Hej
Tänkte ge mig på att lägga golv i en lägenhet jag köpt med laminat, plastmatta och parkett en från 50 talet och en ny och fräsh. Jag har lite funderingar kring val inför renovering

1. I rum med plastmatta tänkte jag lägga parkettgolv, ett sk klickgolv. Har läst att man kan lägga ovanpå platsmattan. Har någon erfarenhet av det och kan säga för- och nackdelar med att riva bort matta kontra lägga golv på plastmatta
2. I vardagsrummet är det en äldre parkett som i och för sig är fin men innehåller lite sprickor. Skulle man kanske kunna laga dessa istället för att riva upp hela golvet o lägga nytt. Färgen matchar ju det tredje sovrummet.
3. Jag hade egentligen velat haft mörkbrunt golv men då behöver man slipa golven och färga alternativt lägga nytt i vardagsrummet för är osäker om det håller att slipas då det ser lite skört ut.

Vad hade ni gjort? Tips mottages tacksamt
Ett tomt rum med ett fiskbensparkettgolv och vita väggar. Tomt rum med slitna gröna plastmattor, vitpanelväggar och en radiator under fönstret. Ett hörn av ett rum med äldre, ljus parkettgolv som visar några sprickor, nära en vit vägg och radiator.
 
  • Gilla
knegaren1
  • Laddar…
BirgitS
1. Första steget är att kolla om nuvarande golv är tillräckligt plant enligt det nya golvets läggningsinstruktion. Ta också bort en tröskel för att försöka se vad som finns under plastmattan. Därefter kan man bestämma om plastmattan ska bort eller inte. Om plastmattan är original så kan det kanske vara så att den eller limmet under innehåller asbest.

2. Ett parkettgolv från 50- och 60-talet har en kvalitet (normalt 25 mm tjockt och självbärande) som inte går att få tag på idag. Så du bör försöka laga det och absolut inte riva bort det för det kommer att vara en värdehöjande originalgolv framöver. Om du inte gillar det så lägg något billigt ovanpå.

3. Genom att ta bort en tröskel bör du kunna se hur tjockt det översta s.k. slitlagret och därmed få veta om det går att slipa. Det har inget att göra med om golvet ser skört ut.
 
  • Gilla
Lintto1 och 2 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
1. Första steget är att kolla om nuvarande golv är tillräckligt plant enligt det nya golvets läggningsinstruktion. Ta också bort en tröskel för att försöka se vad som finns under plastmattan. Därefter kan man bestämma om plastmattan ska bort eller inte. Om plastmattan är original så kan det kanske vara så att den eller limmet under innehåller asbest.

2. Ett parkettgolv från 50- och 60-talet har en kvalitet (normalt 25 mm tjockt och självbärande) som inte går att få tag på idag. Så du bör försöka laga det och absolut inte riva bort det för det kommer att vara en värdehöjande originalgolv framöver. Om du inte gillar det så lägg något billigt ovanpå.

3. Genom att ta bort en tröskel bör du kunna se hur tjockt det översta s.k. slitlagret och därmed få veta om det går att slipa. Det har inget att göra med om golvet ser skört ut.
Tack för mycket bra värdefulla tips
Ska följa undersöka dessa steg för steg. Inflytt 25 mars

BirgitS BirgitS skrev:
1. Första steget är att kolla om nuvarande golv är tillräckligt plant enligt det nya golvets läggningsinstruktion. Ta också bort en tröskel för att försöka se vad som finns under plastmattan. Därefter kan man bestämma om plastmattan ska bort eller inte. Om plastmattan är original så kan det kanske vara så att den eller limmet under innehåller asbest.

2. Ett parkettgolv från 50- och 60-talet har en kvalitet (normalt 25 mm tjockt och självbärande) som inte går att få tag på idag. Så du bör försöka laga det och absolut inte riva bort det för det kommer att vara en värdehöjande originalgolv framöver. Om du inte gillar det så lägg något billigt ovanpå.

3. Genom att ta bort en tröskel bör du kunna se hur tjockt det översta s.k. slitlagret och därmed få veta om det går att slipa. Det har inget att göra med om golvet ser skört ut.
 
1. I sovrummet med den gröna linoleummattan hade jag kollat över så att det är tillräckligt plant, om det är ok så bara lagt grålumpapp och sen parketten.

