Har en ekparkett som egentligen är i bra skick men mattor har gjort att det är stora färgskiftningar. Tänkte ge mig på att slipa detta själv. Har någon här gjort det upplevde ni det svårt att få ett bra resultat? Tips ? Tidsåtgång?

Jag började själv i vårt hus med en mindre handhållen maskin men det blev inte bra, åkte och hyrde en större maskin men fick "spår" så jag ringde in proffsen sen...

Det går men du får vara försiktig, hyra "riktiga" grejer och det går många papper...

Jag har slipat ek en gång och gran en gång. Hyrd proffsmaskin och mycket rapsolja så blev det bra (y)

• Gilla
Miike88 och 1 till
  • Laddar…
Rapsolja ? utveckla

Fjojtmehmet Fjojtmehmet skrev:
Jag har slipat ek en gång och gran en gång. Hyrd proffsmaskin och mycket rapsolja så blev det bra (y)

M Miike88 skrev:
Rapsolja ? utveckla
Om golvet är lackat eller oljat så kommer det att "klumpa" fast i slippappret fort, oljan är för att förhindra, eller avhjälpa i alla fall...

Du gnider ut olja på golvet före du börjar slipa alltså.

Jag upplevde margarin som betydligt effektivare än rapsolja.

Sen är mitt tips att välja rätt maskin beroende på egna förutsättningar. Jag valde en Edge , just för att den är mer förlåtande om man är nybörjare. Men mitt parkettgolv jag slipade blev otroligt bra , och var över 100år gammalt.

tidsåtgång : cirka 40timmar totalt , med rivning av parketten som låg över och betsning och lack. Ca 28kvm

• Gilla
Miike88
  • Laddar…
S Simonstahl skrev:
Jag upplevde margarin som betydligt effektivare än rapsolja.

Sen är mitt tips att välja rätt maskin beroende på egna förutsättningar. Jag valde en Edge , just för att den är mer förlåtande om man är nybörjare. Men mitt parkettgolv jag slipade blev otroligt bra , och var över 100år gammalt.

tidsåtgång : cirka 40timmar totalt , med rivning av parketten som låg över och betsning och lack. Ca 28kvm
hur lång tid upplevde du slipningen tog för ca 30m2

M Miike88 skrev:
hur lång tid upplevde du slipningen tog för ca 30m2
Ungefär 10-12 timmar , men jag var riktigt noga. Sen var det svårt att komma överens med kantslipen. Men det löste sig tillslut.

BirgitS
M Miike88 skrev:
Har en ekparkett som egentligen är i bra skick men mattor har gjort att det är stora färgskiftningar.
Färgskiftningar som har uppstått pga. att bara vissa delar av parketten har fått ljus på sig brukar försvinna efter några månader med ljus över hela.

Jag rev av ca 40-45m2 på en dag (8-10 timmar), dock utan pauser (bortsett från toabesök)
Det tar längre tid än man tror

• Gilla
Miike88
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.