Hej, flyttade nyligen in i ett radhus från 70-talet. Trots att allt är väldigt väl omhändertaget är det mesta jävligt gammeldags, så jag har gett mig på lite enklare renoveringar i några rum. Ska måla om för det mesta, men har även bestämt mig för att lägga nytt golv i ett litet rum. Har aldrig gjort det förut, så behöver lite tips:

Se bilderna nedan.

Har fått berättat för mig att det bästa är att plocka bort ev. gammalt golv om möjlighet finns, så det inte ligger något gammalt sunk under det nya golvet i onödan. Tänkte därför börja med att riva bort den gamla "plastmattan" som ligger där idag. Tänkte att den skulle ligga på en skiva eller nån foam, och där under skulle det vara betong, så tänkte bara riva bort allt, sen lägga ny foam + golv.

Inser dock nu att det verkar ligga ett lager sand på betongen. På sanden ligger sedan nån sorts spånskivor, och på dem sitter golvet. Blev pga detta mer osäker, och det känns lite klurigare. Har hört att sanden är jävligt bra ljudisolering. Känns dock lite riskabelt att börja härja då det kanske blir ojämnt om jag börjar rycka i skivor osv?

1, Borde jag låta golvet ligga kvar bara, och lägga foam+det nya ovanpå?
2, Borde jag försöka få bort plastmattan, men låta spånskivorna ligga kvar ovanpå sanden, och lägga foam+det nya golvet ovanpå spånskivorna?
3, Borde jag bara ta bort alltihop ner till betongen och lägga foam+golv där?

Renoveringsprocess av gammal golvmatta med synliga skikt av spånplatta och sand på betongunderlag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

BirgitS
Plastmattan kan ju vara bra att få bort och spånskivorna är nog ett bra underlag för ditt nya golv, eventuellt behövs det lite utjämning med lumppapp om det finns ojämnheter. Men det går nog att lägga det nya golvet ovanpå plastmattan också, men då gäller det att det nya golvet fortfarande kommer in under dörren. Under förutsättning att det inte är något problem med svikt eller liknande idag.

Tänk på att på 70-talet förekom fortfarande asbesthaltiga material så det kan vara bra att skicka in en bit plastmatta med lim på analys.

• Gilla
stugan_i_skogen
  • Laddar…
Borde jag låta golvet ligga kvar bara, och lägga foam+det nya ovanpå?
ja
2, Borde jag försöka få bort plastmattan, men låta spånskivorna ligga kvar ovanpå sanden, och lägga foam+det nya golvet ovanpå spånskivorna?
JA om möjligt, men du får inte oroa sanden för då är det risk att du får problem

3, Borde jag bara ta bort alltihop ner till betongen och lägga foam+golv där?
Nej där ligger troligen el och ev rör till element och grovgjuten betong [/QUOTE]

BirgitS BirgitS skrev:
Plastmattan kan ju vara bra att få bort och spånskivorna är nog ett bra underlag för ditt nya golv, eventuellt behövs det lite utjämning med lumppapp om det finns ojämnheter. Men det går nog att lägga det nya golvet ovanpå plastmattan också, men då gäller det att det nya golvet fortfarande kommer in under dörren. Under förutsättning att det inte är något problem med svikt eller liknande idag.

Tänk på att på 70-talet förekom fortfarande asbesthaltiga material så det kan vara bra att skicka in en bit plastmatta med lim på analys.
Det där är en linoleummatta, lagd på masonitskiva. Med andra ord: ingen asbest.

Ta borta mattan och masoniten.

• Wow
gaia
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.