Malin Winter
Malin Winter: [citat] [citat] Har fått OK från föreningen så antar att det funkar lika bra som sanden som ligger där idag.
22 svar · 2,8k läst
klaskarlsson
klaskarlsson: [citat] Det finns regler om hur mycket nedböjning bjälklag osv skall ha, men det handlar troligen om mm. Vibrationer osv är nog tyvärr bara ett tecken på att konstuktionen inte är optimal, så du får leta lite vad du kan göra. Tex kanske du kan ställa tvättmaskinen på dämpare (gummiinfästningar) ?
1 svar · 1,7k läst
I
inxs74: [citat] Tack! Det får bli planhyvlad ek, hittat några som jag tror kan bli bra. Jättetack!
6 svar · 2,4k läst
raveper
raveper: Slipa om hela golvet med en golvslipmaskin.
3 svar · 3,0k läst
·
L
Lagerström: [citat] Jag la en heltäckningsmatta istället för att måla. Däremot målade jag gamla delen i somras, utan att tvätta etc. Dammsög och la på Biltemas epoyxfärg, blev väldigt bra. Har för mig att jag även där la på lasyr och det verkar sitta bra.
3 svar · 3,0k läst
·
Semiproffset
Semiproffset: [citat] Det är olika för olika tillverkare, De jag använt har det varit 40-50mm som max tjocklek, men det går ju att spackla i omgångar annars.
3 svar · 1,5k läst
·
Semiproffset
Semiproffset: [citat] Mitt bästa tips är att kolla med Sekelskifte. De är experter på denna typ av uppdrag. [bild]
1 svar · 1,0k läst
·
K
Ken: Det blir Ramirent, dom verkar ha HTC maskiner. Blir nån gång i vår.
7 svar · 2,5k läst
·
BirgitS
BirgitS: Enligt stilguiden https://www.k-rauta.se/rad-och-guider/retroguiden/funkis-golv var det vanligt med marmormönstrade linoleummattor liksom rutmönstrade redan då, dvs. typ Marmoleum Marbled och liknande. https://www.forbo.com/flooring/sv-se/produkter/linoleum/marmoleum-marbled/bd397x#teaser https://proffs.tarkett.se/sv_SE/node/klassiska-moderna-linoleummonster-15589 Utbudet är begränsat och
1 svar · 1,8k läst
V
volvo51: En sträng latexfog med rätt nyans.
5 svar · 1,2k läst
·
N
netz75: Det lutar åt att jag lägger det i ljusriktningen. Vill gärna ha allt golv i samma riktning på denna våning och som du skriver så vill jag ju få det att se större ut på bredden. Tack för bra input!
5 svar · 1,1k läst
·
useless
useless: Så mycket mer komplicerat blir det inte... Det behövs el framdraget till shunten och kostnaden blir högre.
6 svar · 1,1k läst
C
Carlsonn: Hej, När jag tog bort det förra parkettgolvet för att ta fram golvet under möttes jag tyvärr av ett parti mellan trägolvet och klinker i hallen som bestod av betong. Tyvärr har modellen på klinkersen i hallen utgått ur sortiment, därför har jag nu en idé att lägga matta på denna del, har beställt några prover som ni kan se på bilden. Är det något jag ska tänka på innan jag
0 svar · 847 läst
·
2
201999: Bor i en bostadsrätt och håller på att lägga ett laminatgolv (7 mm) ovanpå det befintliga golvet. Kör med 1 cm rörelsefog i kanterna och grålumpapp under det nya varpå jag har noterat att golvet sviktar en aning på vissa ställen. Jag har bott i lägenheten ett par år och aldrig märkt av något sviktande i det gamla golvet, så jag utgick ifrån att det måste vara rätt så plant
0 svar · 1,3k läst
Hep
Hep: ”multiverktyget och kapa småbitar”
2 svar · 1,0k läst
·
N
NybyggareMaria: Kommer bli allt för stumt så vill helst lägga det med skruv. Men tack för input :)
2 svar · 1,1k läst
R
Rikard Meyer: [citat] tack!
