G
gone_fishing: Är väl bara att testa? Ibland släpper fixet rätt lätt från undelaget tillsammans med plattan och ibland lätt från plattorna med fixet kvar på underlaget. Man kan slipa bort fix men det dammar nått grymt, en riktigt bra industri dammsugare kan verkligen rekommenderas. Sen kan man spackla i eventuella skador i underlaget manuellt.
1 svar · 2,2k läst
A
A.Barman: Om du nu gjort allt jobb med golvet och fått det fint, så sätt nya foder och golvlister. [bild]
1 svar · 1,3k läst
·
M
MattiasFred: Hej, La ett flytande golv mellan kök och vardagsrum i höstas. Det var en nivåskillnad på någon mm tidigare som jag försökte ljuga bort med lumppapp. Nu har det dock efter lite temperaturskiftningar blivit ett tydligt svikt vid nivåskillnaden och trampar man på fel sida skarven klickar golvet ur sig. Kan man injicera något som jämnar ut och stelnar? I vardagsrummet ligger gamla ekgolvet
0 svar · 864 läst
Peter2400
Peter2400: [citat] Jag jämnade ut en del av golvet i mitt hus för 15 år sedan. Använde sandlådesand på säck från Bauhaus. Relativt smidigt att få jämnt. Men det stora problemet var att sand letade sig ner genom bjälklaget, ner till förrådet som tur var. Det flög även upp vid golvlisten när barnen sprang som vildast. Funkade helt enkelt inte så bra för mig, blev svikt i golvet när sanden
2 svar · 2,9k läst
S
Suspekt: Hej, När jag började sätta nytt golv i kontoret så märker jag hur ojämnt det är. Tog upp allt igen och inspekterade underlag. Det är en plastmatta som är limmad ovanpå golvbrädor. Golvet sjunker in i mitten, kanske 8 - 10 mm. Tänkte först sätta extra golvunderlag under parkettgolvet men får det inte bra så jag gör om och gör rätt är min tanke. 1: Riv upp plastmattan (den är
0 svar · 1,0k läst
P
Plottret: Hej! Mitt hallgolv har en betongdel som jag vill få lagad och målad. Efter en lång och mödosam process med slipning av trägolv i resten av lägenheten vill jag undvika att dra in fler tunga maskiner för att slipa betongen - undrar därför om det finns några alternativa vägar till att få den här delen lagad och målad? Skulle det räcka att laga betongen med husfix, stryka ett lager
0 svar · 1,5k läst
·
W
wisan: Hur vanligt är det att ett flytande klickgolv golv limmas i not/fjäder? Är det ett tecken på att golvtillverkarens klicksystem inte är tillräckligt bra eller finns det några fördelar med att det även limmas?
0 svar · 1,9k läst
W
wisan: Vad är det som avgör ifall ett parkettgolv klarar vattenburen golvvärme? Läser på flera tillverkares hemsidor som tillverkar parkettgolv att deras golv fungerar med golvvärme. Vi har planer på att lägga in vattenburen golvvärme i huset och har ett 2-stavsgolv, 14 mm tjock parkettgolv med klicksystem i Ek från 2006. Hur vet vi ifall det fungerar med golvvärme? Vi kommer delvis lägga in
0 svar · 1,1k läst
I
inxs74: Tack för svaret. Nu till en kanske urkorkad fråga. Om jag har ett liknande golv i rätt nyans, 3-stav etc men med fel klicksystem. Går det att limma en rad och slå ihop dom? Jag har testat med en spillbit och dom passar rätt bra, det krävs en smäll så åker dom nog ihop men frågan är om det håller. Har hittat ett gammalt kvitto och golvet jag pratar, som inte går att få tag i (golvet
2 svar · 1,5k läst
·
raveper
raveper: Det beror ju lite på vad det är som knarrar. Är det mellan spånet och reglarna bli det svårfixat utan att plocka bort det överliggande golvet.
2 svar · 1,6k läst
E
EndZone: [citat] Jag tror att jag blötte ner något extra, men insåg att det vattnet torkade fort. Istället valde jag relativt löst blandat fix. Har funkat toppen. Huset är från 1981-1982, oisolerad platta.
24 svar · 35,7k läst
B
Bitvarg: [citat] Edit: Efter att skurit upp en skiva på mitten så ser jag att limmet inte fäst ordentligt under hela skivans yta. Jag delar dom i mindre sektioner och limmar om dom på nytt där det behövs. Förseglar med alutejp. Hellre nu än senare.
5 svar · 4,7k läst
·
U
Utdelning: Fasa kanterna med ett multiverktyg och skär ut en fasad bit från en bräda och lägg ner i hålet med lite lim på fasningen.
