Det gör det faktiskt. ”T Tompafix skrev:
- Brädorna skall läggas i förband, se till så att det finns ändskarvar i varje brädrad”
Jo, men jag kan inte förstå fördelen föruom ev. mindre spill. Vid skarv så låser man fast den andra brädan men den bakomliggande brädan utöver den som finns där dvs samma funktion av låsfunktion vid skarv eller inte.
Rummet är ca 220cm brett och instruktionen är min. 60cm skarv. Det blir mycket skarvande och det känns som att jag riskerar ett större spill men den här principen än att inte skarva dvs kapa ca 20-30 cm på varje bräda.
Kanske får ringa dem.
Rummet är ca 220cm brett och instruktionen är min. 60cm skarv. Det blir mycket skarvande och det känns som att jag riskerar ett större spill men den här principen än att inte skarva dvs kapa ca 20-30 cm på varje bräda.
Kanske får ringa dem.
Detta står som anledning i läggningsanvisningenM_Lind skrev:
Jo, men jag kan inte förstå fördelen föruom ev. mindre spill. Vid skarv så låser man fast den andra brädan men den bakomliggande brädan utöver den som finns där dvs samma funktion av låsfunktion vid skarv eller inte.
Rummet är ca 220cm brett och instruktionen är min. 60cm skarv. Det blir mycket skarvande och det känns som att jag riskerar ett större spill men den här principen än att inte skarva dvs kapa ca 20-30 cm på varje bräda.
Kanske får ringa dem.
"Ändskarvar vid små ytor Även små ytor skall läggas i förband, d v s ändskarvar skall f i nnas i alla golvytor. En ordentlig förskjutning av ändskarvarna i intilliggande rader, minst 500 mm, skall f i nnas för att hålla golvet plant vid klimatvariationer. Risken är annars att golvet buktar upp vid hög relativ fuktighet."
Så det har väl med att hålla golvet plant helt enkelt
Klicka här för att svara
