Golv
Yunus180701: Tänkte höra era åsikter om termotech golvvärme med eps spårade skivor som är 30mm hög. Vad har ni för erfarenheter om det bra eller lätt å jobba med det ? Ska ha runt 60m2 tre rum, planen är att jag ska lägga laminat/parkett direkt på cellplastskivan som är aluminium ovanpå skivan. tacksam för svar
J Vos: [citat] Bytt gärna till det nya underlagsmaterial med ångspärr. Då undviker du eventuella otrevligheter pgå instängd smuts som kan gro. Alltså bort med det gamla om du ändå har tillgång till nytt.
Aunty: [citat] om det är det du är orolig för så är det ju bara lägga en kortling i varje "sväng", kommer ju aldrig bli ett problem
mickimike: Ska lägga om golvet då dom använt fel material under golvet som möglat. Tänkte på passivt ventilation. Så frågan måste jag slipa bort färgen på betongplattan som dom lämnat kvar under eller går det att ha kvar? Färgen är klassiskt med flingor i. Hoppas någon kan hjälpa till med denna fråga
MathiasS: Det är ett par år sedan sist, men nu är det dags att lägga lite plattor igen. Två utrymmen om 10kvm, ungefär. Läser instruktionen för LIP Multikakelfix Lätt som ska användas denna gång och där står det att golvvärmen (vattenburen) ska vara avstängd i 8 dagar efter läggning. Det passar inte speciellt bra mitt i vintern och jag funderar på om det verkligen behövs? Golvytan är
Byggareberg: [citat] Jag har bara använt Kiiltos fix, lim och fog i alla projekt och de har fungerat väldigt bra. Rekommenderar de starkt även om de är dyrare. Men som sagt ingen erfarenhet av de billigare märkena.
nino: [citat] Nja då är det säkert bättre med den andra lösningen, med flyt så bör man ju ha tätskikt
Bongoloid: Fast krymper den ca 3-4 cm på varje sida så låter det inte lika mycket kom jag på
Jimpan42: [citat] ingen dum idé med mjukfogen för att slippa beskåda springan som uppstått. får vänta in någon månad och se om träet börjar se mera ut som det gamla. Tack för hjälpen
Patrik Hazard: Jag satte gamla fönsterbänkar på väggen jag. [bild]
Kird3rf: Fick från gamla ägaren var han köpt golvet. I den butiken hade de några bitar kvar! https://www.stenfirmatorner.se/
nybyggarn3: Blir kul det där. La själv styvt 100 kvm när jag byggde mitt hus. Limmade också på betong. Jag limmade med ett lim från Bona. Det fungerade även som fultspärr. Förstår inte riktigt vinglet med fräsen men en riktigt kostar hundralappar om det inte blir bra.
Anonymiserad 284245: [citat] Då kan du ju bara hänga ett nytt golvbjälklag i dom.
Josefin Bylander: [citat] Det är parkettgolv från tarkett idag, blir ev bjelins härdad ek framåt.
GHGH: [citat] Yes, dom har några parkettserier också. Jag gav nånstans runt 760.- / m2 förra veckan när jag beställde 30 m2. Förra gången i början av 2021 tror jag att jag gav nånstans strax under 500, men det var ju andra tider då innan krig och inflation osv.. Då beställde jag nog nästan 80 m2 också, kanske gick ner pga volym
lemon11: Tips och råd på sådant som är bra att tänka på när man ska ta bort golvlister som är limmade. Vilka verktyg är bra att ha och teknik för att ta bort golvlisterna utan att slita väggen så mycket.
Byggtips: Risken att kommunen kollar upp dina ändringar är minimal. Skyll på gamla ägarna om det uppdagas.
Byggtips: Risken finns att fixet löser upp ” luddet” och då lossnar plattorna
b84: Hej Vi har målat garaget med epoxi golvfärg men nu ser jag att det har blivit fläckig. Undrar om nån vet vad det kan bro på?
JOOEEEL: [citat] Inte vi som gjort golvet innan men vitpigmenterad olja låter rimligt (lite dålig koll). Det är bara ytan som syns på bilden Testade att slipa med ett tunt slipapper och då försvann det gula. Är det få en reaktion och beläggning på ytan?
Maryam.M: Hello I have some questions about the floor, it would be great if you could help me. I want to do flooring myself. The current floor of the hallway and kitchen is plastic. Which type of floor is better for this part of the house? And also better and easy installation like parquet or vinyl or laminate. Another question, if I want to make a floor, should I remove the old plastic floor? (Please find
klaskarlsson: [citat] Det är ju relativt vanligt att golv börjar knarra efter att antal år. Det kan ju vara parketten i sig, eller underliggande golv, och/eller bjälklag. Det kan j u i sin tur ha orsakats av sättningar, något element som inte är fäst ordentligt, gamla funktskador eller att något lagts för tajt eller löst när det byggdes osv Svårt att säga utan att felsöka. Jag har försökt få
KarinMargareta: [citat] [citat] [citat] ok tack! tror att jag bara fyller i det vita med lite grå tuschpenna .
Christian Riisto: Gjutet för 18 dagar sen, väggarna snart klara med nya ytskikt. Plattan torkar fortfarande, såklart, men vi funderar på hur länge vi måste vänta innan rummet kan börja användas. Det ska ligga ett laminatgolv så ångspärr behövs under golvet. Jag tänker använda byggplast och tejpa skarvarna, sen stegdämpande foam och sist golvet då. Om vi lägger plasten redan nu och lägger mattor
Xhdgahhh: Tyvärr har man vid bygget av vårt hus för 10 år sedan lagt Kährs-parketten (15mm) i hallen på fel ledd (tvärgående) och några brädor reser sig och blir konvexa med ökat fuktighet. Det smala utrymmet gör också att man inte fått till korrekt ändförskjutning om 50 cm, några brädor har inte ens en skarv utan ligger som hela brädor, detta bidrar nog starkt till problematiken. Nu på
klaskarlsson: [citat] Beror på hur du skall anävnda den - den där skarven kommer definitivt kännas igenom en matta, så vill du inte det bör du fixa den. Jag lade mattor genom att nmatttejpa dom i kanterna oich vid trösklarna, funkar fint.