Golv
mexitegel: Ja, det är nog isåfall bättre att testa först och om det torkar inom rimlig tid så använder man säckarna så långt de räcker och kör nya därefter utan att blanda.
J Vos: [citat] Ta höjd för extra mycket svällande av träet, slarva inte med avstånd till fasta föremål då ordnar det sig. Om träet har rätt fuktkvot och har fått aklimatisera sig i en vecka är det ok. Finns inte mer man kan göra. Träet måste någongång "lära" sig vart den bor :). Större springor är inte säkert bara pga kortvarig hög luftfuktighet vid läggning. Det är träets
BirgitS: Man kan lägga tunn masonit och/eller några lager lumppapp för att fylla upp svackor innan man lägger golvfoamen.
Düsseldorff: När du ändå har skiten i dagen är det lika bra att göra det ordentligt. Riv bort, fixa reglarna och på med nytt.
BirgitS: Det kan många gånger se värre ut med något som är nästan samma än med något som avviker helt. Detta för att man när det är nästan samma upplever det som att man missat att hitta rätt. Lägg laminat som är mycket ljust i stället.
sixten88: Vikingtvättr mitt bästa råd. Jag städar hela huset, bilen och garaget med detta mirakelmedel. Beroende på hur smutsigt något är justeras bladningen. Använd detta istället för Ajax kommer definitivt lösa ditt problem.
Kaisa67: Vi har ett nyinlagt vinylgolv där det är svetsar mot två mindre ytor (enhetlig matta). Den stora delen har de lyckats skära fel på, så den mattan måste bytas. Min undran är om det kan bli nyansskillnad om bara den stora ytan byts ut?
Henningelvis: [citat] Var inte för snål utan köp 15-20% mer än beräknat. Man är tillräckligt förbannad på sig själv när man gör fel utan att man ska behöva sätta sig i bilen också.
Garderobssnickarn: [citat] Ok! Skönt att det gick bra för er. Och tack för att du tog dig tid att svara på en så gammal tråd.
b8q: [citat] Ovanligt varmt länge nu = dina klinkersplattor utvidgar sig och får inte plats längre utan spränger sig upp?
Kojfabriken: Kan tillägga att jag också övervägt polytarenskum av typen stenlim, då jag vet att det fäster mot aluminium. Bara orolig att det fortsätter expandera när isolerskivan är lagt så att den lyfter den och så att den blir sned. Också byggmax bygglim vet jag fäster, men riskerar kanske bli en väl hög åtgång av limtuber.
peanut: Vi har ett hål i golvet på altanen som sågats upp för att sänka ner en oljetank till källaren. Vill helst inte ha trägolv på altanen. Muraren säger att det kommer att kosta ca 30.000 att fylla med 2m2 betong. Om det bara vore ett hål. Det finns ett till.. efter trappen som gått ner från altanen till matkällaren. Vad föreslår ni?
Mattias_Jo1: [citat] Jag håller med men hade en kille som kollade han tyckte jag skulle slipa ner lite en del på dessa ställen för att vara säker att det inte syns. Men kanske kör lite med flex på dessa ställen. Sen i förråd för lite utjämning. Som sagt är förråd och källar hall som bara skall nås om man skall besöka VPn eller säkring skåpet typ
lemon11: Hej alla, Vad beror färgändring på? Golvet är bara några år gammalt. Tack på förhand.
bissylissy små hundar: [citat] vad är ett flytande golv? vid de nya takbjälkarna skulle det vara vibrations dämpande material,vad heter det och vad köper jag detta?
lemon11: [citat] tacksam för ett snabbt svar. Ska ge ett nytt försök i veckan.
Stefan N: Passa på att skaffa en någorlunda effektiv kamin då.
pette: Det är ju stor skillnad på leverans av kakel och tex dörrar. En ovarsam hantering av en pall med kakel som lossas hårt eller ojämnt med tex Kranbil eller truck lämnar inga synliga skador på emballeringen tyvärr när plattorna spricker. jag beställde rätt mycket marockanskt och vanligt kakel från tiles r us till badrum och källare och hade i samband med detta ett reklamationsärende
DanAnderssonBolin: Har ett gammalt slitet terazzogolv hemmavid. Går det att laga själv? Hur polerar man det bäst själv? Någon som vet råd?
Centano: Finns viss risk att det växer någon form av påväxt där. Är plattan oisolerad och det ligger en ångspärr på betongen så lär den vara fuktig eller blöt. Det röda är det något som går att skrapa bort? Ser lite ut som någon massa eller färg.
AndersS: Acceptera springorna eller överväg att byta golv.
Peligroso: Hej på er, Jag ska slipa ned min ekparkett och står inför ett litet dilemma. Jag har fastnat för hårdvaxolja i min tro att det ska bli en naturlig look och känsla, men efter att ha provat på en provbräda tycker jag att den mörkar ned träet rejält. På den bifogade bilden ser ni vitbetsat överst, sedan silverbets, gråbets (samtliga bets med ett lager hårdvaxolja ovanpå), enbart
karina18: Tack Anders för svaret! Det finns inget avtal.Så klart måste det slipa en gång till, men kanske behövs det inte med grov slipning därför att det nu är ingen gammal lack utan frash ( vet ej). Men som jag skrivit - firma tagit ansvar på sig och inte tagit pengar från kunden. Tack en gång för svaret! Ha en fin kväll!
Arnesen: Tusen tack! Det går alltså att bygga upp lite med papp på vissa ställen
BirgitS: Tänk på att återvinningscentralerna har särskilda regler för asbesthaltigt material.
Lunda 2: [citat] Hej när jag slipade mina golv i fritidshuset på 80 talet , så blev slippappret lika för mig, men jag fick tipset att stryka golvet med smör/ margarin, trodde han skämtade men det visade sig fungera perfekt, slippappret höll mycket längre(y)
Carl Hamilton: Jag har flera rum med industriparkett som är lagd ca 2010. Nu har jag rivit ut en klädkammare för att förstora ett rum, och lagt in samma parkett där (det fanns flera förpackningar med originalmaterial kvar i huset när vi köpte det) Det nya golvet är någorlunda jämnt och snart färdigslipat, men jag vet inte hur jag ska få till samma finish som det angränsande golvet. När jag testar
kniv: En liten smyglist där längst ner i samma vita som trappan blir nog inte så fult ändå