2 svar · 2,6k läst
·
Huddingebo
Huddingebo: Jag lade spontat grangolv löst och det låg så i över ett år innan jag skruvade fast det i reglarna. Märkte aldrig att det vare sig slog sig eller betedde sig konstigt. Så varför skulle man inte kunna lägga det flytande?
18 svar · 4,4k läst
·
Huddingebo
Huddingebo: [citat] Ahh! En vanlig plåtsickel! Sån har jag inte använt sedan träslöjden för nästan 30år sedan. Smart!
8 svar · 2,1k läst
·
K
Kurtivan: [citat] Så kanske det var, svårt att veta exakt vad som söks, färdiga trappnoslister i ek ligger väl i samma prisklass.
3 svar · 1,8k läst
·
tobben84
tobben84: [citat] Jag får ta och öppna upp bak och kolla någon dag. Tusen tack för tipset så hoppas vi det kan funka för mig med
20 svar · 3,7k läst
·
B
bradgard: [citat] [Har pratat med min sambo och verkar väldigt oklart vad som faktiskt är beställt. Det fanns en typ klack som låg nån dm ovan tidigare golvnivå, och det verkar vara den som hantverkaren utgått från. Och man har antagit att det skulle vara rätt nivå för att kaminen skulle stå som den ska. Det har inte rykit utanför röret i samband med proveldning men tidens tand kan ju säga
2 svar · 1,2k läst
DenGubbenGickInte
DenGubbenGickInte: [citat] Tror du att du skulle kunna kolla på min tråd om golv som jag undrar om det kan vara asbest? https://www.byggahus.se/forum/threads/asbest-golv.477347/#post-5058975
10 svar · 5,3k läst
·
anders07
anders07: [citat] Klokt val! Jag gjorde samma sak när vi totalrenoverade för flera år sedan. Övre våningen blev det 15 mm skiva och stavparkett på men det släpper genom begränsat med värme. Nedre vågningen blev det travertine klinker och det är ju betydligt bättre för värmen!
6 svar · 2,8k läst
N
NybyggareMaria: Ok! Tack för svar! Så det bästa är då att riva upp matta, lägga en spånskiva + foam, och sedan lägga golvet med skruv. Får se om det får plats bara i höjd :/ En fråga till: Måste betonggolvet vara helt slätt om man sedan lägger på spånplattor flytande? Det borde väl jämna ut nog? Mvh Maria
2 svar · 2,4k läst
K
kniv: Är det undergolvet som knarrar och parketten är flytande är det ju lätt ordna. Lyft bort tillräckligt många brädor av parketten, fixera undergolvet med lim/skruv eller annat lämpligt fästmaterial och lägg tillbaka parketten. Låter som en ganska oduglig hantverkare om de inte kan fixera undergolv som låter innan de lägger parkett.
2 svar · 2,3k läst
X
Xhdgahhh: Att olja golv kan vara mycket svårare än man kan tro har jag fått erfara med våra Kährs-golv. Ju mer struktur i golvet desto svårare. Här ser ut som olja ansamlats och oxiderat i skarvarna som inte är helt jämna. Hade möjligen kunnat undvikas om man varit sparsammare med oljan och noggrannare vid applicering. Kommer inte förändras med tiden utöver att hela golvet kommer färgskiftas
1 svar · 1,2k läst
·
U
Utdelning: Förmodligen så har ni så mycket vikt i grejerna på kallvinden att golvet inte kunnat röra sig utan pressas upp i skarven. Kan tänka mig att golvet dessutom rör sig mer i en kallvind än i ett uppvärmt utrymme.
4 svar · 2,0k läst
·
DE73
DE73: [citat] Det är absolut något att fundera på. Vet du vad det är för typ av plattor som syns? Kanske är original från när huset byggdes år 1922?
6 svar · 2,2k läst
·
BirgitS
BirgitS: Det ser ju inte ut som klinker så då tar jag tillbaks det jag skrev förut. Det är viktigt att följa instruktionerna. Där står (bild 9) även att tvärskarvar ska vara förskjutna med 30 cm så du får inte ha bara 10 cm förskjutning som du tidigare föreslog. Det är nog bäst att du kontaktar Tarkett och hör efter vad de rekommenderar i ditt fall.
19 svar · 3,4k läst
·
S
soloanna: Tack för svar! Precis, behandlingen på målbilden vore toppen, men hantverkaren som gjorde har tagit jul. Testade med lite vitt pigment på det bortre golvet, blev jättebra. Svårare med det ljusare, men tänker att jag testar mig fram med samma metod men kanske lite mer vitt.
4 svar · 1,6k läst
·
H
Husärlivet: Den kan du nog gå efter
1 svar · 1,1k läst
·
BirgitS
BirgitS: Foam under en vinylmatta kan ju kännas svampigt.
5 svar · 1,8k läst
·
M
Mjolnir: [citat] Bra poäng, tack!
2 svar · 928 läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.