lärjungen
lärjungen: [citat] Hehe :crysmile: den fetstilta delen av meningen påminner lite om den gamla klassiska "gåtan" om James Cook: "Cook utförde tre världsomseglingar. Han dog under en av dessa. Vilken?"
31 svar · 9,1k läst
·
J
Jocke Best: Rev de Martins tunna ?
20 svar · 13,5k läst
Anna_H
Anna_H: Spån och någon sorts insektsavföring skulle jag tippa på.
11 svar · 2,9k läst
·
K
Kökbröt: Var det asbest? Jag har stött på något liknande i mitt hus.
2 svar · 7,6k läst
·
H
heimlaga: Jag tycker det låter mer som någon allergi? Om det skulle vara övertryck så märker man att fönster och dörrar flyger upp.
1 svar · 2,0k läst
Villa Alrutz
Villa Alrutz: Plåten ligger i livet mellan två IPE300 balkar och det är enbart isoleringen som lägger vikt på plåten. Nedböjningen är beräknad till 7mm med innertaket och idoleringsvikten. Ruukkis beräkningsprogram.
2 svar · 1,6k läst
·
m2h
m2h: Tjena. Idag eftermiddag när jag kom hem från jobbet upptäckte jag att det har blivit innanför ångspärren, men det är bara på en sida. utsidan har asfaltsboard och bygget är ca 2 månader gammalt. Det har regnat väldigt kraftigt dom senaste dagarna och just den väggen har stått i ett utsatt läge... vad bör man göra? torkar det upp av sig själv eller ska jag skära upp ångspärren
0 svar · 1,1k läst
·
S
Stefan1972: Man behöver knappast döda nå mögel. Det sprids inte på det viset utan dör av sig själv när förutsättningarna för det att gro är borta. Sen är det bara en utseendefråga. Det finns etthundrasextielvamiljarder mögelsporer i luften helt naturligt så det hjälper föga att sanera bort nånting.......
2 svar · 3,3k läst
·
H
Anonymiserad 175604: Gammalt öms från någon änger, pälsänger eller fläskänger.
1 svar · 3,2k läst
·
K
kryssedirr: [citat] Han var noga och hade luftsluss och heldräkt, sen hade jag rivit mattan själv så hade jag fått betala för avfall, hyra av mattstripper, hyra ett släp då hade det ändå gått en 2000kr säkert.
51 svar · 9,5k läst
·
R
Raffe11: [citat] Nope, ingen lucka. Finns inte på något av husen som är likadant som mitt. Har kikat in genom ett av ventilationshålen i grunden och ser att det är ca 1,5m upp till själva huset. Husen i vårt område är byggda nästan på toppen av en rullstenås/berg. Ligger även en plast över sanden som finns i grunden. Bjälklaget i huset är gjord av betong.
12 svar · 2,7k läst
·
P
Pettttter: Så vad innebär det för min råspont? Råsponten är väl normalt inte impregnerad eller det är den kanske? Visst att det tar lång tid men från oktober-december kan det ju vara grått och regnigt i stort sätt varje dag så känns som det definitivt borde mögla om det är så enkelt som hög luftfuktighet+temperatur? Den är åtminstone täckt av takpappen så drabbas ju inte av samma
3 svar · 954 läst
S
Stefan1972: Om mögel växer så brukar det synas tydligt, det är nog inget man missar..........Det är ju bara ta ett foto annars så ser man väl om det händer nåt över tid. Om inte så behöver man inte bry sig om sånt där.
8 svar · 1,4k läst
·
lopec
lopec: Skickade en tummen upp, glömde tacka för svaret oxå. Rivit resten av golvlisterna i hela nedervåningen, bara i vardagsrummet och mest på ena väggen detta husdjur gömde sig. Nu nytapetserat och fogat och återsatta lister så får vi se om 30år vid nästa renovering om dessa finnes kvar ;)
4 svar · 5,0k läst
·
Asbesträdd
Asbesträdd: Kan ha varit 5-15 f/ml. Svårt att säga.
