Det är från tidigare bostadsrättsinnehavare så jag vet inte. Han visste inte heller vad det berodde på. En polare till mig tippar på att det är bara golvet som lagts tajt utan marginaler från väggarna så tryck har bildatsT tergo skrev:
BirgitS skrev:
Tack! Verkar vara laminat. Vet inte om det är ytsikt eller underlaget men ser ut att bara bara ytsikt då jaf inte tror det finns golvplankor som är så tunt som bilden visar
BirgitS skrev:
det är bara den lilla biten på bilden som sticker upp på golvplankan. Det är inte hela plankan.L lemon11 skrev:
T tank77 skrev:
Verkar vara laminat. Har inte flyttat in i bostaden ännu. Tidigare ägaren hade torkat något på golvet fick jag veta i efterhand… Men låter inte tillräckligt för att plankan ska sticka ut sådär. Ska inte vara någon rörledning vad jag vet under golvet.
ja det går enkelt att trycka ner. har en kompis som kommer över i helgen och vi ska dra ut golvplankan och kika på den och sen eventuellt lägga om den.BirgitS skrev:
när du säger underlag, menar du då den där duken man har under golvet för fuktspärr/isolering? Och ytskikt är själva plankan?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 196 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 196 inlägg
Nej, när jag skrev ytskiktet så menade jag översta delen av plankan och med underlaget det som är under det ytskiktet. När det gäller laminat är det överst ett plastbelagt pappersskikt med mönstret och under finns en träskiva: https://sv.wikipedia.org/wiki/Laminatgolv
Om träskivan har svällt så går det inte att åtgärda på något annat sätt än utbyte, så vitt jag vet.
Man kan nog inte dra ut en planka mitt på golvet utan då får man plocka upp planka för planka från väggen.
Om träskivan har svällt så går det inte att åtgärda på något annat sätt än utbyte, så vitt jag vet.
Man kan nog inte dra ut en planka mitt på golvet utan då får man plocka upp planka för planka från väggen.
Medlem
· Västernorrland
· 12 029 inlägg
Sätter en femma på att det bara helt sonika har varit för blött nångång.....Är det bara nån enkel laminat så får man ju typ inte våttorka de alls utan bara ha nå fuktiga mirakeltrasor typ.
okej då är jag med! Med utbyte menar du enbart en planka eller hela golvet? Plankan som sticker ut lite har ”bara” en planka till vänster om sig innan väggen kommer så jag får väl ta upp även plankan mot väggenBirgitS skrev:
Nej, när jag skrev ytskiktet så menade jag översta delen av plankan och med underlaget det som är under det ytskiktet. När det gäller laminat är det överst ett plastbelagt pappersskikt med mönstret och under finns en träskiva: [länk]
S Stefan1972 skrev:
Aa tror också på något sånt! Efterbliven tidigare ägare. Han lät pantad när det kommer till sånt här.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 196 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 196 inlägg
Du kan ju inte dra plankan till vänster åt vänster för där är ju väggen.L lemon11 skrev:
Plankorna sitter ihop med andra plankor på långsidorna också.