Golv
mattie_river: [citat] För sent. Samlad bedömning: Dels är det lite sent för en linoleummatta med asbest i, dels var mattan i ett lager med jutebotten (dvs ingenting som kan vara asbestpapp) och så gick den att skära i strimlor som lossade ganska lätt utan att dela sig = inte en massa rivande.
Peter2400: [citat] Du kanske kan köra med microcement istället, https://www.biltema.se/bygg/farg/microcement/microcement-15-kg-2000046968
Kbygg: Undrar om det finns nån risk med att montera kortlingar på 83cm som sitter varje 60cm. Alltså om det finns nån risk i och med att de bankas i och skapar spänningar tvärs mellanbjälklaget. Hur pass tajt ska de sitta? bara skruva i och låta de hänga lite löst eller banka i? Risk att ytterväggen förskjuts?
Johan456: Det är nog mer problem med att sockellister inte är helt raka. Ser inte exakt hur illa det ser ut men glipor det blir det även om undergolvet är helt rakt. Man bör försöka pressa ner listerna när man sätter dem.
Deboerak: Det löste sig fint . Nu bara riva lite väggar och få ordning på allt innan det är dags att lägga nytt golv
Johannes Karlsson 1985: Har ett trägolv i uterummet. Där har legat en grön konst ”gräs” matta och när den drogs på lämnade den kvar limrester. finns det några här med bra tips eller bara att slipa hela golvet?
ninbeg-7: Hej! Vattenläcka förra året orsakade att hela golvet fick rivas upp och avfuktas. (Byggnad från ca 1950 om relevant.) Försäkringens byggare fyllde sedan på med flytcement i hela lägenheten. Det lämnades dock ganska stora hålrum längs samtliga väggar. Min fråga är då om detta är korrekt att lämna det så? När jag sökt efter video och bilder på nätet så har jag då inte hittat
Lisens: Hej! Vill ta bort ett gammalt laminatgolv som lagts i köket och ta fram furugolvet under. Är det någon som vet vad detta är som min hantverkare hittade under? Flytspackel? Betong? Och går det att ta bort och isf hur? Handverkaren vill hellre lägga nytt trägolv medan jag väldigt gärna vill ha fram det gamla- samma som i övriga lägenheten. Köket är på ca 9 kvm med ung 5-6 kvm golv som
bjorsi: Uppdatering. Nu har vi flyttat in. Det var visst laminatgolv i suterrängdelen. Vi ska börja riva upp heltäckningsmattan om några dagar men upplever som sagt inga dofter, förhoppningsvis kan man inte se någon fukt okulärt heller.
boihus123: Är i plan bygga om garage till boyta. Idag ser det ut som på bilden, dvs de verka vara någon cm mellanrum mellan väggreglarna och platan. Känner man in där känner man vindpap och kanten på platan, samt isolering och regel, dvs det är bara plast på framsidan och undersidan av reglen. Ser bra ut ingen lukt eller mögel. Utrymet har varit utluft ventilerat och frostfritt. Platan verka inte
Christer_o_Eriksson: Tack, Jag gör en koll med tillverkaren av foamen, får se vad de säger.
Fjojtmehmet: Jag rev av ca 40-45m2 på en dag (8-10 timmar), dock utan pauser (bortsett från toabesök) Det tar längre tid än man tror
RiKr: Du kan säkert gå ner till 17mm råspont utan större bekymmer.
Fartdåre: Hej! Startar ännu en tråd i denna evighetsdiskussion. Har rätt nyligt köpt mig ett 50-talshus byggt i lättbetong, som står på en sandbacke. Källaren har varit inredd med tidstypiska lösningar (trä direkt mot väggar, spån på betongplattan med trägolv ovanpå). Lägg till någon period med bristfällig avledning av takvattnet, och förruttnelsen var ett faktum. Med början i ett av
raveper: Ja och blir det någon glipa kan du dölja den med en tunn list
Kurtivan: Har det blivit en mörk fläck pga fukt har jag sett tips om att oxalsyra kan fixa det.
Gus Vik: Hej alla! Vi slipade nyligen våra golv i lägenheten med hårdvaxolja i vitt. Jättenöjd med resultatet från firman som utförde jobbet, men nu till problemet. Jag tänkte på egen hand vaxa en yta som inte golvläggaren gjorde då det stod en garderob i vägen. Började med att slipa golvet och dammsugit för att sedan vaxa golvet. Tog ett tunt lager och strök med penseln längs med
mexitegel: Då torde det inte vara några problem att du bara tätar med lämplig fog först. Bruk gör varken till eller från där, spricker det så beror det på rörelser mellan elementen.
Raskus: [citat] Men perfekt, ska uppsöka Colorama som tycks verkar vara återförsäljare för Duri. Självklart behöver jag 271 cm list.
Civilpolisen: [citat] Efter en snabb sökning verkar det vara två olika produkter. Grålumppapp finns som produkt att sätta på väggen. https://www.gysinge.com/article/1099/gr%C3%A5lumppapp Vad gäller lumppapp för golvet finns dom tillsammans med plastalternativet i affären, så väl i affären tar man inte fel! :-)
BirgitS: Du får nog mäta upp om det är listen eller golvet som är ojämnt.
Avemo: Standard vid nybyggen tror jag är 300mm isolering i golv. Om det är mycket dåligt isolerat kanske så lite som 50mm skulle göra skillnad. Visst går det att lägga cellplastskivor på golvet och täcka med en billig parkett. Men hur stort blir jobbet? Vilken blir besparingen? Kan du leva med trappsteget in i rummet? Jag tror att det gäller att lägga både insatsen och förväntningarna på
Fairlane: Exaskt vad jag avsåg. Jag tror det är för lågt räknat.
hassl: Hej, när vi rev det gamla golvet luktade det lite unket…då låg det åldersbeständiga plast
Nilan: Tar upp gammal tråd :) Vi lade marmoleum i vårt förra kök och var supernöjda. Planerar nu att göra det i hallen (vattenburen golvvärme) till det hus vi flyttat men blivit avrådda från hantverkare pga problem med vatten i skarvarna på plattorna och att dessa då kan svälla mm. Något du upplevt?
Fredrik-: [citat] ja, får kanske lägga en separat tråd om det, känns som att jag japr andras trådar. Länkar härifrån isåfall.
BirgitS: Tarkett har några som är i stort sett enfärgade som Marmoleum Click men de är ju inte så färggranna eller med varierande mönster i blått, beige eller svart/vitt: https://konsument.tarkett.se/sv_SE/produkt-se_R01014-vinylgolv?filter-format%5B%5D=TILE
Emma Jansson2: [citat] Spacklet är alldeles mjukt och känns fuktigt på en del ställen. Rummet har inte använts på länge, borde det inte ha torkat om det berodde på spill?
Tompafix: [citat] Detta står som anledning i läggningsanvisningen "Ändskarvar vid små ytor Även små ytor skall läggas i förband, d v s ändskarvar skall f i nnas i alla golvytor. En ordentlig förskjutning av ändskarvarna i intilliggande rader, minst 500 mm, skall f i nnas för att hålla golvet plant vid klimatvariationer. Risken är annars att golvet buktar upp vid hög relativ fuktighet." Så