M
Hej. Håller på att renovera ett förråd i suterrängplan i ett hus från 1978. Huset är byggt av betongelement. Det är en spricka i betonggolvet (över krypgrund). Huset har nog rört sig en del men förhoppningsvis slutat nu. Vad är bästa sättet att laga sprickan före en centimeter flytspackel?

• Måttband som visar spricka i betong med gammalt klistrat golvmaterial.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du kan ta vad som helst. Det handlar ju bara om att få det tätt.

Jag brukar köra med byggmax billigaste latexfog.

M
mexitegel mexitegel skrev:
Du kan ta vad som helst. Det handlar ju bara om att få det tätt.

Jag brukar köra med byggmax billigaste latexfog.
Borde man inte hugga upp sprickan, som ju är hyfsat bred, till ett V och lägga i golvbruk eller liknande om man bara ska ha typ en cm flyt på?

Sprickan är runt 5mm? Eller ser jag helt fel på din bild?

Så länge som du inte har en rörelse där så ska det nog gå bra. Är du orolig att det ska spricka på grund av tjockleken så armera.

Är det fortsatt rörelser mellan elementen så är det bättre att du gör en rörelsefog eller spickanvisning.

Vad ska du ha för golv?

M
mexitegel mexitegel skrev:
Sprickan är runt 5mm? Eller ser jag helt fel på din bild?

Så länge som du inte har en rörelse där så ska det nog gå bra. Är du orolig att det ska spricka på grund av tjockleken så armera.

Är det fortsatt rörelser mellan elementen så är det bättre att du gör en rörelsefog eller spickanvisning.

Vad ska du ha för golv?
Nja.. kanske 2-3 mm i kombinerad nivåskillnad och bredd. Nästan mer nivåskillnad än bredd. Har smulat sig lite där också. Tänkte måla med 2K golvfärg på flytspacklet. Typ sådan färg för industri och offentligt garage.

Då torde det inte vara några problem att du bara tätar med lämplig fog först.

Bruk gör varken till eller från där, spricker det så beror det på rörelser mellan elementen.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.