2. Vardagsrummets golv går såklart att laga, slipa och färga in. Dessa gamla golv blir otroligt vackra med rätt behandling.

3. Riv ut den gamla parketten, lägg in en mörkbrun.
 
  • Gilla
NatBat
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
1. Första steget är att kolla om nuvarande golv är tillräckligt plant enligt det nya golvets läggningsinstruktion. Ta också bort en tröskel för att försöka se vad som finns under plastmattan. Därefter kan man bestämma om plastmattan ska bort eller inte. Om plastmattan är original så kan det kanske vara så att den eller limmet under innehåller asbest.

2. Ett parkettgolv från 50- och 60-talet har en kvalitet (normalt 25 mm tjockt och självbärande) som inte går att få tag på idag. Så du bör försöka laga det och absolut inte riva bort det för det kommer att vara en värdehöjande originalgolv framöver. Om du inte gillar det så lägg något billigt ovanpå.

3. Genom att ta bort en tröskel bör du kunna se hur tjockt det översta s.k. slitlagret och därmed få veta om det går att slipa. Det har inget att göra med om golvet ser skört ut.
Det är ingen plastmatta! det är en linoleummatta och den innehåller aldrig asbest, ej heller limmet man limmade linoleummattan med.
 
  • Gilla
NatBat
  • Laddar…
B Berntpeter skrev:
Det är ingen plastmatta! det är en linoleummatta och den innehåller aldrig asbest, ej heller limmet man limmade linoleummattan med.
Men nog trodde jag att linoleum understundom limmades med asbesthaltigt svartlim. Läge att googla det.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Finns lite risker med att slipa och lacka ett golv, sk stavsläpp limmet som håller stavarna släpper.
Det är oftast inga problem men det finns där och det är inget man kan avgöra förens det är försent...
Släpper nån stav så limmar man ner dom igen.

Men absolut, få pris på slipning och infärgning oftast blir golven riktigt bra.

Slipar just nu ett parkettgolv från mitten 50talet
Ett halvslipat parkettgolv med synlig skillnad mellan slipade och oslipade delar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Blir lite skillnad
 
  • Gilla
NatBat och 1 till
  • Laddar…
L lob skrev:
Men nog trodde jag att linoleum understundom limmades med asbesthaltigt svartlim. Läge att googla det.
Under mina 35 år som golvläggare så har jag aldrig rivit, eller någonsin stött på linoleum limmat med "svartlim" Får du dra dina egna slutsatser efter det!
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
2ggr Bona vitlack
Trägolv med fiskbensmönster behandlat med två lager vit Bona lack.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
NatBat och 3 till
  • Laddar…
B Berntpeter skrev:
Under mina 35 år som golvläggare så har jag aldrig rivit, eller någonsin stött på linoleum limmat med "svartlim" Får du dra dina egna slutsatser efter det!
B Berntpeter skrev:
Under mina 35 år som golvläggare så har jag aldrig rivit, eller någonsin stött på linoleum limmat med "svartlim" Får du dra dina egna slutsatser efter det!
"Svartlim" användes bara när man la plattor på betonggolv i framförallt källare, eller lägenheter, och då nästan uteslutande i kök & hall
 
L lob skrev:
hej
Ja det kan jag ju dra en del slutsatser av. Jag har rivit ut ett antal linoleumgolv ur mitt hus byggt 1951. Dessa var limmade med svartlim på boardskivor. Men det är ju anekdotisk bevisföring.

Man kan också kolla denna googling:
[länk]

MVH LOB
L lob skrev:
hej
Ja det kan jag ju dra en del slutsatser av. Jag har rivit ut ett antal linoleumgolv ur mitt hus byggt 1951. Dessa var limmade med svartlim på boardskivor. Men det är ju anekdotisk bevisföring.

Man kan också kolla denna googling:
[länk]

MVH LOB
Ja, sant är att i det fall linoleumen är limmad på papp som isolering mot betongen, så är pappen limmad med någon typ av Svartlim/tjära. Sen kan det också vara så att plattor/pappen har tagits bort utan att man sanerat svartlimmet och sen limmat en ny matta ovanpå(y):)
 
  • Gilla
Killhelm
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.