Ja du kan vara lugn i att du inte ens behöver försöka ta upp golvet. Det skadar nog mer än vad som är nu. Det är inga lösa plankor på det viset. Är det dessutom nå klickgolv så bryts allting sönder om man försöker ta upp det.
Jag skulle fylla en medicinspruta med nål med nå trälim och försöka få in under skadan. Sen sätta det i press. Det är nog det man kan göra.

• Gilla
sinclairhacker och 2 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Du kan ju inte dra plankan till vänster åt vänster för där är ju väggen.
Plankorna sitter ihop med andra plankor på långsidorna också.

Men går det inte att demontera golvet på något sätt? Och sen montera tillbaka?

S Stefan1972 skrev:
Ja du kan vara lugn i att du inte ens behöver försöka ta upp golvet. Det skadar nog mer än vad som är nu. Det är inga lösa plankor på det viset. Är det dessutom nå klickgolv så bryts allting sönder om man försöker ta upp det.
Jag skulle fylla en medicinspruta med nål med nå trälim och försöka få in under skadan. Sen sätta det i press. Det är nog det man kan göra.

Okej tack för tipset! Det var de min kompis som lagt lite golv privat rekommenderade också:)

L lemon11 skrev:
Det beror ju helt på vilken typ av golv det är men de flesta moderna laminatgolv är engångs. Man lägger det och sen ligger det där. Det ligger och flyter på foam och det som håller ihop allt är sättet alla enskilda bitar sitter ihop med varandra. Inga skruvar ingenting alltså.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
L lemon11 skrev:
L lemon11 skrev:
Aa tror också på något sånt! Efterbliven tidigare ägare. Han lät pantad när det kommer till sånt här.
Dels ganska oskönt att slentrianmässigt kalla folk för efterblivna. Dessutom väldigt nära att kasta sten i glashus.

• Gilla
Bonzo2000 och 2 till
  • Laddar…
Fairlane
L lemon11 skrev:
Det kan gå, men det går isåfall inte från mitten. Du måste börja i ett hörn (där man lansista biten) och sen jobba sig bakåt.

Risken är dock stor att du förstör mer. Klackar i klickgolvet kan brytas av etc. Kanske är det dessutom ett golv som är limmat då blir det riktigt stora problem...

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
P PatrikJo skrev:
Dels ganska oskönt att slentrianmässigt kalla folk för efterblivna. Dessutom väldigt nära att kasta sten i glashus.

Även jag som har 0 kunskap om golv vet jag att golv ska inte blötläggas mycket. Så lite de bara går. Särskilt laminat. Torkar hemma hos föräldrarna så fort jag spillt något. Det jag menade.

Tack allihopa! Tror det blir att limma plankan & sen får vi se hur det utvecklar sig. Vad kan man förvänta sig för priser om man byter golv med parkett? Ca 20 kvm rum inkl bortrivning. 10-15.000kr?

Fairlane Fairlane skrev:
Det kan gå, men det går isåfall inte från mitten. Du måste börja i ett hörn (där man lansista biten) och sen jobba sig bakåt.

Risken är dock stor att du förstör mer. Klackar i klickgolvet kan brytas av etc. Kanske är det dessutom ett golv som är limmat då blir det riktigt stora problem...

Tack för hjälpen

Fairlane
L lemon11 skrev:
Tack allihopa! Tror det blir att limma plankan & sen får vi se hur det utvecklar sig. Vad kan man förvänta sig för priser om man byter golv med parkett? Ca 20 kvm rum inkl bortrivning. 10-15.000kr?
Du kan köpa golv för 100 kr per kvadratmeter eller 1500 kr per kvadratmeter så bara där har du en stor skillnad i pris. Sen är ju frågan, ska det menas bort eller göra själv, finns det komplikationer, ska lister bytas etc, men parkett för kanske 400 kr/kvm är bara det drygt 8000 (du får alltid spill), så 10000 för att någon ska riva och lägga nytt känns orimligt. 15000 likaså, men jag ska erkänna att jag aldrig köpt tjänsten, har lagt själv.

Fairlane Fairlane skrev:
Du kan köpa golv för 100 kr per kvadratmeter eller 1500 kr per kvadratmeter så bara där har du en stor skillnad i pris. Sen är ju frågan, ska det menas bort eller göra själv, finns det komplikationer, ska lister bytas etc, men parkett för kanske 400 kr/kvm är bara det drygt 8000 (du får alltid spill), så 10000 för att någon ska riva och lägga nytt känns orimligt. 15000 likaså, men jag ska erkänna att jag aldrig köpt tjänsten, har lagt själv.

8000kr blir då bara i materialkostnader. När jag skrev 10-15.000kr menade jag inklusive arbete av firma.

Fairlane
Exaskt vad jag avsåg. Jag tror det är för lågt räknat.

• Gilla
lemon11
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.