 2,2k läst
·
U
Utdelning: Ja det finns risk för asbest. Antingen skär du ut en bit på 3x3 cm av matta och även får med svarta limmet. Skicka på analys till evema t.ex. Annars lägg golvet direkt på plastmattan bara. Det blir enklast och går precis lika bra, och du slipper oroa dig för asbest
1 svar · 3,4k läst
·
F
Farooq: jag har lite förändringar nu. kommer att inte installer golvvärme. tack.
2 svar · 1,2k läst
F
Farooq: Hej, Jag planera uppdatera mitt hus golv. nästa 130 kvm golv. https://www.byggmax.se/parkettgolv-ek-3-stav-vitlackad-select-13mm-k%C3%A4hrs https://www.k-rauta.se/produkt/parkettgolv-cello-ek-3-stav-lackad-14mm-318m/5906737937440 https://www.hornbach.se/shop/Parkettgolv-KAHRS-3-stav-Natural-matt-ek/10344969/artikel-detaljer.html Vilken är bättre? Kährs, cello, vad jag måste kolla på golvet
0 svar · 838 läst
P
peter.linkan: Hej! Jag ska riva upp en plastmatta (ligger på betonggolv, källare) och läser på hur man bäst får bort limmet därunder. Plastmattan har troligtvis legat i 50 år så limmet lär sitta hårt. Jag kommer ha på skyddsdräkt, andningsmask och öppna fönsterna ifall det skulle vara asbest i limmet. Jag har sett på Youtube att en del river upp plastmattan, och öser sedan på en vätska på
0 svar · 1,3k läst
Cgolsson
Cgolsson: Sorry. gällde elvärme. Trodde ev att det fanns en annan variant än spackel under parkett.
2 svar · 1,1k läst
A
Asso: Hej, Har läst mycket om att klinker är hårt och kallt och därför vill jag satsa på vinyl (Pergo) till köket. Vissa säger att vinylgolv tål ångtvätt medan vissa säger att vinyl är lika känslig som laminat mot vatten. vad säger ni?
0 svar · 1,1k läst
·
F
Feskekörka: Hej! Har lite hål i skarven i köket. Någon som har tips på en lämplig fog som finns på typ Biltema/jula? Tänker mig någon liten tub eller liknande då det mest är lite punktreperation. skulle Husfix casco vara lämpligt? Har isåfall det hemma. Fungerar samma typ av fog mellan klinkers på badrumsväggen? Har en liten urgröpning i skarven på ett ställe även där, men det kanske är
0 svar · 1,1k läst
·
Axbard_89
Axbard_89: Jag har bestämt mig för att tillbringa kvällen med att få ytan spacklad. Tack för all input :) //Tobias
12 svar · 1,1k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.