13 svar · 5,1k läst
·
S
Sairlo: [citat] Tack för tipsen! Ska besikta huset först och ser besiktningsprotokollet OK går vi nog vidare med gammamätningen. För att sedan komplettera med en långtidsmätning efter ev. köp. Så här ser väggen ut i tillbyggnaden ... själv kan jag inte avgöra vilket material som är vad med blotta ögat... [bild] [bild]
2 svar · 3,8k läst
·
E
EyEr0n: [citat] Kanske kan hyra ut dem till grannarna? Får man RUTavdrag för sina gråsuggor?
28 svar · 7,5k läst
·
Alfredo
Alfredo: [citat] Det går ju inte att helt utesluta men jag skulle börja med att försöka tvätta rent. Jag gissar att det löser problemet. Inte ovanligt att tak i (fuktiga) badrum kan få lite fläckar efter några år.
3 svar · 2,7k läst
·
Biffkrull
Biffkrull: [citat] Mjae, det beror väl på hur många m³ ved som åker in i kaminen per år. Jag tolkar det som att de angivna kWh enbart avser elen (luft-luft vp). Man brukar råda att tilläggsisolera uppe och/eller nere till att börja med ety de ingreppen är förhållandevis lätt gjorda. Är det en krypvind ellers annars oanvänd vind? (lättare att isolera uppepå innertaket än mellan och under
28 svar · 5,1k läst
G
gavro: [citat] Sorry, såg först nu att ngn svarat på inlägget. Här ett par närbilder om det hjälper. De påminner litegrann om röksvamp i strukturen, dvs fot och hatt är i ett och samma stycke. De är relativt torra när man tar i dem. Träet är dock rejält murket (smular sönder). [bild] [bild]
2 svar · 2,1k läst
·
lärjungen
lärjungen: Som en liten uppdatering kan jag nämna att råsponten till garagetaket troligen kommer att rivas i vår pga påväxten. Kunden kan inte godkänna det, och då blir det som det blir. Förmodligen bäst för den mögelallergiske att så sker, annars skulle denne inte må bra i huset oavsett om sporerna kommer in eller ej.
25 svar · 11,0k läst
·
M
Madde123: Ok, tack så jättemycket! Ni har lugnat ner mig en hel del! Ända sen jag fick positivt för provet på min köksmatta så har asbest verkligen hemsökt mig så jag uppskattar verkligen alla svar! :)
8 svar · 2,4k läst
·
KnockOnWood
KnockOnWood: [citat] Glykol är väl inte vatten? Det är ju en sorts alkohol.
26 svar · 12,8k läst
·
Asbesträdd
Asbesträdd: Det finns något som heter radontapet som kanske kan sättas på väggen. Hittade en bra artikel på blåbetong: https://www.byggahus.se/renovera/blabetong-hus-fakta-atgarder
1 svar · 3,9k läst
·
L
Lärospånet: 100 procent säker på något kan ingen av oss vara förrän prov görs, men sannolikheten är försumbart låg att något just där innehåller asbest. Ja äldre ventilationskanaler av eternit (som fortfarande är vanliga ute i många hus) innehåller bara asbest just i själva cementen som de är tillverkade av - den är alltså i bunden form (tills man krossar kanalrören). Asbest kan även
11 svar · 8,3k läst
·
E
epw: Som det skrivits tidigare så låter det inte som att det är några mängder fibrer som frigjorts. Detta är givetvis endast spekulationer. Om du ska sanera detta så går det att hyra både dammäta och dammsugare. Dock är det viktigt att du pratar med uthyraren (cramo, ramirenr eller hyreslndslaget) så du får rätt filter för ändamålet. Viktigt är det dock att du våttorkar detta
4 svar · 2,1k läst
Asbesträdd
Asbesträdd: Började tänka på det med asbest igen... Om jag skulle ha en liten bit med asbest-gips, skulle man kunna se fibrer som sticker ut ur klumpen med stark belysning? Det bästa är förstås riktig analys.
24 svar · 6,8k läst
·
Miike
Miike: Det var inget i den . Gjorde en analys innan cirkelsågen får göra sitt
2 svar · 8,7k läst
H
heimlaga: Jag kan ju inte dra av momsen på eget uthus;)...... inte ens fast jag är österbottning:p Skattefusk lär nämligen vara österbottnisk nationalsport........ enligt en politisk kommentator här i Finland.
17 svar · 6,9k läst
Greven29
Greven29: [citat] Absolut! Det funkar mer än bra om du gör det privat.
4 svar · 2,6k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.