MathiasS
MathiasS: Det där gjorde jag just, fast jag hade kakan på väggen istället. Jag kunde inte bila bort den utan att slå sönder bäggen bakom som jag ville ha kvar. Det slutade med att jag köpte en betongspårfräs på Hornbach som jag sedan använder för att såga många spår i betongkakan, sedan slår man enkelt bort betongen med en huggmejsel och hammare. Jag skulle ta bort 5mm extra och sedan
3 svar · 1,7k läst
·
fatsug
fatsug: [citat] Det är bara att jacka ur några centimeter i bjälkens överkant. Eller, så har i alla fall jag gjort utan problem.
4 svar · 1,4k läst
Q
qaragonic: Jag har det i köket (och hela lägenheten minus badrummet). Har fungerat utmärkt. Är otroligt imponerad. Ser väldigt bra ut, känns bra att gå på. Vet inte riktigt hur mycket vatten det ska tåla men efter 1 år i köket ser det som nytt ut.
4 svar · 7,7k läst
·
zarkov
zarkov: Ja, det är det jag funderar på. Reglarna är spikade i betongen så det är ju lite jobb att byta dem men ingenting jämfört med att riva upp det igen om några år och när det en gång funnits mögel är det ju lätt att det tar sig. Jag borde nog riva ut allt och lägga nytt ...
3 svar · 2,3k läst
·
Hanna85
Hanna85: Känns lite dubbelarbete eftersom golvet ändå kommer med ny plast/underlagsfoam samt en hel del vikt men dubbelhäftande ka ske inte är så dumt ändå. Ska kolla me dom innan läggning av parkett
3 svar · 2,9k läst
·
M
MjaNa: Hej! Har en plastmatta i köket, vaknade en morgon och såg att det läckt ut vatten från dotterns vattenflaska. Det har blivit en liten utbuktning där nu. Under köket har vi en källare som har betong-tak. ( Huset är från 59). Finns det risker i detta eller är det något vi kan leva med tills vi byter golv eller kommer det att rätta till sig med tiden? Tacksam för svar.
0 svar · 1,2k läst
·
K
kmf_85: [citat] Tack igen!
10 svar · 3,8k läst
B
BosseHansson: Set inte det skall vara en omöjligt att slipa golvet själv. Tyckte inte det var speciellt svårt eller avancerat. Kan vara så jag inte hade så aggressiva plattor när jag körde. Däremot sprickorna är nog luriga, tror inte de försvinner av sig själv. Sen om du får färgen att täta de har jag ingen aning om. Jag hade nog slipat, behandlat de och eventuellt slipat lite igen. Kanterna är
3 svar · 2,0k läst
·
A
A57: Hej igen, Det lät precis som hos oss, från att gå på knäckebröd till tystnad. Så härligt att det löste sig. //Anette
9 svar · 4,4k läst
·
MathiasS
MathiasS: Nej men jag kan stå på en tå!
6 svar · 2,0k läst
M
Mr L: Uteplatsen är rengjord och klar för behandling. Vad skall jag köra, vattenglas, betongimpregnering eller något annat? Jag vill ha den så ljus som möjligt (som nu alltså). Inte hal och gärna så spill och fläckar går att få bort. Vad rekommenderar ni? [bild]
0 svar · 831 läst
·
E
egge80: Den ni har på bild fungerar utmärkt finns massa olika märken! Viktigt är att där finns någon typ av plast direkt mot betongen, kör man på lumpapp så lägger man en separat plast först därefter lumpappen, typen ni har är allt i ett , plastskiktet neråt och stegljudsdämpnongen mot golvet
1 svar · 2,0k läst
·
D
DaNor: [citat] I och med att tråden är tre år gammal så har min taktik modifierats lite. Hallmattan, som är c:a 6-7 kvm skakar jag inte varannan vecka. Däremot en gång per år (vår). För det funkade mattejpen utmärkt. Använder fortfarande samma mattejp. Den är visserligen inte lika "klistrig" som när den var ny, men funkar åtminstone till våren (nästa "vårstädning"). De övriga
9 svar · 18,9k läst
R
Rickard.lj: Vad ska du lägga uppe på ?
1 svar · 2,9k läst
·
BirgitS
BirgitS: Välkommen till forumet! De flesta tillverkare av någon sorts trägolv vill att en plastfolie används ovanpå golvvärme. Vad står det i instruktionen för det golv som du ska ha?