9 svar · 6,2k läst
S
Stefan1972: Kommunikation före är alltid bra. Ingenting är statiskt. Man kan fråga den som slipar vad man kan förvänta sig för resultat i förhållande till offert. Är man kinkig så kan de säkert gnugga mer med finare papper till högre kostnad. Man måste liksom sätta en gräns nånstans även som yrkesman. Det betyder inte att man fuskar eller vilseleder kund. Man kan helt enkelt inte lägga 10
7 svar · 3,5k läst
·
J
J Vos: [citat] Hårdvaxolja lägger sig som en film ovanpå så det bör inte vara något problem. Det blir säkert halare än nu pga att det finns små droppar med pigment på ytan nu.
15 svar · 5,3k läst
·
F
Florafix: 8 år senare står jag inför samma utmaning. Hur gjorde du till slut och hur blev resultatet?
2 svar · 6,6k läst
jogu007
jogu007: [citat] Det har varit klinkers tidigare så det ska inte vara några problem:)
9 svar · 1,4k läst
·
jayjahn
jayjahn: Såg först nu att det står ”minimum 2mm fog”, jag har anpassat många plattor redan för 1mm fog.. Vad är risken med att understiga minimum fog?
4 svar · 2,5k läst
B
BellaH25: Hej! Är det någon som var erfarenhet av Bona Refresher eller Polish? Är någon att föredra? Vi har mattlackad ekparkett (från ca -60) (lackad med Bona), vill underhålla på ett bra sätt. Är lite rädd för att förstöra golvet bara… Tacksam för tips och råd
0 svar · 2,7k läst
·
O
oerfarenExpert: @anders07 Lucka har jag i gaveln med utvändig trappa just för att en invändig lucka jag redan hade inte gick att få upp saker genom. Jag har inget annat förråd så jag tänkte förvara saker jag behöver ofta, säkert att stå där i någon timme i veckan. Det är tänkt att det fortfarande ska vara en kallvind med förråd, jag tänkte inte isolera mer. Vad har du för sensorer för
17 svar · 2,7k läst
·
K
korren: Hej! En fundering, är det möjligt att slå igång golvvärmen(vattenburen) innan man lägger övergolvet? Det ska in ett 20mm furugolv som ska aklimatiseras i några dygn innan. Problemet är att det är kallställt och att värma upp en hel våning med byggfläktar med elpriserna som är känns nästan... orimligt
0 svar · 554 läst
sunnis
sunnis: Waxlagning.. I ett kök så är det där inte sista märket i golvet så det kan vara bra att ha ett kitt om olyckan är framme. Har man någorlunda rätt verktyg (Sänksåg, parkett-planka, trälim) så är det ganska enkelt att byta en planka mitt i golvet. Risken är dock att man kan få fogsprång när man limmar om man inte kan riva upp golvet helt och hållet.
2 svar · 5,0k läst
·
E
egge80: Klinkersockel alla dar i veckan
4 svar · 4,2k läst
·
H
herrmelinryd: Jag har ett gammalt slitet trägolv i sovrummet som jag vill måla framöver. Innan dess hade jag dock tänkt fylla igen springorna mellan brädorna lite, eftersom de är djupa, ojämna och ett favorittillhåll för smuts, damm och pälsängrar. Tänkte lägga Casco Golvfog och inte lägga hela vägen upp, så att man kan se brädornas kanter efter målning. Eftersom trä sväller på sommaren,
0 svar · 1,3k läst
Aram Zangana
Aram Zangana: Hej Jeg kan desværre ikke skrive svensk, håber det er ok med dansk :) Jeg har købt et hus i Malmö, og havde planer om at renovere og lave gulvvarmer i hele huset. I går havde jeg et vvs-firma på besøg og de kiggede på huset og ventilationen og mener at jeg ikke kan have gulvvarmer, fordi huset er bygget på et betonplatform og der skal ALTID ventileres under gulvet. Vi fandt også ud af
0 svar · 1,2k läst
·
Ludde Jakobsson
Ludde Jakobsson: Du måste väl flyta på eps så jag skulle inte välja EPS. Är det inte bättre att du traditionell isolering och sedan att du reglar upp med nya reglar (för att jämna av golvet) och sedan golvspån? Alt flyta på golvspånet. ?
1 svar · 2,3k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.