Se bild. Rummets bredd är i princip lika långt som en bräda. Är det någon ide att skarva eller ska jag kapa alla delar och lägga dem i rad. Enkelt.

• Delvis lagt ekparkettgolv bredvid ofärdigt betonggolv med verktyg och byggmaterial.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
M_Lind M_Lind skrev:
Se bild. Rummets bredd är i princip lika långt som en bräda. Är det någon ide att skarva eller ska jag kapa alla delar och lägga dem i rad. Enkelt.
Om du läser läggningsinstruktionerna så står det att det ska vara skarv i utrymmen som är kortare än en brädlängd

T Tompafix skrev:
Om du läser läggningsinstruktionerna så står det att det ska vara skarv i utrymmen som är kortare än en brädlängd
Det gör det faktiskt. ”
  • Brädorna skall läggas i förband, se till så att det finns ändskarvar i varje brädrad”
Vad ska det vara bra för? Jag skulle inte lägga en skarv där.

Jo, men jag kan inte förstå fördelen föruom ev. mindre spill. Vid skarv så låser man fast den andra brädan men den bakomliggande brädan utöver den som finns där dvs samma funktion av låsfunktion vid skarv eller inte.

Rummet är ca 220cm brett och instruktionen är min. 60cm skarv. Det blir mycket skarvande och det känns som att jag riskerar ett större spill men den här principen än att inte skarva dvs kapa ca 20-30 cm på varje bräda.

Kanske får ringa dem.

M_Lind M_Lind skrev:
Jo, men jag kan inte förstå fördelen föruom ev. mindre spill. Vid skarv så låser man fast den andra brädan men den bakomliggande brädan utöver den som finns där dvs samma funktion av låsfunktion vid skarv eller inte.

Rummet är ca 220cm brett och instruktionen är min. 60cm skarv. Det blir mycket skarvande och det känns som att jag riskerar ett större spill men den här principen än att inte skarva dvs kapa ca 20-30 cm på varje bräda.

Kanske får ringa dem.
Detta står som anledning i läggningsanvisningen
"Ändskarvar vid små ytor Även små ytor skall läggas i förband, d v s ändskarvar skall f i nnas i alla golvytor. En ordentlig förskjutning av ändskarvarna i intilliggande rader, minst 500 mm, skall f i nnas för att hålla golvet plant vid klimatvariationer. Risken är annars att golvet buktar upp vid hög relativ fuktighet."

Så det har väl med att hålla golvet plant helt enkelt

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.