1 svar · 1,7k läst
P
peroande: Om du fyller igen, så använd latexfog eller liknande. Inte silikon. Jag skulle dock strunta i det och bara sätta smyglist. Snyggast är att lossa golvlisten och sänka den men då behöver väggen också fixas så det bir ett större jobb.
1 svar · 1,8k läst
·
K
Kojfabriken: [citat] kanske onödigt. På beskrivning till hur de apliceras mot indergolv så ser det ut så, men det kanske är onödigt vid limning mot annan isolerskiva.
4 svar · 1,0k läst
K
kniv: [citat] Nej det förstås om hundarna kissar.. Har inga husdjur och kommer aldrig skaffa så sånt där har jag ingen koll på
13 svar · 1,8k läst
raveper
raveper: Nej. Det blir ju bättre om man drar av med ett sandpapper sen. Men det märker man ju hur mycket trät reser sig först efter man oljat.
3 svar · 711 läst
mexitegel
mexitegel: Ju mer ju bättre, alllra helst två lager som läggs omlott och förskjuts så man inte får sk generalskarvar. Går det att i isolera grunden så kylan inte går in utifrån heller är det också bra - men kan vara knepigare.
9 svar · 1,1k läst
Theandree
Theandree: [citat] Då ska jag fixa fläktar. Borde väl inte vara så svårt att montera tänker jag.
12 svar · 2,3k läst
·
KnockOnWood
KnockOnWood: Askgolv tycker jag var trevligt: https://www.golvpoolen.se/golv/tragolv/parkettgolv/?gclid=CjwKCAjw6fyXBhBgEiwAhhiZsrHsn8bF46w7oUOMpnjCMMHcyWmdNA4-IVyJR9GReZZ5ED_NLn0v8BoC5UYQAvD_BwE&pf_pl_woodtype__sve=Ask&pf_pl_pattern__sve=1-Stav&pa_brand=k%C3%A4hrs T.ex. [bild]
10 svar · 2,0k läst
PergolaChristian
PergolaChristian: [citat] Tack för svar! Så att jag inte missförstår dig: Plastfolie ovanpå marken och under hela regelsystemet? Alternativt vindpapp? Enda problemet med detta som jag ser är att det runt plintarna måste göras hål i plasten, och då tappar jag väl lite med spärren? Jag hade tänkt använda stenull istället för cellplast för att slippa såga i cellplasten. Mvh, Christian
2 svar · 2,3k läst
Henningelvis
Henningelvis: Lägg någonting. En bit linoleum, en masonitskiva. 4 mm är så stort att du riskerar att du med tiden trampar sönder spånten på klickgolvet, även om det bara är ett förråd.
1 svar · 2,1k läst
D.pettersson
D.pettersson: Hejsan Vi har haft en som en plastmatta på golvet så att en stol med hjul inte skulle ha repat golvet. Men nu visar det sig att nån spilld vätska har åkt under den här plastmattan och lämnat en missfärgning efter sig. Finns det något man själv kan göra? Tack på förhand
0 svar · 1,2k läst
·
useless
useless: [citat] Flytspackel är bra till vissa saker, men inte för att gjuta saker. Dessutom är det dyrt som knark. Använd vanlig finbetong eller någon vanlig cementbaserad spackelmassa om det bara är små mängder.
4 svar · 1,3k läst
A
AnneliBoden: Ska byta isolering i ett rum i mitt hus som är byggt 1971. Platta på mark men har ingen aning om det är isolerat eller ej. Skulle tro att det inte är det för det är enkla radhus, småhus. 74kvm på en plan. Jag har känt en lukt som blev skarpare när jag drog bort befintlig plastmatta för att lägga parkett. La parketten, kände fortfarande lukten så nu är allt bortplockat ner till
0 svar · 1,3k läst
·
prototypen
prototypen: Våtslipa gör man inom några timmar efter gjutning. Slipa med ABS slip och stenar inom några dagar. Efter några månader är det diamantskiva som gäller. Protte
1 svar · 2,8k läst
R
Rickard.lj: Ett industri spackel kan jag rekommendera , sen på toppen om du nu har lite fall på plattan så kan du köra på 1KDS : ett diffusions öppet tätskikt
3 svar · 2,5k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.