M
Hej. Håller på att renovera ett förråd i suterrängplan i ett hus från 1978. Jobbat mig ner till sista nivån matta som är någon brun linoleummatta. Kan inte se svartlim men jag vet inte riktigt vad det mörkgråa är se bild 1 vid bild. Det är hårt men går att skrapa och blir då till pulver. Det har legat under matta och lim. Bild nr 2 är bild på mattans över och undersida. Fanns det asbest i linoleummattor i slutet av 70-talet?

• Skadad vägg med flagnande färg och en pil som pekar på en spricka vid en dörrkarm.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skadad vägg med flagnande puts och synligt armeringsnät med rester av skum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Kan ju alltid ha funnits kvar gamla lager som har köpts billigt men det är ju mindre sannolikt. Om du vill vara absolut säker så är det analys som gäller.

M
BirgitS BirgitS skrev:
Kan ju alltid ha funnits kvar gamla lager som har köpts billigt men det är ju mindre sannolikt. Om du vill vara absolut säker så är det analys som gäller.
Ja, så är det tyvärr alltid. Asbest i sådan användning verkar ha blivit förbjuden 1976. Mitt hus ligger i ett gigantiskt område som byggdes inom loppet av tre-fyra år, typ 77-81-ish. Skulle ha varit stora restlager då...

BirgitS
Det gör det ju ändå mindre sannolikt.

Jag hade skickat in en bit för analys. Jag skickade precis in prover från två olika mattor och det fanns asbest i den som jag inte trodde det skulle finnas i. Evema är jätteduktiga och ger utförlig beskrivning av analysen.

M
L Llvin skrev:
Jag hade skickat in en bit för analys. Jag skickade precis in prover från två olika mattor och det fanns asbest i den som jag inte trodde det skulle finnas i. Evema är jätteduktiga och ger utförlig beskrivning av analysen.
För sent. Samlad bedömning: Dels är det lite sent för en linoleummatta med asbest i, dels var mattan i ett lager med jutebotten (dvs ingenting som kan vara asbestpapp) och så gick den att skära i strimlor som lossade ganska lätt utan att dela sig = inte en massa rivande.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.